ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
EDITORIAL

Τεύχος 26 - Σεπτέμβριος 2014


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Απλά μαθήματα εγκληματολογίας

του Γιάννη Πανούση,
Καθηγητή Εγκληματολογίας

«Το να σκοτώνεις έναν άνθρωπο
για να υπερασπιστείς μια ιδέα 
δεν είναι η υπεράσπιση μιας ιδέας
αλλά ο φόνος ενός ανθρώπου».
Ζαν – Λυκ Γκοντάρ



Το διεθνές παιχνίδι

1. Η διεθνοποίηση του εγκλήματος, λόγω της παγκοσμιοποίησης και των σύγχρονων τεχνολογιών, σχετίζεται ευθέως και με τη μετανάστευση και την περιθωριοποίηση μεγάλων τμημάτων του λαού. Αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες έχουν μπει μέσα στο φαύλο κύκλο του trafficking, των ναρκωτικών, των όπλων κλπ.

Το έγκλημα έχει γίνει μέρος της διακυβέρνησης της παγκοσμιοποίησης1 (ακόμα και ο βιασμός χρησιμοποιείται ως όπλο στις εμφύλιες ιδίως συρράξεις). Ο βαμπιρικός καπιταλισμός2, όπου οι άξονες του Κακού συμπεριλαμβάνουν και τους ηττημένους του κοινωνικού παιχνιδιού3, συνεχίζει να «τρώει ό,τι και όποιον περισσεύει/περιττεύει».

Οι σχέσεις ανεργίας, εγκληματικότητας και νεοφασιστικών κομμάτων ή «τρομοκρατικών μορφωμάτων»4 είναι στενές αλλά η άμεση αιτιώδης συσχέτιση της κοινής εγκληματικότητας με την εξουσία ή τον καπιταλισμό ή τη παγκοσμιοποίηση, αν δεν συνιστά αφελή προσέγγιση, σίγουρα συνιστά αναποτελεσματικό ιδεολόγημα που (θέλει να) αγνοεί βασικά ερευνητικά/επιστημονικά αλλά και εμπειρικοκοινωνικά δεδομένα.

Η μαρξιστική εγκληματολογική «θεολογία»5 υποχωρεί καθώς ήταν και αυτή ταυτόχρονα θετικιστική και ντετερμιστική και αφήνει τη θέση της σε μια πολυ- παραγοντική πραγματιστική προσέγγιση.


2. Προφανώς και έχουμε ποιοτικές αλλαγές. Από το έγκλημα ως ενδοοικογενειακή δυσλειτουργία6 και από τα ερωτικά εγκληματικά ζευγάρια7 σήμερα μας απασχολούν μαζικοί (άχρηστοι) φόνοι9, τελετουργικά ακατανόμαστα εγκλήματα, κρυφά μυστήρια, άγνωστοι δράστες, αναίτια βία.

Υπάρχουν φαινόμενα από τα παραπάνω που μπορούν να εξηγηθούν από την παγκοσμιοποίηση του εγκλήματος και την ελεύθερη διακίνηση των εγκληματιών στην Ευρώπη χωρίς σύνορα. Ορισμένα εξηγούνται από τους κοινωνικούς αποκλεισμούς που συνεπάγεται το νέο διεθνές οικονομικό σύστημα. Άλλα οφείλονται σε σύγκρουση πολιτισμών, χαρακτηριστικό των πολυπολιτισμικών κοινωνιών και τα περισσότερα χρεώνονται στη μαύρη αγορά που έχει αναπτυχθεί σε πολλές χώρες. Το παλιό κοινό έγκλημα δίνει σιγά – σιγά τη θέση του σε «ειδικές πράξεις βίας».


Το πλαίσιο

1. Η πόλη και η αστική κοινότητα, οι ομόκεντροι κύκλοι10 μας επιτρέπουν να αποκωδικοποιήσουμε τόσο τις κοινωνικές αποστάσεις όσο και τις εγκληματικές συμπεριφορές.11 

Οι «ιστοί της ζωής» φαίνεται να μην αντέχουν για πολύ την πολιτισμική ετερογένεια και την κοινωνική διαφοροποίηση12 χωρίς να εμφανίζονται ρωγμές κοινωνικής αποδιοργάνωσης.13 Η κοινωνική οικολογία δεν ερμηνεύει μόνο την αλληλεγγύη και την κοινωνική συνοχή. Στοιχειοθετεί ταυτόχρονα και τις παρεκκλίνουσες συμπεριφορές.  Ο αδρανοποιημένος ή ανίσχυρος κοινωνικός έλεγχος (αυτο)ρύθμισης της πόλης14 και η ανάπτυξη περιοχών με διαφορετικούς ηθικούς κώδικες,15 φέρνει «νέες εικόνες» εγκλήματος.

Εικόνες ζοφερού μέλλοντος «προβάλλονται» π. χ. στο κέντρο της Αθήνας (Robocop, εγκληματίας με μάτια που πυροβολούν με την οργή τους πιο γρήγορα από το καλάσνικωφ που κρατούν, αδιάφοροι πολίτες να περνάνε λες και πρόκειται για γυρίσματα ταινίας, άνθρωποι… σκοτώνονται επειδή έτυχε να βρεθούν σε λάθος μέρος τη λάθος στιγμή, φοβισμένοι κάτοικοι ν’ αλλάζουν σπίτι για να μείνουν μακριά από τον πόλεμο συμμοριών στη γειτονιά τους κ.ο.κ).

«Η γλώσσα της βίας κυριαρχεί και η ανεξέλεγκτη παρανοϊκή βία χορεύει τανγκό στους δρόμους της Αθήνας.16 

Ο τρόμος πάνω από την πόλη, οι περιφραγμένες – λόγω φόβου – κοινότητες (κλειστές περιοχές), οι νεόπτωχοι που υφίστανται την ενοχοποίηση τους από τους πλαϊνούς και την γκετοποίηση τους από το Κράτος17 αλλάζουν την κουλτούρα του φόβου (και της βίας).


Ο φόβος

Όλα και όλοι γύρω από το φόβο. Ο φόβος θυματοποίησης, ο φόβος μήπως γίνεις – γονιδιακά; - σαν τον πατέρα σου φονιάς, ο φόβος του δράστη που δεν μπορεί να αντέξει τους εφιάλτες των τύψεων. Ο φόβος του θανάτου, ο δαίμονας φόβος, η ιερά αγωνία, ο φόβος της καχυποψίας για τα «εγκληματικά» κίνητρα των άλλων. Ο συνδυασμός φόβων και φοβιών18 σε μια κοινωνία της διακινδύνευσης, της βίας, του θεάματος, αλλά και του θεάματος της βίας, καταλήγει σε μια κοινωνία συνενοχής και ανελευθερίας.19 

Έμφοβοι πολίτες σε έμφοβη σχέση με την Πολιτεία: Από την πολιτική του φόβου στον πολιτισμό του φόβου (μίσος και φόβος ταυτόχρονα),20 από τη σαγήνη του φόβου στην αίσθηση αβοηθησίας.21 

Η ψυχοπαθολογία του φόβου από το έγκλημα και τα ξενοφοβικά μας σύνδρομα καθιστούν τον πολίτη όμηρο άλλοτε ακραίας κρατικής καταστολής κι άλλοτε ακραίων πολιτικών σχηματισμών.

Μπορεί η Δημοκρατία του φόβου να χρησιμοποιεί την πολιτική του φόβου αλλά σιγά – σιγά ο φόβος διαβρώνει την ίδια τη Δημοκρατία.


Η βία

1. Οι μύθοι (εξηγήσεις; δικαιολογήσεις;) της βίας διατρέχουν όλη την ελληνική κοινωνία. Βία της κοινωνικής αντίστασης, της προσωπικής οργής, της καλής «τυραννοκτόνου» πρόθεσης.22 

Όλες αυτές (και άλλες πολλές) έχουν βρει μια άκρη αυτονομιμοποίησης και ένα άκρο απονομιμοποίησης της παραβατικότητας23 ή και δοξολόγησης του εγκλήματος.24

Αυτός ο κύκλος της (νόμιμης;!) βίας του καθενός και πάντων εναντίον όλων25, αυτή η καρικατούρα της Άγριας Δύσης26 δεν οδηγούν – όπως νομίζουν μερικοί – σε νεοφιλελεύθερες λύσεις27 αλλά σε ακραίες – ένθεν/ κακείθεν – τυφλές εκ-ρήξεις χωρίς αρχή, αρχές και τέλος.


2. Ο κλοιός της κοινωνικής οργής αλλά και της προσωπικής ανασφάλειας, η αίσθηση ότι το αίμα επιταχύνει πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα έχει μολύνει την κουλτούρα μας.
Η πίεση του όχλου (μετά από πίεση ποίων;) να μη διώκονται οι σύγχρονοι βάρβαροι μετατρέπει την κοινωνία της βίας σε πεδίο βολής του υποκόσμου και των κάθε μορφής «τρομοκρατών». Ημέρες άσκοπης βίας και νύχτες διάσπαρτων μολότοφ. Το αναβλύζον μίσος των αδικημένων (ή αυτών που έτσι αισθάνονται) στρέφεται κατά παντός υπευθύνου (συχνά και ανεύθυνου),  τον οποίο έχει στοχοποιήσει (ή άλλοι του τον προσφέρουν ως εξιλαστήριο θύμα). Το μίσος των διαφορών και των διαφορετικοτήτων, η βία της καθημερινότητας και η άρνηση του οίκτου για τον πλαϊνό οδηγεί σε μια προκρούστεια κοινωνία που δεν αντέχει και δεν ανέχεται τον άλλον.

Η συμψηφιστική βία (μεταξύ αστυνομικών/ένοπλων ομάδων, ρατσιστών/αντιρατσιστών, δεξιών/αριστερών κουκουλοφόρων) καταλήγει στην κατάργηση του κοινωνικού συμβολαίου και στο μόνιμο κίνδυνο διάβρωσης της δημοκρατικής νομιμότητας/νομιμοποίησης.


Επιμύθιο

1. Η εγκληματικότητα του δρόμου28 από τις διάφορες φυλές ληστών,29 από τραμπούκους, εξουσιαστές και αντιεξουσιαστές,30 χαρακτηρίζει ένα νέο είδος εγκλήματος ταυτόχρονα αυτονόητου και ακατανόητου (δύο διαστάσεων31). Ο φόνος ως το πρώτο αμάρτημα άρνησης του άλλου (μη ταύτισης με τον άλλο) θεωρείται αποδεκτός από διάφορες «μειοψηφίες». Η βία για λόγους υπέρβασης της ανίας, ο ριψοκίνδυνος τρόπος ζωής δίνουν νόημα και ταυτότητα σε πολλούς.

Η Νέα Τάξη θεωρεί ως εσωτερικό εχθρό τους χαμένους (περιθωριακοί, αλήτες, μικρο-διάβολοι παραβάτες), δεν περιλαμβάνει στη λίστα τους εγκληματίες αυτούς που κάποτε ήσαν ή έγιναν ή θα γίνουν «σεβάσμιοι και χρήσιμοι» στο σύστημα, αλλά πιστεύει ότι οι φτωχοί είναι πάντοτε έτοιμοι να τελέσουν εγκλήματα «κατά της ποιότητας ζωής»32 των πλουσίων (!) 

Παρά ταύτα το σύστημα φοβάται «την οργή των αμνών»33 καθώς τα εγκλήματα επιβίωσης (περιστασιακές κλοπές ανάγκης), σε συνέργεια με τον «ποινικό λαϊκισμό» δίνουν στο φόβο επικίνδυνες διαστάσεις. Επειδή η ψυχολογία του φόβου και του θάρρους34 δεν εξαρτάται μόνο από την κτήση/χρήση όπλου35 για πολλούς η κοινωνική/προσωπική αποτυχία είναι αυτή που κυρίως οδηγεί στο έγκλημα ή είναι η ίδια ένα «έγκλημα»36. Για άλλους η «χειραφέτηση των εκτός» περνάει (και) μέσα από το έγκλημα37

Παντού φόβος. Ένας φόβος που συνήθως εκφράζει την ανασφάλειά μας μπροστά στα μελλούμενα, αλλά πολλές φορές υποκρύπτει και τις χτεσινές ενοχές και τύψεις μας. Σήμερα ο φοβισμένος φοβάται τον εαυτό του και για τον εαυτό του. Δεν γνωρίζει ποια είναι η ηθική του αντοχή (αφού την αυτο-γνωσία έχει υποκαταστήσει η κατ-αν-άλωση) και ποιοι είναι οι κανόνες της επιβίωσης (ότι δηλαδή εξαρτάται πρωτίστως από την επιβίωση και των συν-ανθρώπων του καθώς η ατομική επιβίωση δεν μπορεί να διαρκέσει πολύ).

Μη την έννοια αυτή ο φόβος θέτει και τα όριά του (δυτικού) πολιτισμού μας.


2. Μπορεί για μερικούς το έγκλημα να κινείται μέσα στη λογική της ζωής, γι’ αυτό και συχνά μοιάζει «φυσιολογικό», όμως το Κακό δεν έχει να κάνει σήμερα με λυρισμό και μελοδραματισμό. Μπορεί ο εγκληματίας να αντιμετωπίζεται με βάση το δίπολο: ηρωοποίηση – δαιμονοποίηση αλλά έχουμε πλέον περάσει από τον εγκληματία – καλλιτέχνη στον τερατώδη άγγελο – θάνατο. Η βολική δαιμονοποίησή του αλλά και η τρομολαγνική θέαση της ζωής ως θρίλερ οδηγούν αμετάκλητα σε κινήσεις ηθικού πανικού αλλά και ιδεοληπτικής παράκρουσης.

Ακόμα κι όταν ο εγκληματίας έχει συνείδηση της έκνομης (και ανήθικης) πράξης του, γι’ αυτό και συχνά αυτοκαταγγέλεται, έρχεται ο «ιδεολόγος» - υπερασπιστής, ο οποίος καταγγέλλει το σύστημα και απαλλάσσει τον δράστη από την ευθύνη του.


3. Ο αγώνας για Δίκαιο και Δικαιοσύνη είναι καθήκον για τον καθένα και για το σύνολο. Η επιβίωση μέσω ενστίκτων ή ιδεολογημάτων, και όχι δια των κανόνων, δεν θα ωφελήσει στο τέλος κανένα. Τα δικαιώματα προκύπτουν από το Σύνταγμα και το νόμο και όχι από την ισορροπία τρόμου ανάμεσα σε αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα, ομάδες, φράξιες. 

Η σχετικοποίηση νόμιμου/άνομου μόνο σε περισσότερη καταστολή μπορεί να καταλήξει. Με την κάννη στον κρόταφο δεν λειτουργεί ούτε η κοινωνία ούτε η Δημοκρατία38.

Από τα παραπάνω γίνεται – κατά τη γνώμη μου – φανερό ότι η δράση της ελληνικής Πολιτείας και των θεσμών της πρέπει να είναι πολυεπίπεδη, εξειδικευμένη, συγχρονισμένη και ισόρροπη. Τούτο σημαίνει ότι πρέπει για κάθε καταγεγραμμένη (ποιοτικά και ποσοτικά) μορφή σύγχρονης σοβαρής εγκληματικότητας να λαμβάνονται ταυτόχρονα:
- μέτρα πρόληψης
- μέτρα κοινωνικής πολιτικής
- μέτρα αστυνομικής προστασίας
- μέτρα νομοθετικής/δικαστικής/σωφρονιστικής διαχείρισης
- μέτρα επανένταξης
Όλα δε αυτά τα μέτρα – εξειδικευμένα, αποκεντρωμένα και μη αλληλοσυγκρουόμενα – θα σχεδιάζονται από ένα νέο οργανισμό (Ινστιτούτο Αντεγκληματικής Πολιτικής) αλλά θα εκτελούνται/εφαρμόζονται από πολλούς θεσμικούς/κοινωνικούς/επιστημονικούς φορείς.

Μολονότι μοιάζει να μη σχετίζονται ευθέως η εγκληματικότητα π. χ. του λευκού κολάρου με την ενδοοικογενειακή βία, η άποψή μου είναι ότι το έγκλημα λειτουργεί όπως τα συγκοινωνούντα δοχεία και συνεπώς ή χτυπάμε όλα τα συστήματα μαζί ή το ένα που «ηττάται» θα τροφοδοτεί το πλαϊνό του και ο φαύλος κύκλος θ’ αρχίζει πάλι από την αρχή.

Τέλος πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όσο δεν αποδεχόμαστε τη Δημοκρατία των ορίων και δεν απεμπλέκουμε την ευθύνη των μεν από την αυθαιρεσία των δε (συμψηφίζοντας τα πάντα), η μαύρη τρύπα «Ανομία – Παρανομία – Διαφθορά – Ανασφάλεια» θα μας ρουφήξει όλους.


Οργανώθηκαν οι συμμορίες.
Χτύπησαν τις διμοιρίες.
Βρέθηκαν αντιμέτωποι πολλών.
Σε φυλακές και εξορίες,
αρνήθηκαν τις πατριδοκαπηλείες
των μεγαλοαστών. Μα
δεν γλίτωσαν τις μωρίες
των αριστερών. Αν
κάποτε οι θεωρίες
αντικατασταθούν διά βομβών
θα λυσσάξουν οι Ερινύες
στην ανάσταση των νεκρών.

Β. Βασιλικός, Τα ποιήματα


Υποσημειώσεις:
1. Βλ. Π. Ρουμελιώτης, Παγκόσμια διακυβέρνηση ή ηγεμονική παγκοσμιοποίηση;, Α. Α. Λιβάνης, 2002, σ. 369.
2. Βλ. Σ. Καργάκος, Παγκοσμιοποίηση – προς ένα παγκόσμιο ολοκληρωτικό σύστημα εξουσίας, Κάκτος, 2001, σ. 18.
3. Βλ. Sl. Žižek, Μίλησε κανείς για ολοκληρωτισμό;, μτφ. Β. Ιακώβου, Scripta 2002, σ. 309.
4. Πρβλ. Θ. Σακελλαρόπουλος, Υπερεθνικές κοινωνικές πολιτικές στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, Κριτική 2001, σ. 267.
5. Βλ. M. Cusson, Criminologie, Hachette, Paris 1998, σ. 36-37.
6. Βλ. Peter S. Venezia, Delinquency as a function of intra family relationships, Journal of research in crime and delinquency (US), 15 1968, p. 148-174.
7. Βλ. Mario Carrara, Le couple criminel du mandant et du mandataire dans la criminalité du sang, Archives d’ anthropologie criminelle (France) 16, 1901, p. 163.
8. Πρβλ. Robert Kaplan, Η επερχόμενη αναρχία, μτφ. Αστέρης Χουλιάρας, Ροές 2001, σ. 148.
9. Βλ. Χ. Δημόπουλος, Εισηγήσεις Εγκληματολογίας, Νομική Βιβλιοθήκη 2008, σ. 780 επ. – βλ. και Γιώτα Παπαγεωργίου, Η ποσοτική μεθοδολογία της Σχολής του Σικάγου, σε Ν. Τάτσης – Μ. Θανοπούλου (επιμ.), Η Κοινωνιολογία της Σχολής του Σικάγου, Παπαζήσης 2001, σ. 169, Σήλια Νικολαϊδου, Σκέψεις για την έννοια της «απόστασης» στο σύγχρονο αστικό χώρο. Η συμβολή της Σχολής του Σικάγου, οπ. π., σ. 354.
10. Βλ. Ν. Τάτσης, Η Σχολή του Σικάγου: στοιχειοθετώντας μια παράδοση, σε «Η Κοινωνιολογία…», οπ. π., σ. 27, Ι. Φαρσεδάκης, Οι ευρωπαίοι πρόδρομοι της (εγκληματολογικής) σχολής του Σικάγου, οπ. π., σ. 104, Μ. Γ. Λίλυ Στυλιανούδη, Η εθνογραφία της Σχολής του Σικάγου: οι απαρχές της εθνογραφικής παράδοσης, οπ. π., σ. 194.
11. Βλ. Ν. Τάτσης, οπ. π., σ. 28.
12. Οπ. π., σ. 37 – βλ και Εφ. Λαμπροπούλου, Η Σχολή του Σικάγου και η νεανική παραβατικότητα, σε «Η Κοινωνιολογία…», οπ. π., σ. 261.
13. Βλ. Εφ. Λαμπροπούλου, οπ. π., σ. 260-263 – βλ. και Ι. Τσίγκανου, Η ιδέα της «κοινωνικής περιθωριοποίησης» και η Σχολή του Σικάγου: μία επίσκεψη στον «Άνθρωπο του Περιθωρίου», σε «Η Κοινωνιολογία…», οπ. π., σ. 241-243.
14. Βλ. Στ. Αλεξανδρόπουλος, Η θεωρητική συνεισφορά του R.E.Park, σε «Η Κοινωνιολογία…», οπ. π., σ. 131.
15. Βλ. Μ. Γ. Λίλυ Στυλιανούδη, οπ. π., σ. 203.
16. Βλ. Γ. Στεφανάκης, Το τανγκό της βίας, Realnews 30/5/10.
17. Βλ. Zygmunt Bauman, Η μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, Ψυχογιός, 2002, σ. 89.
18. Βλ. Άρης Μαλανδράκης, Phobophobia: ο φόβος του απόλυτου φόβου, Ε – 17/4/05 – βλ. και Αφιέρωμα Ελευθεροτυπία «Το 24ωρο του τρόμου», 4/9/98.
19. Βλ. Γ Πλειός, Η κοινωνία του φόβου, Σύγχρονη Εκπαίδευση 160/2010, σ. 19-21 – πρβλ. Anthony Giddens, ΟΙ συνέπειες της νεωτερικότητας, μτφ. Γ. Μερτίκας, Κριτική 2001, σ. 79. – πρβλ. Νόαμ Τσόμσκι, Οι έχοντες και οι μη-έχοντες, προλ. Ν. Κοτζιάς, Καστανιώτης 1999, σ. 212.
20. Βλ. Γ. Γαλάνης, Ο πολιτισμός του φόβου, Βήμα Κυριακής 20/5/07.
21. Βλ. Αμ. Μιχαλοπούλου, Η σαγήνη του φόβου, Καθημερινή Κυριακής 4/12/05.
22. Βλ. Ν. Παρασκευόπουλος, Φαινόμενα «καλής» και κακής βίας, Ελευθεροτυπία 26/5/10 – βλ. Αφιέρωμα «Νέες Εποχές», Βήμα Κυριακής, 2/2/03.
23. Βλ. Θ. Βερέμης, Η απονομιμοποίηση της παραβατικότητας, Καθημερινή Κυριακής 14/3/10.
24. Βλ. Στ. Καλύβας, Μ. Καλιαμπού, «Αρχίνησα και’ γω να κλέβω κι ήβρα την τύχη μου!», Καθημερινή Κυριακής 19/9/10.
25. Βλ. Σοφ. Βιδάλη, Ο κύκλος της αγανάκτησης, Βήμα Κυριακής 13/11/05.
26. Πρβλ. Σοφ. Βιδάλη, Επιστροφή στην άγρια Δύση, Βήμα Κυριακής 3/4/10.
27. Βλ. Robert Reiner, Εγκληματικότητα και νεοφιλελευθερισμός, Guardian/Καθημερινή Κυριακής 8/1/06 – Σοφ. Βιδάλη, Έγκλημα, οικονομία και πολιτική, Βήμα Κυριακής, 28/2/10.
28. Βλ. Β. Καρύδης, Η μετάλλαξη της «εγκληματικότητας του δρόμου», Βήμα Κυριακής 3/4/10.
29. Βλ. Κ. Κυριακόπουλος,Οι φυλές των ληστών, Ελευθεροτυπία 17/4/06 – Ν. Παρασκευόπουλος, Από το έγκλημα στις φυλές των εγκληματιών, Ελευθεροτυπία 3/5/06.
30. Βλ. Ν. Ξυδάκης, Ποιων είναι η βία;, Καθημερινή Κυριακής 5/2/06 – Π. Κοροβέσης, Φόβος: η ιδεολογία της εξουσίας, Ελευθεροτυπία 21/5/11.
31. Βλ. Rezvani, Το αίνιγμα, μτφ. Αχ. Κυριακίδη, Opera 1998, σ. 4.
32. Βλ. Αθηνά Κουφοπάνου, Μοντέλο Τζουλιάνο για ασφαλές Λονδίνο, Επενδυτής 16-17/2/02
33. Βλ. ομότιτλο άρθρο Πέπης Ρηγοπούλου, Ελευθεροτυπία, 29/4/03.
34. Βλ. Edward G. Glover, The psychology of fear and courage, Harmondsworth, Middlesex: Penguin Books 1940, 128 p.
35. Βλ. James Defronzo, Fear of crime and handgun ownership, Criminology (US) 17, 3, 1979, p. 331-339.
36. Βλ. M. Loughton, Failure is a crime, New Society (UK), 33, 670, 1975, σ. 304-305
37. Βλ. Marlene Stein – Hilbers, Emanzipation durch Kriminalität?, Psychologie heute (BRD) 5, 8, 1978, p. 14-21 
38. Πρβλ. Αλ. Παπαχελάς, Το σπίρτο, Καθημερινή Κυριακής, 15/5/11.

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA