ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
εκ των έσω...

Τεύχος 25 - Νοέμβριος 2013


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Έρευνα: "Φυλακή και γλώσσα"

της Αγγελικής Καρδαρά
Διδάκτορος Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών-Φιλολόγου

«Φυλακή και γλώσσα: η γλωσσική επικοινωνία των κρατουμένων ως κρίσιμο και αναπόσπαστο στοιχείο της δομής των φυλακών»

Η υπό παρουσίαση έρευνα αφορά τα πορίσματα που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποίησα στις Φυλακές Κορυδαλλού και στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Ανηλίκων Αυλώνα, στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής, με τίτλο «Φυλακή και γλώσσα: η γλωσσική επικοινωνία των κρατουμένων ως κρίσιμο και αναπόσπαστο στοιχείο της δομής των φυλακών», με επιβλέποντα τον Καθηγητή Εγκληματολογίας, νυν βουλευτή, κ. Γιάννη Πανούση. Αρχές Σεπτέμβρη του 2005 το Υπουργείο Δικαιοσύνης ενέκρινε την αίτηση που είχαμε υποβάλει τους θερινούς μήνες για την υλοποίηση της έρευνας στις Δικαστικές Φυλακές Κορυδαλλού. Μας χορήγησαν άδεια να προχωρήσουμε στην έρευνά μας με τη διανομή ερωτηματολογίων σε όσους κρατούμενους το επιθυμούν. Με βάση τα ερωτηματολόγια που είχαμε συντάξει αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε συνεντεύξεις με κρατούμενους. Όσον αφορά τις ανδρικές φυλακές, δείγμα μας αποτέλεσαν οι εργαζόμενοι κρατούμενοι, διότι ο πληθυσμός των φυλακών είναι πολύ μεγάλος και ήταν αναγκαίο να θέσουμε ένα κριτήριο προσέγγισης των κρατουμένων. Ειδικότερα, 70 άντρες κρατούμενοι έλαβαν μέρος στην έρευνα, εκ των οποίων 9 αλλοδαποί. Επίσης, 30 γυναίκες κρατούμενες έλαβαν μέρος, εκ των οποίων 3 αλλοδαπές. Τέλος, συμμετείχαν 30 ανήλικοι κρατούμενοι του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Αυλώνα, εκ των οποίων οι 3 ήταν αλλοδαποί. Η πρώτη επίσκεψη στη φυλακή έλαβε χώρα στις 15 Σεπτεμβρίου 2005. H έρευνα είχε διάρκεια τριών μηνών και η ολοκλήρωση της διδακτορικής διατριβής πραγματοποιήθηκε το έτος 2007.
 
Αναμφισβήτητα, κατά τη διεξαγωγή της έρευνας αποκόμισα σημαντικές εμπειρίες για το χώρο των φυλακών, τις συνθήκες διαβίωσης και τις σχέσεις των κρατουμένων τόσο μεταξύ τους όσο και με τα μέλη του σωφρονιστικού προσωπικού, διερευνώντας τη φυλακή ως ένα ισχυρό κοινωνικό δίκτυο. Σαφώς, οι δυσκολίες που αντιμετώπισα ήταν πολλές. Ειδικά μέχρι να δοθεί η άδεια από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Πρέπει να τονίσω ότι στη διάρκεια των επισκέψεων στη φυλακή παρατήρησα όσο πιο στενά γίνεται και κράτησα σημειώσεις για τις αντιδράσεις (λεκτικές/συμπεριφοράς) των εγκλείστων απέναντι σε πρόσωπα (συγκρατούμενους, μέλη του σωφρονιστικού προσωπικού) και καταστάσεις που προέκυπταν (π.χ. ένας απροσδόκητος τσακωμός, μία ενδιαφέρουσα συζήτηση μεταξύ κρατουμένων). 
 
Μου προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση ότι η πλειοψηφία των τροφίμων δέχτηκε να μας μιλήσει ελεύθερα ακόμα και για θέματα που θεωρούνται ταμπού, όπως τα ναρκωτικά. Ενδεχομένως λόγω της έντονης ανάγκης τους να επικοινωνήσουν με τον έξω κόσμο, με απώτερο στόχο να δώσουν το δικό τους στίγμα προσδιορίζοντας την προσωπική τους ταυτότητα αλλά και για να νιώσουν ότι υπάρχει το έρεισμα της κοινωνίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι αναφέρονται στο αδίκημα κατά της κοινωνίας = «το έγκλημα», το οποίο διακρίνεται από τα εγκλήματα που διαπράττονται εντός του ιδρύματος.
 
Σε ένα τέτοιο σκληρό πλαίσιο που κινείται παράλληλα προς τον «εξωτερικό κόσμο» αλλά ταυτόχρονα έχει τη δική του ταυτότητα, αντιλαμβανόμαστε ακόμα περισσότερο την ουσία του «υποπολιτισμού» της φυλακής, όπως χαρακτηρίζεται από τους εγκληματολόγους. Επιχειρώντας μάλιστα μία συνολική αποτίμηση της γλώσσας που χρησιμοποιούν οι κρατούμενοι των φυλακών της σύγχρονης εποχής, στηριζόμενη στο γλωσσάριο που κατάρτισα και στα τελικά συμπεράσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας, καταλήγω σε τρεις διαπιστώσεις.
 
Η πρώτη αφορά το γεγονός ότι πλέον όταν μιλάμε για γλώσσα της φυλακής οφείλουμε να την διακρίνουμε σε δύο «παρακλάδια»: πρώτον, την αργκό που χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση και σε μεγάλο βαθμό ελεύθερα μεταξύ των τροφίμων ακόμα και ενώπιον των σωφρονιστικών υπαλλήλων προς τους οποίους νιώθουν μεγαλύτερη οικειότητα, σε σημείο που οι τελευταίοι «δανείζονται» ορισμένες από τις εκφράσεις αυτής της γλώσσας, είτε για να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά με τους εγκλείστους είτε από συνήθεια γιατί τις ακούνε συνέχεια.
 
Η χρήση από τους κρατούμενους του συγκεκριμένου γλωσσικού κώδικα είναι ένδειξη συμμετοχής στη μεγάλη ομάδα της φυλακής και ασφαλώς στις υπο-ομάδες με τις οποίες κάθε έγκλειστος ταυτίζεται. Ασφαλώς, η προσαρμογή στις αρχές της ομάδας δύναται να λάβει χώρα αναγκαστικά, εφόσον σύμφωνα με μαρτυρίες των φυλακισμένων «δεν υπάρχει ανιδιοτελής φιλία». Γι’ αυτό έκανα λόγο για ένα είδος «επαγγελματικού» δεσμού, με την έννοια ότι οι σχέσεις που αναπτύσσονται εντός του σωφρονιστικού καταστήματος τόσο μεταξύ των κρατουμένων όσο ανάμεσα σε τρόφιμους και σωφρονιστικούς υπαλλήλους εξυπηρετούν ορισμένες σκοπιμότητες, με κυρίαρχες την επιβίωση μέσα στη φυλακή, τη διάπραξη παράνομων ενεργειών εντός και εκτός ιδρύματος κ.λπ. Η γλώσσα πάντως εξακολουθεί να λειτουργεί ως δείκτης της ταυτότητας. Το δεύτερο «παρακλάδι» της γλώσσας της φυλακής αφορά τη σκληρή κρυπτική γλώσσα που χρησιμοποιείται στα στενά όρια της ομάδας, γιατί εξυπηρετεί καθαρά και μόνο συνθηματικούς σκοπούς. Στηρίζουμε όμως τη θέση ότι η αμιγώς κρυπτική γλώσσα αλλάζει μορφή. Περισσότερο βασίζεται σε φαινομενικά αθώες/παραπλανητικές εκφράσεις, σε λέξεις και φράσεις δανεισμένες από ξένες γλώσσες (προτιμώνται οι «άγνωστες» στο ευρύ κοινό γλώσσες, π.χ. αραβικά) και σήματα μορς. Άλλωστε, αποτελεί πραγματικότητα ότι στις μέρες μας όλα αποκαλύπτονται πιο εύκολα και διαδίδονται με ταχύτατους ρυθμούς από τα Μ.Μ.Ε. στα οποία έχει άμεση πρόσβαση ο καθένας από εμάς. 
 

                                        

Επομένως, θεωρώ ότι πολύ πιο δύσκολα μπορεί να διατηρήσει τον κρυπτικό της χαρακτήρα κάθε κώδικας επικοινωνίας, έστω κι αν δημιουργείται στο πλαίσιο «κλειστών» ομάδων. Γι’ αυτό συνεχώς ανανεώνεται και αποκτά νέες μορφές και περιεχόμενο. Η δεύτερη διαπίστωση αφορά την έντονη διαφοροποίηση που παρουσιάζει ως προς το περιεχόμενό της η γλώσσα της φυλακής σε σχέση με την αντίστοιχη του παρελθόντος, η οποία καταγράφεται σε αξιόλογα εγκληματολεξικά. Η εν λόγω διαφοροποίηση πηγάζει από το γεγονός ότι σήμερα αποτυπώνει με μεγάλη ακρίβεια και σαφήνεια τις σοβαρές κοινωνικο-οικονομικο-πολιτικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο πλαίσιο της ευρύτερης κοινωνίας, όπως αποδείξαμε με την παρούσα μελέτη.
 
Ειδικότερα η γλώσσα της φυλακής, σε αντίθεση με το παρελθόν όπου περιλάμβανε κατά κύριο λόγο τα μάγκικα, μεταφέρει πολλές εκφράσεις από την αργκό της νεολαίας. Αυτό οφείλεται στο ότι, πρώτον το όριο ηλικίας των εγκλείστων συνεχώς μειώνεται όπως δείχνουν τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία και, δεύτερον στο ότι η γλώσσα των νέων γνωρίζει διάδοση λόγω των Μ.Μ.Ε. που την προβάλλουν για εμπορικούς σκοπούς.
 
Θα μπορούσα στο σημείο αυτό να παραθέσω ορισμένα παραδείγματα από το γλωσσάριο των κρατουμένων, τα οποία επιβεβαιώνουν το παραπάνω: IQ μηδέν, gran λαμόγιο, ακατοίκητος, βέρι, έκαψα κύτταρα, έφαγα πακέτο, κολλημένος, λούγκρα/λουμπίνα, με έκανες ρόμπα, μου ήρθε φλασιά, τα είδα όλα, τα έχω πάρει άσχημα. Σημειώνεται ότι αυτές οι λέξεις και φράσεις χρησιμοποιούνται, κατά κανόνα, με την ίδια σημασία εντός και εκτός σωφρονιστικού καταστήματος. Εν τούτοις, στην πρώτη περίπτωση προσαρμόζονται στα δεδομένα του περιοριστικού πλαισίου της φυλακής, π.χ. IQ μηδέν οι ανθρωποφύλακες. Με αυτήν τη φράση οι τρόφιμοι αποσκοπούν να μειώσουν τους φύλακες, χαρακτηρίζοντας τους ουσιαστικά «ανόητους»/«άμυαλους». 
 
Παρεμφερής είναι και η έκφραση ακατοίκητος ο αρχιφύλακας. Αναμφίβολα, η σχέση που διέπει τους εγκλείστους των καταστημάτων κράτησης με τους φύλακες και γενικά τα όργανα της τάξης έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούν πολλές υποτιμητικές για αυτούς εκφράσεις.Το βέρι είναι «η συναλλαγή», ή αλλιώς το νταλαβέρι, π.χ. «η ανταλλαγή Coce με Pepsi αποτελεί ένα βέρι», όπως μας εξήγησε ένας συνεντευξιαζόμενος. Η φράση έκαψα κύτταρα μέσα στη φυλακή σημαίνει ότι εξαντλήθηκα ψυχολογικά με το να κάθομαι και να σκέπτομαι. Σε ένα δεύτερο επίπεδο παραπέμπει στις αρνητικές σκέψεις των εγκλείστων, οι οποίες σε συνδυασμό με την απραξία και τα συναισθήματα μοναξιάς που βιώνουν, δύναται να τους οδηγήσουν σε ψυχολογικό αδιέξοδο. Γι’ αυτό άλλωστε ο αριθμός των ψυχικών ασθενειών είναι αυξημένος στις φυλακές, σε διεθνή κλίμακα. Η φράση με έκανες ρόμπα σημαίνει «με ρεζίλεψες με τη συμπεριφορά σου». Έχει ιδιαίτερη φόρτιση όταν χρησιμοποιείται στο χώρο του καταστήματος κράτησης, διότι το να χάσει ο τρόφιμος την αξιοπρέπειά του και να ρεζιλευτεί ενώπιον των συγκρατουμένων του θεωρείται πολύ προσβλητικό. Γενικά, πιστεύω ότι οι εκφράσεις αγανάκτησης, π.χ. τα έχω πάρει άσχημα, είναι συχνότατες, εξαιτίας των αρνητικών επιδράσεων του εγκλεισμού. Το επίθετο κολλημένος αποδίδεται κυρίως «στους φύλακες». Αναφέρεται όμως και «σε όλα εκείνα τα άτομα που έχουν εμμονές». Η λούγκρα/λουμπίνα είναι χαρακτηρισμός που αποδίδεται με δόση χιούμορ «στους ομοφυλόφιλους κρατούμενους». Μία ακόμα συνήθης έκφραση είναι φάγαμε πακέτο, η οποία στο πλαίσιο της φυλακής αποκτά πιο εξειδικευμένο περιεχόμενο από την αντίστοιχη της ελεύθερης κοινωνίας. Σημαίνει «μας συνέλαβαν μαζί» (1), «μας επέβαλαν μεγάλη ποινή» (2).
 
Πρέπει να υπογραμμίσω ότι κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων οι συμμετέχοντες στην έρευνα χρησιμοποιούσαν αυθόρμητα εκφράσεις της αργκό καθώς εξελισσόταν η συζήτηση και ένιωθαν ότι δεν διατρέχουν κίνδυνο, άρα ήταν πιο «χαλαροί», π.χ. τα είδα όλα μέσα στη φυλακή που σημαίνει «υπέστην σοκ με όλα όσα έχω δει και ζήσει από τη μέρα που μπήκα στη φυλακή», μου ήρθε μιά φλασιά όσο καθόμουν στο κελί που σημαίνει «σκέφτηκα κάτι ξαφνικά/«μου ήρθε μια αναλαμπή», δουλεύει σκούπα που σημαίνει «είναι καθαριστής». (πολλοί έγκλειστοι εργάζονται στον τομέα της καθαριότητας). Επιπροσθέτως, καταγράψαμε τις εκφράσεις: έχει μεροκάματα το σχολείο που σημαίνει «με τη μαθητεία στο σχολείο της φυλακής, ο κρατούμενος εκτίει μειωμένη ποινή», θα σε ρωτήσω κάτι αλλά μη με πας ταξίδι/βόλτα που σημαίνει «μη μου μιλάς παραπλανητικά», σας το είπα φυλακίστικα που σημαίνει «χρησιμοποίησα τη γλώσσα της φυλακής», με τους ανθρώπους που κάναμε δουλειά εκτός φυλακής χρησιμοποιούσα αργκό. Η δουλειά αφορά τις «παράνομες δραστηριότητες εκτός φυλακής». Δύο ακόμα φράσεις που χρησιμοποιήθηκαν από κρατούμενους κατά τη διάρκεια της συνέντευξης και κέντρισαν το ενδιαφέρον μου ήταν οι ακόλουθες: είμαι συστημένος επισήμως με κάποιους σοβαρούς κρατούμενους, αυτός είναι σοβαρός παράνομος. 
 
Σημειώνουμε ότι κατά κανόνα οι σοβαροί κρατούμενοι δεν είναι τοξικομανείς, γιατί όσοι βρίσκονται στη φυλακή για άλλα αδικήματα (που δεν σχετίζονται με παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών, κυρίως οικονομικά) θεωρούν «υποδεέστερους» τους τοξικομανείς. Ο σοβαρός είναι χαρακτηρισμός που αποδίδεται γενικά σε «κρατούμενους που δεν είναι τοξικομανείς και έχουν την ‘πρέπουσα’ για τη φυλακή συμπεριφορά, σύμφωνα με την κρίση των συγκρατουμένων τους». Πέραν των εκφράσεων από τη γλώσσα των νέων, η χαρακτηριζόμενη από τους ίδιους τους κρατούμενους φυλακίστικη διάλεκτος περιλαμβάνει λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούνται από τους ανθρώπους «της νύχτας» (π.χ. ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων διασκέδασης, μπάρμεν κ.λπ.), διότι όπως τόνισα υψηλός αριθμός κρατουμένων προέρχεται από αυτούς τους κύκλους, π.χ. είναι ντεκαρισμένος, είναι πυροβολημένος, είναι σουσταρισμένος, είναι τούμπανο. Αυτές οι εκφράσεις χαρακτηρίζουν «το άτομο που έχει πάρει αναβολικά». Μία υποτιμητική λέξη που γνωρίζει τελευταία διάδοση και έχει καθιερωθεί από τους «κύκλους των γυμναστηρίων» (δηλαδή ανθρώπους που ασχολούνται πολύ με τη γυμναστική αλλά εμπλέκονται και σε παράνομες δραστηριότητες, π.χ. εμπορία παράνομων ουσιών) είναι το ψωμοσάκουλο = «ο αγύμναστος».
 
Παράλληλα, η γλώσσα των φυλακισμένων περιλαμβάνει εκφράσεις από τη γλώσσα του στρατού, π.χ. γκοτζίλα = «το κρέας», θα πήξει το στραβάδι = «θα ταλαιπωρηθεί ο νεοφερμένος»/«θα τα βρει σκούρα», σαβούρα = «το φαγητό». Η σύνδεση ανάμεσα στη γλώσσα της φυλακής και σε άλλους γλωσσικούς κώδικες επικοινωνίας καταδεικνύει πρώτον, ότι οι γλώσσες ορισμένων ομάδων (πρωτίστως της νεολαίας και των στρατιωτών) έχουν τεράστια συμβολική δύναμη και, δεύτερον ότι υψηλός αριθμός κρατουμένων προέρχεται από τις παραπάνω κοινωνικές ομάδες.
 
Υπογραμμίζω ωστόσο ότι το θεμελιακό στοιχείο της γλώσσας της φυλακής έγκειται στο ότι εκφράζει το γενικότερο πνεύμα της σύγχρονης εποχής, σχολιάζοντας και καυτηριάζοντας τα δρώμενα σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό τομέα. Ιδίως, όταν οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην ευρύτερη κοινωνία έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με την ποινική δικαιοσύνη, οι τρόφιμοι δημιουργούν πιο σκληρές εκφράσεις ή αναπαράγουν καθιερωμένες εκφράσεις του παρελθόντος, γιατί ένας από τους βασικούς στόχους της γλωσσοπλασίας είναι να περάσει στους συνομιλητές μηνύματα, κυρίως σε κρίσιμες καταστάσεις.
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστούν οι ακόλουθες φράσεις που χρησιμοποιούνταν εκτενώς και σε παρελθούσες εποχές, προκειμένου να ασκηθεί δριμύτατη κριτική στους εμπλεκόμενους στο πρόσφατο σκάνδαλο του παραδικαστικού κυκλώματος: οι χασοδίκες, ήρθε ο παρ’ Αρείο Πάγο να μας βγάλει. Λόγω των τελευταίων γεγονότων, ακούγονται συνεχώς και αποδίδονται ειρωνικά «στους δικηγόρους», τους οποίους οι κρατούμενοι ταυτίζουν με το σύστημα εξουσίας στο οποίο αντιπαρατίθενται.
 
Η τρίτη διαπίστωση που εξάγεται από την ανάλυση της γλώσσας της φυλακής είναι ότι κάνει χρήση των κύριων μέσων στα οποία καταφεύγει γενικά η γλωσσοπλασία: οι αναγραμματισμοί, οι βραχύνσεις αλλά και συνθέσεις των λέξεων, οι νεολογισμοί, οι δανεισμοί από άλλους γλωσσικούς κώδικες και από ξένες γλώσσες, η πληθώρα εικόνων και μεταφορικών σχημάτων, αποτελούν τα μέσα με τα οποία οι ομιλητές της δημιουργούν νέες εκφράσεις. Το αξιοσημείωτο είναι ότι και σε αυτή την περίπτωση, παρά τις ιδιόμορφες συνθήκες διαβίωσης, οι κρατούμενοι καταφεύγοντας στα απλά μέσα που η ίδια η γλώσσα προσφέρει καταφέρνουν να πλάσουν πρωτότυπες εκφράσεις κεντρίζοντας το ενδιαφέρον όσων τις ακούνε για πρώτη φορά.
 
Κλείνοντας, έκρινα σκόπιμο να παραθέσω ορισμένες μαρτυρίες κρατουμένων σχετικά με τους λόγους χρήσης της αργκό, σημειώνοντας δίπλα τα στοιχεία του κρατουμένου: ηλικία, τόπο γεννήσεως, χρόνο παραμονής στη φυλακή, μορφωτικό επίπεδο, επάγγελμα πριν από την είσοδο στη φυλακή και διαπραχθέν αδίκημα. 

«Χρησιμοποιώ την αργκό για λόγους ειρωνείας της ίδιας της διαλέκτου. Κάποτε ήμουν ενάντιος σε αυτές τις εκφράσεις λόγω διατήρησης της γλώσσας. Έχετε διαβάσει το 84 του Όργουελ; Οι λέξεις χάνουν τη σημασία τους όταν χρησιμοποιούνται κατ’ αυτό τον τρόπο. Γι’ αυτό προσπαθώ να χρησιμοποιώ μέσα στη φυλακή επιτηδευμένες λέξεις που δεν τις γνωρίζουν για να τις καλλιεργώ και να τις σπείρω»: 38 ετών, Αθήνα, 23 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος Τεχνικής Σχολής, εργοθεραπευτής (δεν αναφέρει διαπραχθέν αδίκημα επικαλούμενος το απόρρητο).

«Χρησιμοποιώ αυτές τις λέξεις για καλαμπούρι, αλλά μόνο με όσους έχω θάρρος»: 44 ετών, Αθήνα, 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος Τεχνικής Σχολής, υπάλληλος ΔΕΗ, ηλεκτρονικό έγκλημα.

«Χρησιμοποιούμε αργκό για να προκαλέσουμε αίσθημα γέλωτα στους συγκρατούμενους»: 26 ετών, επαρχία (δεν αναφέρει συγκεκριμένο τόπο), 3 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, έμπορος, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Χρησιμοποιώ αργκό μέσα στη φυλακή για να καλύψω τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας με τους συγκρατούμενούς μου»: 34 ετών, Αθήνα, 7 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, έμπορος, οικονομικό έγκλημα.

«Μέσα στη φυλακή χρησιμοποιούμε αυτές τις εκφράσεις για να περνάμε το χρόνο μας. Είμαστε με τους ίδιους ανθρώπους συνεχώς, κλεισμένοι στο ίδιο μέρος και με αυτό τον τρόπο περνάει πιο ευχάριστα η ώρα»: 52 ετών, Ολυμπία, 4 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Τεχνικής Σχολής, ναυτιλιακά, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Χρησιμοποιώ αργκό αναγκαστικά, γιατί την χρησιμοποιούν όλοι και ακούγεται συνέχεια. Πλέον έχει γίνει συνήθεια σε όλους»: 48 ετών, Αθήνα, 4,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Γυμνασίου, σερβιτόρος, ληστείες σε τράπεζες.

«Εκτός φυλακής δεν χρησιμοποιούσα αυτές τις εκφράσεις. Μέσα στη φυλακή, αν και σπάνια,  τις χρησιμοποιώ γιατί όλοι εκφράζονται με αυτό τον τρόπο»: 54 ετών, επαρχία (δεν αναφέρει συγκεκριμένο τόπο), 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, διευθυντής ασφαλιστικής εταιρείας, υπεξαίρεση. 

«Χρησιμοποιώ καθημερινά αυτές τις εκφράσεις. Από την πρώτη φορά, βέβαια, που μπήκα στη φυλακή σε ηλικία 27 ετών μέχρι σήμερα που μπήκα για τρίτη φορά σε ηλικία 43 ετών, έχει αλλάξει πολύ η αργκό, γιατί μπαίνουν πολλά νεαρά άτομα που χρησιμοποιούν αργκό εκτός και έτσι διαδίδεται πιο εύκολα. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία δεν χρησιμοποιούν αυτές τις εκφράσεις»: 43 ετών, Αθήνα, 4,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Λυκείου, μπάρμαν, ληστείες, 3η φορά στη φυλακή (πρώτη φορά σε ηλικία 27 ετών).

«Χρησιμοποιώ αργκό, γιατί την χρησιμοποιούν και οι υπόλοιποι συγκρατούμενοι. Δεν θέλω όμως να ασχολούμαι με τέτοια πράγματα. Έχω χρόνο να κάνω πράγματα που έξω δεν θα τα έκανα. Διάβασμα, να μάθω δεύτερη γλώσσα, σεμινάρια, ζωγραφική διότι ζωγραφίζω καλά, που θα μου δώσουν κάτι το καλύτερο αργότερα έξω από τη φυλακή. Για μένα αυτό είναι πολύ σημαντικό»: 29 ετών, επαρχία (δεν αναφέρει συγκεκριμένο μέρος), 21 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΙΕΚ, ξενοδοχοϋπάλληλος, κλοπές (και άλλο διαπραχθέν αδίκημα, το οποίο δεν αναφέρει)

«Από συνήθειο χρησιμοποιώ αργκό. Έχουμε συνηθίσει, επειδή μιλούσαμε και έξω έτσι. Από το νυχτερινό σχολείο μιλούσα έτσι»: 30 ετών, Πειραιάς, 6 μήνες στη φυλακή, απόφοιτος Δημοτικού, ιδιωτικός υπάλληλος, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Στην ακτίνα έχουμε να κάνουμε με ποικιλία ανθρώπων διαφορετικών χωρών, γι’ αυτό αναγκάζομαι να χρησιμοποιήσω αργκό, γιατί είναι πολύ περιορισμένο το λεξιλόγιο όλων αυτών των ατόμων. Παρ’ όλα αυτά, επειδή δεν θέλω να χάσω την επαφή μου με την κοινωνία, προσπαθώ ακόμα και εδώ μέσα να χρησιμοποιώ λέξεις πολύπλοκες και όχι το λεξιλόγιο της φυλακής που είναι περιορισμένο»: 37 ετών, Αθήνα, 5,5 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, μουσικός, ανθρωποκτονία.

«Ο καθένας δείχνει το επίπεδό του με τη γλώσσα εντός και εκτός φυλακής. Εγώ χρησιμοποιώ αυτές τις λέξεις όταν θυμώνω και αναγκάζομαι να πω το ίδιο που μου λέει ο άλλος, γιατί εδώ είναι φυλακή και δεν μπορείς αλλιώς να το αντιμετωπίσεις. Χρησιμοποιώ την αργκό με όποιους βρίζουν την οικογένειά μου ή θίγουν την τιμή μου»: 32 ετών, Γεωργία, 4,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Ιατρικής Σχολής, άνεργος εκτός φυλακής, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Δεν είχα λόγο να χρησιμοποιήσω την αργκό αν δεν την χρησιμοποιούσαν οι άλλοι. Βλέπω ότι τα άσχημα μαθαίνεις στην αρχή, δηλαδή αυτές τις εκφράσεις. Τις πιάνει πιο εύκολα το αυτί, επειδή τις χρησιμοποιούν συνέχεια»: 28 ετών, Αλβανία, 2,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Λυκείου, οδηγός φορτηγού, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Από συνήθεια τις χρησιμοποιώ. Είναι της μόδας. Είναι τρόπος ομιλίας. Δεν μιλάω όλη μέρα έτσι, όποτε τύχει. Δεν είναι κάτι που το σκέφτεσαι και το διατυπώνεις, έρχεται στη συζήτηση»: 32 ετών, Αλβανία, 4,5 έτη στη φυλακή, μερικά έτη Τεχνικής Σχολής, φυσιοθεραπευτής-μασάζ, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Χρησιμοποιώ αυτές τις εκφράσεις ορισμένες φορές. Έτσι έχουμε μάθει να μιλάμε και έτσι μιλούσαμε. Μιλάμε κανονικά, όπως μιλούσαμε. Όπως μιλούσα έξω, μιλάω και εδώ. Είμαστε άνθρωποι, δεν είμαστε ζώα επειδή είμαστε κρατούμενοι. Έτσι μιλάμε όλοι, όπως συμβαίνει και εκτός φυλακής»: 34 ετών, Λάρισα, 28 μήνες μέσα στη φυλακή,  απόφοιτος δημοτικού, επιπλοποιός, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών, 2η φορά στη φυλακή (πρώτη φορά σε ηλικία 14 ετών).

«Μέσα στη φυλακή χρησιμοποιούμε την αργκό για να καταλαβαίνει ο ένας τον άλλον. καλύπτεσαι με αυτές τις λέξεις που είναι κοινής αποδοχής»: 37 ετών, Ηλεία, 27 μήνες στη φυλακή, σιδηρουργός, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Χρησιμοποιούμε αργκό από απελπισία και αγανάκτηση. Μαθαίνεις και λες αυτές τις λέξεις για να επιβιώσεις. Είμαστε ξένοι και για εμάς δεν υπάρχει κανένα δικαίωμα»: 38 ετών, Ρουμανία, 3,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Λυκείου, ξυλουργός, κλοπές, 2η φορά στη φυλακή (πρώτη φορά σε ηλικία 26 ετών). 

«Χρησιμοποιούμε αργκό, γιατί μπήκε πια στο λεξιλόγιό μας. Έγινε τρόπος ζωής. Όλοι χρησιμοποιούν αυτές τις εκφράσεις. Από τη στιγμή που είσαι στην παρανομία τις καταλαβαίνεις και τις χρησιμοποιείς»: 25 ετών, Αθήνα, 2 έτη μέσα στη φυλακή, μερικές τάξεις Λυκείου, ξυλουργός, κλοπές.

«Περισσότερο χρησιμοποιώ τα ανάποδα για να μην καταλαβαίνουν οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι όσα συζητάω με τους συγκρατούμενούς μου. Η παλιά αργκό έχει καταργηθεί. Σήμερα κυρίως μιλάμε με αναγραμματισμό λέξεων όταν θέλουμε να μη μας καταλαβαίνουν»: 33 ετών, Αθήνα, 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, εισοδηματίας, ναρκωτικά.

«Χρησιμοποιώ αργκό. Όσα περισσότερα χρόνια είσαι μέσα, τόσο περισσότερο χρησιμοποιείς αυτές τις εκφράσεις, γιατί τις ακούς συνέχεια»: 31 ετών, Μολδαβία, 3,5 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, παλαιστής, κλοπές.

«Έξω επειδή ήμουν οδηγός και ήμουν αρραβωνιασμένος δεν εκφραζόμουν έτσι. Οι παρέες μου ήταν διαφορετικές. Εδώ αναγκαστικά χρησιμοποιείς αυτές τις εκφράσεις για να επιβιώσεις, γιατί πρέπει να αντιμετωπίσεις και τύπους που το επίπεδό τους είναι τέτοιο. Ανάλογα με την περίσταση και το επίπεδο του καθενός εκφράζομαι»: 26 ετών, Αλβανία, 3 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Δημοτικού, οδηγός, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.
 
«Οι περισσότεροι από εμάς που είμαστε πιο μορφωμένοι και δεν είμαστε του βίαιου εγκλήματος –εμείς είμαστε οικονομικοί εγκληματίες- δεν χρησιμοποιούμε όσο οι υπόλοιποι αυτές τις εκφράσεις και όταν βγούμε έξω τις ξεχνάμε»: 50 ετών, Χίο, 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, απόστρατος αξιωματικός-εμπορικός σύμβουλος, οικονομικό έγκλημα.

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό. Είναι θέμα επαφής, συμπεριφοράς και επιλογής ατόμων. Άτομα που δεν έχουν αυτοέλεγχο και αυτοπειθαρχία και κουβαλούν αυτά τα βιώματα απέξω χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο αυτές τις εκφράσεις. Δεν γέννησε η φυλακή την αργκό, είναι γνώριμο της νεαρής ηλικίας. Επίσης πολύ μεγάλο ρόλο για τη χρήση αυτών των λέξεων παίζει το περιβάλλον ακόμα και μέσα στη φυλακή. Για παράδειγμα το τυπογραφείο είναι ένας χώρος όπου δεν χρησιμοποιούνται αυτές οι εκφράσεις. Εξίσου μεγάλο ρόλο παίζουν τα άτομα με τα οποία έρχεσαι σε επαφή, η αλληλεπίδραση δηλαδή»: 62 ετών, επαρχία (δεν αναφέρει συγκεκριμένο τόπο), 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, ανταποκριτής ξένου Τύπου, οικονομικό έγκλημα.

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό μέσα στη φυλακή. Είναι θέμα επιπέδου που έχει ο καθένας. Η δουλειά μου εκτός φυλακής δεν μου επέτρεπε να χρησιμοποιώ τέτοιες εκφράσεις. Πολλοί κρατούμενοι, όμως, τις χρησιμοποιούν σε μεγάλη έκταση»: 42 ετών, Αθήνα, 4,5 έτη στη φυλακή,  πτυχιούχος ΑΕΙ, χρηματιστής, υπεξαίρεση.  

«Λόγω δουλειάς δεν χρησιμοποιούσα τέτοιες εκφράσεις εκτός φυλακής, γι’ αυτό και τώρα, μέσα στη φυλακή, δεν χρησιμοποιώ»: 24 ετών, Καρδίτσα, 16 μήνες μέσα στη φυλακή, μερικές τάξεις Λυκείου, οδηγός-ιδιοκτήτης τουριστικών λεωφορείων, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Επειδή ήμουν υπάλληλος του Ο.Τ.Ε. πάντα μιλούσα με το ‘κύριος’. Δεν χρησιμοποιούσα τέτοιες εκφράσεις. Στη φυλακή τις ακούω καθημερινά. Στην πτέρυγα Α που ήμουν αρχικά ακούγονταν πολλές τέτοιες εκφράσεις, από νεαρούς κυρίως. Στην πτέρυγα Ε που βρίσκομαι τώρα προσέχουν περισσότερο τις εκφράσεις τους για να αποφευχθούν οι διαπληκτισμοί και για να μη χάσουν τη δουλειά τους οι κρατούμενοι»: 57 ετών, Φθιώτιδα, 5 μήνες στη φυλακή, απόφοιτος Τεχνικής Σχολής, δημόσιος υπάλληλος, ανθρωποκτονία.

«Λόγω της ηλικίας μου, της μορφώσεώς μου και της επαγγελματικής μου κατάρτισης, δεν χρησιμοποιώ τέτοιο λεξιλόγιο. Αντίθετα, χρησιμοποιώ την καθομιλουμένη και ορισμένες φορές την καθαρεύουσα»: 62 ετών, Ιωάννινα, 5 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, επιχειρηματίας, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό γιατί είμαι της παλιάς σχολής εγώ και εδώ είμαι συνέχεια στο γραφείο»: 47 ετών, Χαλκίδα, 5 μήνες στη φυλακή, απόφοιτος Λυκείου, δημόσιος υπάλληλος, απιστία προς την υπηρεσία. 

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό, γιατί είμαι από Κύπρο και εκεί έχουμε ως βάση της γλώσσας τα αρχαία ελληνικά. Όταν ακούω αυτά τα υπερμοντέρνα νευριάζω και ενίοτε δεν τα καταλαβαίνω»: 60 ετών, Κύπρος, 2 έτη στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, μετεωρολόγος, οικονομικό έγκλημα, 2η φορά στη φυλακή (πρώτη φορά σε ηλικία 52 ετών). 

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό, γιατί κάνω παρέα με συγκεκριμένα άτομα που δεν χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις»: 49 ετών, Φθιώτιδα, 3,5 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Τεχνικής Σχολής, ιδιοκτήτης καταστημάτων νύχτας, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών. 

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό, γιατί δεν μου αρμόζουν αυτές οι εκφράσεις. Ίσως είναι θέμα παιδείας και χρόνου στη φυλακή. Εγώ είμαι μόνο 11 μήνες. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν πολλά χρόνια φυλακής, ίσως και από ανήλικα. Αυτοί δεν έχουν επίπεδο και γι’ αυτό χρησιμοποιούν την αργκό. Είναι θέμα επιπέδου, συνήθειας και με ποιους συναναστρέφεσαι»: 29 ετών, Άρτα, 11 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΙΕΚ, ατζέντης, πλαστογραφία. 

«Δεν γνωρίζω τη φυλακίστικη διάλεκτο, γιατί εγώ ήμουν άνθρωπος σπιτιού. Δεν θέλω να ακούω τέτοιες εκφράσεις (παρά ταύτα στη διάρκεια της συζήτησης χρησιμοποιεί αργκό): 52 ετών, Αθήνα, 4 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Δημοτικού, οδηγός, απόπειρα ανθρωποκτονίας. 

«Δεν χρησιμοποιώ αργκό μέσα στη φυλακή. Η έξω κοινωνία είναι ταυτόσημη με την κλειστή κοινωνία της φυλακής. Οι κρατούμενοι προσπαθούν μάλιστα να μιλούν καλύτερα μεταξύ τους για τυχόν παρεξηγήσεις. Έξω η νεολαία έχει αυτές τις εκφράσεις ψωμοτύρι. Εδώ προσέχει πολύ τι λέει, γιατί γίνονται εύκολα παρεξηγήσεις από θέμα ομιλίας»: 28 ετών, Χαλκίδα, 2 έτη στη φυλακή, απόφοιτος Γυμνασίου, σιδηρουργός, ανθρωποκτονία.

«Η φυλακή είναι κολλέγιο. Προσέχεις ότι λέξεις λες για να μη γίνονται παρεξηγήσεις. Ειδικά εμείς οι Αλβανοί προσέχουμε πολύ τι λέμε, προσέχουμε να μην ανοίξουμε προηγούμενα»: 36 ετών, Αλβανία, 2 έτη και 10 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΑΕΙ, γεωλόγος στην Αλβανία, οικοδόμος στην Ελλάδα, παραβίαση του νόμου περί ναρκωτικών.
 
«Όσοι την χρησιμοποιούσαν εκτός φυλακής, την χρησιμοποιούν και εντός. Εγώ δεν την χρησιμοποιώ. Οι παρέες μου δεν εκφράζονται έτσι. Χρησιμοποιούν την αργκό οι νταήδες, οι μάγκες, οι ναρκομανείς, μια μάζα ανθρώπων που είναι υπανάπτυκτοι. Βρίσκονται σε άλλες πτέρυγες. Εδώ έχουμε κάποια κοινωνική μόρφωση»: 60 ετών, Κύπρος, 18 μήνες στη φυλακή, πτυχιούχος ΙΕΚ, έμπορος, ακάλυπτες επιταγές. 
 













 

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA