ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  



ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Τεύχος 8 - Μάϊος 2008


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Η χρήση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της εγκληματολογίας

 

             της Φωτεινής Α. Μηλιώνη,
Δικηγόρου, ειδ. Επιστ. Νομικής Αθηνών.

Το Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών σε συνεργασία με τον Τομέα Εγκληματολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και το Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών του Τ.Ε.Ι Μεσολογγίου διοργάνωσε το ακαδημαϊκό εξάμηνο που ολοκληρώνεται, προβολές κινηματογραφικών ταινιών και επιστημονικών ντοκυμαντέρ με σκοπό τον ειδικότερο επιστημονικό σχολιασμό τους. Η ιδέα της συνύπαρξης Εγκληματολογίας και Κινηματογράφου ανήκει στον Εγκληματολόγο, καθηγητή των ΤΕΙ Μεσολογγίου κ. Χρήστο Τσουραμάνη. Κατά το χειμερινό εξάμηνο  η ιδέα αυτή έλαβε την υποστήριξη της καθηγήτριας κας Χριστίνας Ζαραφωνίτου η οποία στο πλαίσιο φροντιστηρίου του μαθήματος Εμπειρική Εγκληματολογία του Παντείου Πανεπιστημίου   ανέθεσε μία σειρά εργασιών οι οποίες βασίστηκαν στην ποιοτική ανάλυση κινηματογραφικών έργων και ντοκυμαντέρ εγκληματολογικού ενδιαφέροντος σχετικού με την ύλη του μαθήματος. Το φροντιστήριο απευθύνονταν σε συγκεκριμένο και περιορισμένο αριθμό φοιτητών. Στο εαρινό εξάμηνο η ιδέα υποστηρίχθηκε από το Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών και ειδικότερα από τον καθηγητή Εγκληματολογίας και Σωφρονιστικής κ. Ν. Κουράκη και την ειδική επιστήμονα κα Φ. Μηλιώνη και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία των προαναφερθέντων δηλαδή της καθηγήτριας του Παντείου Πανεπιστημίου κας Χ. Ζαραφωνίτου και του καθηγητή των ΤΕΙ Μεσολογγίου κου Χ. Τσουραμάνη και την οργανωτική και επιστημονική υποστήριξη των κ. Γεωργίου Φερετζάκη, δικηγόρου και μεταπτυχιακού φοιτητή του Πανεπιστημίου της Κύπρου, Ιωάννας Γουσέτη, κοινωνιολόγου, κατόχου μεταπτυχιακού διπλώματος Εγκληματολογίας και Παρασκευής Μεντή, κοινωνιολόγου. 

Το Ε.Π&Ε.Ε  είχε την πρωτοβουλία σε συνεργασία με τους άλλους φορείς να προβάλει κινηματογραφικές ταινίες και ντοκυμαντέρ εγκληματολογικού ενδιαφέροντος σε ένα ευρύτερο φοιτητικό κοινό με στόχο να προσεγγίσει το εγκληματικό φαινόμενο και να δημοσιοποιήσει πτυχές του προκειμένου  να αναπτυχθεί ένας επιστημονικός διάλογος γύρω από ακανθώδη προβλήματα εγκληματολογικού ενδιαφέροντος τα οποία έχουν αποτελέσει σενάρια των κινηματογραφικών ταινιών. Η θεματολογία της κινηματογραφίας αντλείται από την ζωή και ως εκ τούτου θέματα εγκληματολογικού ενδιαφέροντος αποτελούν συχνά τους μύθους των κινηματογραφικών ταινιών. Με αυτόν τον τρόπο η κινηματογραφία μπορεί να αποτελέσει καθρέπτη του εγκληματικού φαινομένου αλλά και δείκτη μέτρησης στάσεων κοινού αφού η επιλογή συγκεκριμένων θεμάτων (τα οποία δεν αφορούν μόνον αυτό καθεαυτό το εγκληματικό φαινόμενο αλλά και τη συζήτηση γύρω από αυτό) αναδεικνύει τη γενικότερη αντανάκλαση του εγκληματικού φαινομένου στην κοινωνία γεγονός που ορίζει αφενός τα κοινωνικά αντανακλαστικά αφετέρου  τη χάραξη της αντεγκληματικής πολιτικής.

 Οι προβολές των ταινιών και των ντοκυμαντέρ εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο προσαρμογής  της διδασκαλίας στις νέες τεχνολογίες.  Η διδασκαλία των μαθημάτων με τη χρήση «εποπτικών μέσων διδασκαλίας» όπως είναι ο Η/Υ, οι προβολές ταινιών κλπ αποτελεί τάση της εκπαιδευτικής μας πολιτικής η οποία ανταποκρίνεται στους στόχους της ευρύτερης ευρωπαϊκής πολιτικής για το σχολείο του μέλλοντος. «Οι μαυροπίνακες γίνονται οθόνες αφής που συνδέονται στο Ιντερνετ, στα θρανία βρίσκονται tablet pc (υπολογιστές που μοιάζουν με τετράδια) και στις οθόνες τους οι μαθητές χτυπάνε ρυθμικά το στυλό προκειμένου να ενεργοποιήσουν ένα βίντεο που θα προβληθεί μέσω ασύρματης σύνδεσης στον πίνακα» γράφει χαρακτηριστικά στο άρθρο του «Ο μαυροπίνακας στο χρονοντούλαπο. Οθόνες αφής και δίκτυο στο σχολείο του μέλλοντος» ο Μ.Τσιμπάκης  . Οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία και τη μάθηση ενισχύουν τη δυνατότητα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των εκπαιδευτικών, προάγουν την αντανακλαστική μάθηση, συμβάλλουν στην αύξηση της ενεργητικής και αυτόνομης συμπεριφοράς των φοιτητών ενώ παράλληλα ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες των φοιτητών.

Οι διδάσκοντες διαπιστώνουν ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών οδηγεί σε μία γενική αναθεώρηση των μεθόδων που ήδη χρησιμοποιούνται για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Οι νέες τεχνολογίες μέσα από τις εικόνες και τον ήχο μπορούν να βοηθήσουν τους φοιτητές να κατανοήσουν και να αφομοιώσουν ευκολότερα βασικές έννοιες, γεγονότα και φαινόμενα. Δημιουργούνται νέοι τρόποι οι οποίοι συμβάλλουν στην αλληλεπιδραστική μάθηση. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στον διδάσκοντα/διδάσκουσα να εφαρμόσει  άλλες μεθόδους παρουσίασης του διδακτικού υλικού ενώ παράλληλα επιτρέπεται η εξατομικευμένη και προσωπική επαφή με τους φοιτητές.

Ειδικότερα η στρατηγική της Λισσαβόνας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και του ανταγωνισμού έχει θέσει ως κύριο στόχο τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων. Κύριοι άξονες αυτής της πολιτικής οι οποίοι αναοριοθετήθηκαν με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Στοκχόλμης (2001) και της Βαρκελώνης (2002) που οι όροι «αποτελεσματικότητα», «καινοτομία» και «συμμετοχή του πολίτη» απετέλεσαν τις βασικές κατευθύνσεις της πολιτικής, αποτελούν η δια βίου μάθηση και η μείωση των ανισοτήτων. Η εκπαίδευση και η κατάρτιση θα πρέπει να αποτελέσουν παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης, έρευνας και καινοτομίας, ανταγωνιστικότητας, βιώσιμης απασχόλησης, κοινωνικής ένταξης και δραστήριας συμμετοχής του πολίτη. Σε αυτό το πλαίσιο και σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Βαρκελώνης του 2002 η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να γίνει το παγκόσμιο σημείο αναφοράς για την ποιότητα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης που προσφέρει.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η έρευνα και η τεχνολογία συμβάλουν στη δημιουργία νέας γνώσης, η οποία μπορεί να αποτελέσει τη βάση της καινοτομίας και της οικονομικής ανάπτυξης μιας χώρας. Η μετουσίωση της γνώσης σε οικονομικά αποτελέσματα και η δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ανταγωνιστικής οικονομίας υψηλού διαμετρήματος αποτελεί τους κύριους στόχους της συνθήκης της Λισσαβόνας. Οι προτεινόμενες αλλαγές για τις μεθόδους διδασκαλίας  στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κινούνται στη σωστή κατεύθυνση όμως απέχουν ακόμη αρκετά ώστε να εναρμονιστούν με καταξιωμένα διεθνή πρότυπα με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση των ΑΕΙ της χώρας στο διεθνές ακαδημαϊκό στερέωμα.

Όμως ήδη η εκπαιδευτική μας πολιτική κινούμενη σε αυτή την κατεύθυνση προβλέπει στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση» του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μεταξύ των άλλων δράσεων και την επιτάχυνση του ρυθμού ένταξης των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στην εκπαίδευση. Σύμφωνα με αυτή την πρόβλεψη θα πρέπει να δημιουργηθούν θετικές συνθήκες και δυνατότητες ίσης ευκαιρίας πρόσβασης στην αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών από όλους όσους μετέχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα και στα προγράμματα της δια βίου εκπαίδευσης, ρύθμιση η οποία περιλαμβάνει την απόκτηση εξοπλισμού από μαθητές και δασκάλους αλλά και την οργάνωση της εκπαιδευτικής διδασκαλίας με τις νέες τεχνολογίες.

Η τάση αυτή στην εκπαίδευση, η οποία ακολουθεί τη γενικότερη τάση και εξοικείωση των νέων με τις νέες τεχνολογίες αλλά και την οργάνωση του τρόπου ζωής των νέων γύρω από τα κινητά, τους υπολογιστές και το ίντερνετ μπορεί να προσελκύσει και να συγκεντρώσει έναν μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα. Η άποψη αυτή δεν παραγνωρίζει τη σημαντικότητα του εκπαιδευτικού. Αντίθετα δέχεται ότι η διδασκαλία, απλώς, ενισχύεται με τις νέες τεχνολογίες αφού ο δάσκαλος ως σημαντικός παράγων της διαδικασίας παραμένει  αναντικατάστατος. Εξάλλου, η ανθρώπινη δημιουργική διαντίδραση δασκάλου μαθητή η οποία αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας  αποτελεί τον καλύτερο όρο της μάθησης. Όμως, τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν δυσκολία να προσεγγίσουν οι ίδιοι τη νέα γνώση και την κουλτούρα αλλά και να μεταφέρουν αυτή τη γνώση. Πολλές φορές μάλιστα υποστηρίζεται ότι οι δάσκαλοι δεν καταφέρνουν να προλάβουν ή να κατανοήσουν τις εξελίξεις με αποτέλεσμα να τους δημιουργείται μία αίσθηση αποτυχίας με την έννοια ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα δεδομένα της εποχής  παρά το γεγονός ότι αποδεικνύεται ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών έχει Η/Υ και στο σχολείο και στο σπίτι.  Στο κείμενο του Α. Χαραλαμπόπουλου του 1932 «Τι επέτυχεν η Ελλάς από τον δημοδιδάσκαλον του 1831- 1931 και τι αξιοί παρ΄εκείνου του 1931-2031» αναφέρεται προφητικά ότι «θα ήτον ακατανόητον να καταδικασθή ο Έλλην δημοδιδάσκαλος είς στασιμότητα, αν μη οπισθοδρόμησιν, προοριζόμενος εις τας πατροπαράδοτους αντιλήψεις επί θυσία της συγχρόνου εξελίξεως [...] Η ελληνική κοινωνία όχι μόνον δεν πρέπει να ανθίσταται κατά του νεωτέρου πνεύματος, αλλά τουναντίον πρέπει να ενισχύση τούτο [...] δια να δυνηθή ο διδάσκαλος να μεταφέρη τα ελληνικά ιδεώδη εις την ειρηνικήν παλαίστραν του πολιτισμού [..] Το 2031 θα ομιλήση  δια του Έλληνος διδασκάλου και έστω προς γνώσιν αυτού».

 Το εγχείρημα αυτό του συνδυασμού της διδασκαλίας Εγκληματολογίας και Κινηματογράφου δεν είναι ελληνικής έμπνευσης. Ήδη στα Πανεπιστήμια των ΗΠΑ γίνεται λόγος για την ακαδημαϊκή επισκόπηση της κινηματογραφίας. Σύμφωνα με αυτή την άποψη η κινηματογραφία αποτελεί το έναυσμα της ανάπτυξης ενός ακαδημαϊκού εγκληματολογικού προβληματισμού. Οι κινηματογραφικές αυτές ταινίες οι οποίες επιλέγονται για την εγκληματολογική θεωρητική επισκόπηση είναι γνωστές ως crime films/ movies ταινίες δηλ. οι οποίες επικεντρώνουν κατά κύριο λόγο το ενδιαφέρον τους στο έγκλημα και τις συνέπειές του. Μάλιστα  η N. Rafter  διαχωρίζει τις ταινίες σε εκείνες που αναφέρονται στην αιτιολογία του εγκλήματος, τις ιδιαιτερότητες του εγκληματία, την αστυνομία, τον ποινικό νόμο και την απονομή της ποινικής δικαιοσύνης, το σωφρονιστικό σύστημα. Κατά δε τη διδασκαλία του μαθήματος τηρούνται ορισμένοι κανόνες γνωστοί ως αρχές για την ακαδημαϊκή επισκόπηση της κινηματογραφίας. Οι αρχές αυτές οι οποίες στοχεύουν στη σχηματοποίηση του εγχειρήματος διαρθρώνονται σε ενότητες οι οποίες περιλαμβάνουν ερωτήματα ευρύτερου ενδιαφέροντος αλλά και ειδικότερους επιστημονικού (όπως κοινωνιολογικού, εγκληματολογικού) χαρακτήρα προβληματισμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο το Ε.Π & Ε.Ε προέβαλε αποσπάσματα  ταινιών που είχαν ως κεντρικό τους άξονα το Σύστημα Απονομής της Ποινικής Δικαιοσύνης. Ειδικότερα επελέγησαν  ταινίες γύρω από όλες τις παραμέτρους του Συστήματος Απονομής της Ποινικής Δικαιοσύνης (Δράστης, Θύμα, Έγκλημα, Δικαστής, Δικηγόρος, Κανόνας, Κοινή γνώμη, ΜΜΕ) αλλά και το Σωφρονιστικό Σύστημα. Με αφορμή την εικόνα και τον ήχο, τα κοντινά πλάνα και τα χρώματα της έβδομης τέχνης αναπτύχθηκε ένας γόνιμος δημιουργικός διάλογος στον οποίο συμμετείχαν εκτός από το πανεπιστημιακό κοινό, καλλιτέχνες, πολιτικοί αλλά και οι αληθινοί πρωταγωνιστές των ταινιών, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές της ζωής, τα δρώμενα των οποίων αποτύπωσαν κινηματογραφικά εμπνευσμένοι σκηνοθέτες. Εξάλλου, ας μη ξεχνάμε ότι η ίδια η ζωή αποτελεί τον πιο ευφάνταστο σκηνοθέτη.
 

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA