ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο...
Τεύχος 28 - Αύγουστος 2015
Εκτύπωση
Αποστολή
Μέγεθος γραμμάτων
Karl Ludwig Lorenz Binding (1841 – 1920)
του Παναγιώτη Δεριζιώτη, φοιτητή νομικής Αθηνών
-Protective norm theory (Schutznormen)[1]
“Interests of
law (Rechtsgüter) encompass “anything
that the legislature considers valuable and the undisturbed retention of which
it therefore must ensure through norms”. Binding, after all, held that “the
right to punishment is nothing but the right to obedience of the law, which has
been transformed by the offender’s disobedience ” and saw the purpose of
punishment as “the inmate’s subjugation under the power of law for the sake of
maintaining the authority of the laws violated (Rechtsverletzungen)”[2].
-Euthanasia & the legal status of
suicide
“Are there human lives that have
lost the quality of legally protected entities to such an extent that their
continuation has permanently lost all value for the bearer of that life and for
society?”[3]
Βιογραφικά στοιχεία και ακαδημαϊκή σταδιοδρομία
O Karl Ludwig Lorenz Binding
(γέννηση: 4 Ιουνίου 1841, στη Φρανκφούρτη της Έσσης· τελευτή: 7 Απριλίου 1920, στο
Φράιμπουργκ της ομόσπονδης Βάδης – Βυρτεμβέργης) ήταν Γερμανός νομικός, ακαδημαϊκός
και δικαστής, ακραιφνής υποστηρικτής του νομικού θετικισμού και εισηγητής πρωτογενών
διδασκαλιών-δογμάτων υπέρ της εκδικητικής δικαιοσύνης (retributive justice)[4].
Η ακαδημαϊκή πορεία του Binding εγκαινιάστηκε το 1860,
με την εγγραφή του στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν (Γοτίγγης), όπου μελέτησε
ιστοριογραφία και νομικά, έως και το 1864, οπότε και σηματοδοτήθηκε η ανάρρησή
του ως ανεξάρτητου διδάκτορα[5]
(“Pro venia legendi” habilitatio) επί του Ποινικού Δικαίου, στο
Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης. Το διετή κύκλο διαλέξεων με αντικείμενο την ποινική
δογματική, ακολούθησε η ανακήρυξη και ο διορισμός του honoraris causa στην καθηγεσία του Ποινικού Δικαίου
και της Ποινικής Δικονομίας στο Πανεπιστήμιο της ελβετικής Βασιλείας.
To
1866 εισέφερε στην ιστορική βιβλιογραφία με τη λαογραφική και γλωσσολογική
μονογραφία του, «Το Βουργουνδικό – Ρωμανικό Βασίλειο» (“Das burgundisch-romanische Königreich”; 1868, Λειψία), ενώ κατάρτισε και
δημοσίευσε την εμβριθή «Κριτική επί των Σχεδίων Ποινικού Κώδικα για τη Βόρεια
Γερμανική Συνομοσπονδία» (“Kritik des
Entwurfs zum Strafgesetzbuch für den Norddeutschen Bund”; ανατυπ. 1870,
Λειψία). Εντούτοις, ανέστειλε την ακαδημαϊκή του δραστηριότητα με την
εθελοντική προσφορά ανθρωπιστικής αρωγής στις υπαίθριες στρατιωτικές
νοσοκομειακές μονάδες του αρτηριακού μετώπου του Φραγκοπρωσικού πολέμου[6],
καίτοι ανίκανος να υπηρετήσει ως έφεδρος. Προϊόντος του χρόνου, επανήλθε στις
ακαδημαϊκές του υποχρεώσεις, παραδίδοντας διαλέξεις συμπληρωματικά στο
Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου το 1872 και, εφεξής τακτικά, στο Πανεπιστήμιο της
Λειψίας, όπου και εργάστηκε μέχρι να αφυπηρετήσει 40 χρόνια ύστερα, εστεμμένος
πρύτανης (rector) και απόμαχος ομότιμος καθηγητής του
Ουσιαστικού και Δικονομικού Ποινικού Δικαίου. Ενδεδυμένος τον δικαστικό μανδύα,
υπηρέτησε ως λειτουργός της δικαιοσύνης στο περιφερειακό δικαστήριο της Λειψίας,
μεταξύ των ετών 1879 – 1900.
Εικόνα
1.
Ψηφιοποιημένο απάνθισμα των εσωφύλλων των πρωτοτύπων έργων, όπως αυτά
φυλάσσονται στις μνημειακές βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ ως κοινό
κτήμα της γνωσιακής – επιστημονικής (νομικής) κληρονομιάς.
Η θετικιστική - δογματική προσφορά του Binding στις ποινικές επιστήμες εν
γένει: ένδοξες και φωτεινές συμβολές έναντι επισφαλών και σκοτεινών νομικών-επιστημολογικών
στοχασμών
§.1
Το σκοταδιστικό μεσαιωνικό πνεύμα της ανελευθερίας και του αφορισμού δεν
εξέλειπε εγγενώς, ουχ ήττον, και από την κατάρτιση ποινικών νόμων που
θεμελίωναν την (αυθαίρετη) άσκηση της ποινικής εξουσίας από τους κρατούντες
γαιοκτήμονες και τους κληρικούς. Στο δεύτερο βιβλίο (Art. XIII) του Sachsenspiegel του 1225[7]
επισημαίνεται δεοντολογικά ότι «τον κλέφτη πρέπει να τον κρεμάσουμε».
Ο εν λόγω
διαπρεπής ποινικολόγος , εργαλειοποιώντας προϋποθετικά την εννοιοκρατική
ενάργεια και σαφήνεια που αποθησαυρίζει επιτακτικά η νεωτέρα συνταγματικά[8]
διασφαλισμένη δικαιοκρατική αξίωση για συγκεκριμένη διατύπωση των εννόμων
προϋποθέσεων, προέκρινε τη δημοκρατική θεμελίωση της αρχής της νομιμότητας (nullum crimen
nulla poena
sine lege
scripta, certa, stricta,
praevia – legalitätsprinzip) στο
περιγραφικό απάνθισμα των ποινικών υποστάσεων, διά των οποίων και μόνον
συστηματοποιείται και στοιχειοθετείται το ποινικό άδικο. Η δε ανωτέρω αξίωση,
περιβεβλημένη τη συνταγματική περιωπή και τον ius
cogens (αναγκαστικού δικαίου) χαρακτήρα των κανόνων δημοσίας τάξης ,
διατάσσει απαγορευτικό ή επιτακτικό κανόνα πρωτογενώς[9],
με τους ποινικούς νόμους (δογματικούς – συστηματικούς, ως προς το γενικό μέρος
του ΠΚ, και τις ειδικές υποστάσεις των εγκλημάτων του ειδικού μέρους του ΠΚ) να
εισάγονται, κυρώνοντας δευτερευόντως αυτήν[10],[11].
Ωσαύτως, το σύστημα του ΠΔ προσκτά τον
χαρακτήρα της «Μάγκνα Κάρτα» του πολίτη, κατά τον F. v. Liszt, δηλ. το οχυρό της προστασίας
του απέναντι στην μακροεφαρμογή και άσκηση της ποινικής εξουσίας, η οποία
ενασκείται από την πολιτεία μόνον και όχι από τη λαϊκή πρωτοβουλία.
Παρά ταύτα, το Ποινικό Δίκαιο, ως σώμα
κανόνων, δεν πρέπει να αναλαμβάνει την ηθική κηδεμονία των κοινωνών του
δικαίου, μήτε να υποθάλπει τον παρεμβατικό και συγκεντρωτικό κρατισμό ως
αυτοσκοπό του κολασμού των κοινωνικών παθογενειών. Τουναντίον, οι ποινικές
νόρμες (norms) είναι καρπός φιλελεύθερης
δικαιοπολιτικής σκέψης. Άμα τη υπαγωγή και των πάλαι πότε ευγενών και
αριστοκρατών (peers
and noblemen) στην ποινική εξουσία δυνάμει
της καθολικής προστατευτικής – εξασφαλιστικής αποστολής του ΠΔ υπό τη γενική
και αφηρημένη, πλην σαφή και κατηγορηματική- ακαδημαϊκά και λογικά in concreto αποδεκτή- διατύπωση της ύλης του
ουσιαστικού μέρους του, επετεύχθη μία νέα έκφανση της ισότητας, δημοκρατικά
ατομικιστικής. Αποσαθρώθηκε, επομένως, η (αποφατική) έννοια της ελευθερίας ως
νομικής και πραγματικής ασυδοσίας, καθ’ ην εξέλειπε η ατομική υποχρέωση των
«ελευθέρων» ατόμων (freemen) προς υπακοήν (obedience) σε οιαδήποτε εξουσία, είτε προσώπου, είτε θεσμού,
που τα αναγνώριζε ως τέτοια[12].
Στο πνεύμα τούτο ο Binding ιχνηλάτησε τις ρίζες της
νεωτέρας ποινικής δογματικής επί τη βάσει του Rechtsgüter (εννόμου αγαθού και των
διασφαλιστικών αυτού «νορμών»), με τον ισχυρισμό ότι η εγκληματική πράξη πληροί
την ποινική (ειδική) υπόσταση, αλλά δεν την προσβάλλει καθ’ εαυτήν, παρά
εξομοιώνεται με τα περιγραφικά της στοιχεία. Κατ’ ουσίαν, η εγκληματική πράξη
παρακάμπτει την αναγκαιότητα (αξίωση) που εγείρει ο ποινικός νομοθέτης για
προστασία του εκάστοτε εννόμου αγαθού (το οποίο κατά συνεκδοχή υποφώσκει της
«νόρμας», που το καθιστά νομικά υπαρκτό), βάλλοντας με την αφροντιστία της αντικοινωνικής
πράξης κατά της διασφαλιζόμενης κοινωνικής συνοχής[13].
§2. Μία αμφιλεγόμενη και
παρακινδυνευμένη, εντούτοις, εργασία του Binding
σε σύμπραξη με τον γνωστό ψυχίατρο Alfred Hoche θα συσκοτίσει εκ των υστέρων τα
ίδια τα ελατήρια της εκπόνησής της και μόνον κριτικά μπορεί να εξεταστεί στα
μεταπολεμικά χρόνια. Παρακινημένοι από την ακαδημαϊκή τους ανησυχία να
εξερευνήσουν τα άδυτα της ιατρικής ηθικής υπό το φως του θετικισμού και της
σύγχρονης επιστημονικής προόδου, δημοσίευσαν το 1920 τα πορίσματά τους υπό τον
πηχυαίο τίτλο: “Die
Freigabe der Vernichtung Lebensunwerten Lebens(Allowing the Destruction of
Life Devoid of Living – Νομιμοποιώντας την Αφαίρεση της Ζωής στερουμένης της
Ζωτικότητάς της)”. Τα εν αυτώ
επιχειρήματα νοσφίστηκε το χιτλερικό ναζιστικό καθεστώς, προσβλέποντας στη
στερέωση των ειδεχθών γενετικών πειραμάτων και των φυλετικών γενοκτονικών
εξοντώσεων που προωθούσε μέσω του προγράμματος “Aktion T4Euthanasia”.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Binding διεξήλθε την διττή προβληματική της αυτοχειρίας de lege poenali lata στη Γερμανία του 1920, σε συνάρτηση με τη νομιμότητα της ευθανασίας[14],
ως ετερόνομου κατά «επηυξημένη» συναίνεση (Einwilligung) του παθόντος
ιατρικού τερματισμού της ζωής του, προκειμένου ο τελευταίος να απαλλαγεί από
τους δυσβάσταχτους πόνους που τον κατατρύχουν, καθώς και η ίδια η πολιτεία από
έναν γενετικά επίφοβο και οικονομικά επαχθή τρόφιμο ανίατο ασθενή[15].
Συνήγαγε, μάλιστα, ότι μεταξύ της αυτοκτονίας κατόπιν συμμετοχής (ηθικής
αυτουργίας, με την παράσταση πεισιθανάτου ρητορικής στον ασθενή, κατά το αρ. 46
§1 του ΕλλΠΚ ή αμέσου ή απλής συνέργειας, με την παροχή υλικής συνδρομής κατά
τον αυτοχειριασμό, των αρ. 46 και 47 του ΕλλΠΚ) και της ανθρωποκτονίας «εξ
οίκτου» κατόπιν εφαρμογής ιατρικής μεθόδου ευθανασίας, το δικαστήριο πρέπει να
κρίνει διαφορετικά, αν αναιρείται μία καθ’ όλα υγιής ζωή ή ενός ανήκεστου
ασθενούς.
Στο επιμύθιον, πρέπει καταληκτικά να
τονιστεί πώς οι ανωτέρω θεωρίες έχουν αντικρουσθεί με σθεναρότητα κατά το
δεύτερον ήμισυ του 20ου αι. και ύστερα[16],
μολονότι την πρώτη δεκαετία του μεσοπολέμου είχε διαμορφωθεί ένα ρεύμα μαζικής,
ίσως και παλλαϊκής υποστήριξης της ευγονικής και της ιατρικής υποβοήθησης στην
βιογενετική συγκρότηση «τελειότερων ανθρώπων»[17].
Δικαίως, ωστόσο, τηρείται επιφυλακτική και εφεκτική στάση στις οικείες θεωρίες,
διότι για το ανθρωπιστικό κεκτημένο και τις ανεξάρτητες κοινωνικές δράσεις του
21ου αι. ουδείς εξουσιάζει τα μητρικά και σύμφυτα με την ανθρώπινη
υπόσταση ανθρώπινα δικαιώματα που ανάγονται σε έννομα αγαθά, με εγγυητή ήδη το
κοινωνικό κράτος δικαίου.
Εικόνα 2. Το περιώνυμο έργο σε σύγχρονη έκδοση και απόδοση στην
αγγλική γλώσσα (Cristina Modak transl.; 2012).
Πηγές (εκτός της ανωτέρω
προσωπικής βιβλιογραφίας του Binding):
- Ν. Ανδρουλάκης, Ποινικόν Δίκαιον (Ειδικόν) τόμ. Α΄ άρθρ. 299-307 ΠΚ,
εκδ. Αντ. Ν. Σάκκουλας, 1974
- Λ. Κοτσαλής, Ποινικό Δίκαιο: Γενικό μέρος, εκδ. Νομική
Βιβλιοθήκη, 2013
- Χ. Μυλωνόπουλος, Ποινικό Δίκαιο: Ειδικό μέρος, Τα εγκλήματα κατά της
ιδιοκτησίας και της περιουσίας (Άρθρα 372 – 406 ΠΚ), β’ έκδ.,. Δίκαιο &
Οικονομία Π. Ν. Σάκκουλας, 2006
- Κ. Δ. Σπινέλλη, Εγκληματολογία: Σύγχρονες και
παλαιότερες κατευθύνσεις, γ’ έκδ., Νομική Βιβλιοθήκη, 2014
- Ιμμάνουελ Καντ, Η Μεταφυσική των ηθών (μτφρ. Κ.
Ανδρουλιδάκης),
εκδ. ΣΜΙΛΗ, 2013
-
Thomas Vormbaum & Michael Βohlander,
A Modern History of German
Criminal Law, Springer Science & Business Media, 2013
- Markus Dirk
Dubber (ed.), Foundational Texts in Modern Criminal Law, Oxford Press 2014
- Markus Dirk Dubber,Tatjana Hörnle, Modern Criminal Law: A Comparative Approach, OUP
Oxford, 2014
Ηλ. Ιστότοποι:
- http://www.gutenberg.org/files/44565/44565-h/44565-h.htm
- http://lifeunworthyoflife.com
- http://voxpoliticalonline.com/tag/karl-binding
- http://eugenics.us/life-unworthy-of-life-yesterday-and-today-science-secularism-and-the-sanctity-of-life/120.htm
- http://germanhistorydocs.ghi-dc.org/sub_document.cfm?document_id=4496
- https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Binding
- http://eugenicsarchive.ca/discover/connections/52336abe5c2ec50000000048
- http://de.academic.ru/dic.nsf/meyers/15646/Binding
- http://catalog.hathitrust.org/Record/010483054
[1] Βλ. τη θεματοποίηση και στοιχειοθέτηση της θεωρίας, που
ανήχθη σε αξίωμα της ποινικής δογματικής στο: Die Normen und ihre Übertretung, Eine
Untersuchung über die rechtmäßige Handlung und die Arten des Delikts (2nd edition, 1890; Οι νόρμες και η παραβίασή τους: Μια μελέτη περί της νομοτυπικής πράξης και των μορφών του εγκλήματος).
[2]
Foundational Texts in Modern Criminal Law,
Markus Dirk Dubber (ed.), Oxford Press
2014, σελ. 12-13· Σε απόδοση στη νεοελληνική:
Τα έννομα αγαθά (ήτοι οι προστατευόμενες από τις ποινικές – ειδικές- υποστάσεις
(διατάξεις) του Ποινικού Δικαίου αξίες) εσωκλείουν «οτιδήποτε ο (ποινικός)
νομοθέτης κρίνει πολύτιμο και την απρόσκοπτη διαφύλαξη του οποίου, ωσαύτως,
πρέπει να διασφαλίσει μέσω των κανόνων». Ο Binding, άλλωστε, υποστήριξε ότι «η εξουσία
προς τιμώρηση δεν είναι παρά το δικαίωμα καθ’ υπακοήν στο νόμο, το οποίο έχει
παραμορφωθεί από την μη συμμόρφωση του παραβάτη» και διείδε στον σκοπό του
(ποινικού) κολασμού «την υπαγωγή του εγκλείστου στο καθεστώς ισχύος του νόμου χάριν
της διατήρησης του (κανονιστικού) κύρους των παραβιασθεισών διατάξεων».
[3]
“Die Freigabe der Vernichtung Lebensunwerten Lebens(Allowing the Destruction of Life Devoid of Living
– Νομιμοποιώντας την Αφαίρεση της Ζωής στερουμένης της Ζωτικότητάς της)”, 1920, σελ. 6 και 26.
[4]
Συστηματική θεωρία οργάνωσης και λειτουργίας του δικαιοδοτικού μηχανισμού στη
βάση ουσιαστικής και δικονομικής
ποινικής νομοθετικής και νομολογιακής ύλης, που εμφορείται από το πνεύμα του “ius talionis” (δίκαιο των αντιποίνων) και πραγματώνει τα
προτάγματα “Punitur quia peccatum est (Ποινή
επιβάλλεται, διότι διεπράχθη αδίκημα)”
& “Poena noxae vindicta est (Η
ποινή αποτελεί κολασμό ενός εγκλήματος)”.
Θεμελιώνεται δε η δικαστική ποινή (poena forensis) στην καντιανή δικαιϊκή λογική ότι «ουδέποτε
μπορεί να διαταχθεί ως απλώς ως μέσον για να προαχθεί ένα άλλο αγαθό, για τον
ίδιο τον εγκληματία ή για την πολιτική κοινωνία, αλλά πρέπει πάντοτε να
επιβάλλεται σε βάρος του μόνον επειδή εγκλημάτησε»· η ποινή απορρέει, συνεπώς
από την κατηγορηματική (κατηγορική) προσταγή του ποινικού νόμου (βλ. Ιμμάνουελ
Καντ, Η Μεταφυσική των ηθών (μτφρ.
Κ. Ανδρουλιδάκης), §49 Ε. 331, σελ. 170). Πρβλ. τον όρο «αποκαταστατική ή
επανορθωτική δικαιοσύνη» (restorative
justice),
ο οποίος προσδένεται στην «ειρηνοποιό εγκληματολογική κατεύθυνση» εν αντιθέσει
με την «πολεμοχαρή – αρειμάνιο» εγκληματολογία» και τη θεωρία των «ποινικών
ειλώτων» σε Καλ. Δ. Σπινέλλη, Εγκληματολογία – σύγχρονες και παλαιότερες
κατευθύνσεις, γ’ εκδ., 2014, σελ. 63 επ.
[5]
Η εναίσιμη διατριβή – επισκόπησή του προσδενόταν στον άξονα του Ρωμαϊκού
Ποινικού Δικαίου και είχε εκπονηθεί στη λατινική, με τίτλο “De Natura Inquisitionis
Processus Criminalis
Romanorum praesertim
ex eo tempore quo Ordo Judiciorum
Publicorum in usu esse desiit” (σε
απόδοση στη νέα ελληνική: «Περί της Φύσεως της Ανάκρισης στην Ποινική
Διαδικασία των Ρωμαίων και μάλιστα στην εποχή κατά την οποία η αρχή των
δημοσίων δικών έχει παύσει να ισχύει»).
[6]Ιούνιος 1870 – Μάιος 1871·
μία μνημειώδης ένοπλη σύρραξη, εγγεγραμμένη στην εν γένει αξιοσημείωτη
γεωστρατηγική και πολιτικοδιπλωματική επιτυχία του Πρώσου καγκελαρίου Μπίσμαρκ
στην ενοποίηση των κατακερματισμένων γερμανικών ομόσπονδων κρατών υπό ενιαίο
προσωποπαγές στέμμα.
[7]
Πεζογραφημένο νομικό κείμενο, του οποίου ο τίτλος (“Sachsenspiegel: κατά κυριολεξία «Καθρέπτης των Σαξόνων» και κατά
φορμαλιστική απόδοση «Επισκόπηση του Δικαίου των Σαξόνων») ήδη προαλείφει το
παροιμιώδες, αλλά και ad hoc αλληγορικό, λογοτεχνικό κανονιστικό του περιεχόμενο. Επί
πέντε έως και έξι αιώνες η πρωσική και γερμανική έννομη τάξη σύγκειτο στο
απόσταγμα αυτό της χωροδεσποτικής – φεουδαλιστικής αυτοκρατορικής εξουσίας και
στα ψήγματα ακωδικοποίητου εθιμικού δικαίου. Ωστόσο, όχι με παραδείγματα, αλλά
με νόμους (ποινικές υποστάσεις και την ποινική διδασκαλία συλλήβδην) πρέπει να
δικάζει κανείς (non exemplis sed legibus judicandum
est).
[8]
Στο ελληνικό Σύνταγμα, αρ. 7 § 1 και αρ. 1 ΠΚ· πρβλ. αρ. 1 § 1 του γερμ. ΠΚ και
αρ. 103II
του γερμ. Συντάγματος (Grundgesetz).
[9]
Βλ. Ν.
Χωραφά, Ποινικόν Δίκαιον, τ. Α’, επ. Σταμάτη, 1978, σελ. 28: «και εκεί
ένθα προϋπάρχει και εκεί ένθα εν τω αυτώ νομοθετικώ κειμένω κεχωρισμένως
διατυπούται και εκεί, τέλος, ένθα ουδαμώς εμφανίζεται εξωτερικώς, πάντοτε ο
απαγορευτικός ή επιτακτικός κανών δικαίου αποτελεί το λογικώς πρότερον του
ποινικού νόμου, όστις κυροί την παράβασίν του (πρωτογενούς)».
[10]
Obiter dictum εδώ
θα συνιστούσε η περιδίνηση στην προβληματική της «απατηλής νομικής τυποποίησης
μιας αξιοποίνου συμπεριφοράς», διαλαμβάνοντας καταχρηστικά την περιγραφή της
κολάσιμου πράξης με αμιγώς αξιολογικά στοιχεία, τα οποία ad substatiam
υποτονθορίζουν την υποκειμενοποίηση του ποινικού κανόνα δικαίου, μετακυλίοντας
την ευθύνη καθορισμού της κατεύθυνσής του στην κρίση του δικαστή αποκλειστικά
(ζήτημα της αντισυνταγματικής αοριστίας των ποινικών νόμων· βλ. σχετικά Baumann/ Weber/ Mitsch, Strafrecht,
Allgemeiner Teil,
2003, σελ. 112-113).
[11] Βλ. Karl
Binding, Die Normen und ihre Übertretung, Eine Untersuchung über die rechtmäßige Handlung und die Arten des Delikts (2η έκδ.,
1890), σελ. 142 επ.) και Grundriß des gemeinen deutschen Strafrechts (Σχέδιο του εν κοινή ισχύι γερμανικού Ποινικού
Δικαίου, 6η έκδ., Λειψία, 1902), Lehrbuch des gemeinen
Deutschen Strafrechts; Besonderer
Teil I-II (Εγχειρίδιο του εν κοινή ισχύι
γερμανικού Ποινικού Δικαίου, 2η έκδ., Λειψία, 1902-1905), σελ. 264
επ. και 275 Ι, ενδεικτικά για τη μεθοδολογία επεξεργασίας των αντικειμενικών
υποστάσεων των εγκλημάτων του ειδικού μέρους.
[12]
Βλ. τη μνημειώδη ακαδημαϊκή διάλεξη-ομιλία του Binding κατόπιν της εκλογής του στον πρυτανικό θώκο
του πανεπιστημίου της Λειψίας “ Die
entstehung der öffentlichen Strafe im germanisch-deutschen recht: Rede, bei
Antritt des Rektorats am 31 Oktober 1908 gehalten (1909, επανέκδ. 2013)”.
Στην οικεία δογματική ατραπό πορεύτηκε και ο G. Radbruch.
[13] Βλ. Thomas
Vormbaum & Michael Βohlander, A Modern History of German Criminal Law, Springer
Science & Business Media, 2013, σελ. 128-129
[14] Πρβλ. την ανθρωποκτονία με συναίνεση («εξ οίκτου»), ώσπερ
ποινικοποιείται από τον ΕλλΠΚ στο άρθρ. 300 · εμπεριστατωμένη και κατατοπιστική
η ανάλυση του Ν. Ανδρουλάκη, Ποινικόν Δίκαιον (Ειδικόν), Αντ Ν. Σάκκουλας,
1974, σελ. 55 επ.
[16] Kaufmann, Arnim: Lebendiges und Totes
in Bindings Normentheorie, Schwartz 1954·
Klaus-Peter
Drechsel,
Beurteilt Vermessen Ermordet. Praxis der Euthanasie bis zum Ende des deutschen
Faschismus, Duisburg 1993· Ernst Klee, «Euthanasie» im NS-Staat. Die «Vernichtung lebensunwerten
Lebens», Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt a.M. 1985
[17] Μια γενικευμένη δημοσκόπηση Γερμανών γονέων παιδιών με
ειδικές ανάγκες το 1925 κατέδειξε ότι ήδη το 74% του δείγματος έκλινε
καταλυτικά υπέρ της εφαρμογής μεθόδων ευθανασίας στα τέκνα τους.
|
|
| Επικ. Καθηγητής Κωνσταντίνος Βαθιώτης
"To Ποινικό Δίκαιο δεν είναι το κατάλληλο μέσο για την αποτροπή της οικονομικής κατάρρευσης της Ελλάδας"
|
|
Η Εφαρμογή της Γεωλογίας στην Εγκληματολογία
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει διεθνώς συστηματικές έρευνες για την εφαρμογή βασικών αρχών της γεωφυσικής επιστήμης στην εγκληματολογία. Στις έρευνες αυτές οδήγησε κυρίως η ανάγκη συλλογής και εξέτασης στοιχείων για το δύσκολο έργο της εξιχνίασης δολοφονιών. Στην παρούσα μελέτη ο κ. Αλέξανδρος Τσιβίκης, περιγράφει τη συμβολή της γεωλογίας στην εξιχνίαση εγκλημάτων, γνωστή ως Δικαστική Γεωλογία και πιο συγκεκριμένα στην εφαρμογή της μεθόδου του Γεωραντάρ (GPR).
διαβάστε περισσότερα... |
| Πρέπει να Θεσπισθεί και στην Ελλάδα το Ασυμβίβαστο Βουλευτή και Υπουργού;
του Νέστορα Ε. Κουράκη Ομ. Καθηγητή Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Διευθυντή του Εργαστηρίου Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών
Στην Ελλάδα οι υπουργοί κατά κανόνα
επιλέγονται μέσα από τις τάξεις των βουλευτών και αυτό θεωρείται ως κάτι σχεδόν
αυτονόητο. Υποτίθεται ότι έτσι οι υπουργοί, έχοντας υποστεί αυτό το οποίο ο
Κώστας Χρυσόγονος αποκαλεί «βάσανο της διεκδίκησης της λαϊκής ψήφου»,
έχουν αντίστοιχη «λαϊκή νομιμοποίηση» και είναι περισσότερο ευαίσθητοι και
υπεύθυνοι μπροστά στις ανάγκες των ψηφοφόρων τους και του λαού γενικότερα. Και
είναι αυτή η αντίληψη τόσο πολύ αυτονόητη, ώστε κανείς συνταγματολόγος στην
Ελλάδα να μην έχει ασχοληθεί μονογραφικά –εξ όσων γνωρίζω- με το συγκεκριμένο
θέμα και ιδίως με δύο εύλογα συναφή ερωτήματα: Πρώτον, κατά πόσο με τη
συνύπαρξη των δύο ιδιοτήτων, βουλευτή και υπουργού, δηλ. ιδιοτήτων που
εντάσσονται ταυτόχρονα στη νομοθετική και τη βουλευτική εξουσία, πλήττεται
ευθέως η θεμελιώδης και μη αναθεωρητέα συνταγματική διάταξη του άρθρου 26 Συντ.
για τη διάκριση των εξουσιών, που επιτάσσει να μην αποκτά μια εξουσία
ανεξέλεγκτες αρμοδιότητες εις βάρος των άλλων. Και δεύτερον, κατά πόσον με τη
συνύπαρξη των δύο αυτών ιδιοτήτων υποθάλπονται και διευκολύνονται οι
πελατειακές σχέσεις μεταξύ βουλευτή-υπουργού και των ψηφοφόρων του.
διαβάστε περισσότερα... |
|
|
Εγκληματολογικές Eιδήσεις Aπό Όλο τον Κόσμο
Στις ειδήσεις αυτού του τεύχους θα διαβάσετε για την εκτέλεση ενός Πακιστανού για ένα έγκλημα που τέλεσε ενόσο ακόμα ήταν ανήλικός, την εκτέλεση μιας γυναίκας στην Ινδία που κατηγορήθηκε ως μάγισσα, ένα αποτρόπαιο έγκλημα στο Μεξικό με θύματα πέντε ανθρώπους και άλλες ακόμα εγκληματολογικές ειδήσεις. διαβάστε περισσότερα... |
|
| | Ανδρισμός και Έγκλημα
Το άρθρο της κοινωνιολόγου Θάλειας Σιούρδα στόχο έχει να υπογραμμίσει τις σχέσεις του ανδρισμού με το έγκλημα. Κύριο ερώτημα αποτελεί το αν και κατά πόσον αν και κατά πόσο η κοινωνική έκφανση του ανδρισμού (και δη του ηγεμονικού ανδρισμού) περιλαμβάνει, εκτός άλλων, και την διάπραξή εγκλημάτων ως μέσο προς στόχο για την επιβεβαίωση της συγκεκριμένης ταυτότητας.
διαβάστε περισσότερα... |
|
Πώς αξιολογείτε την παρέμβαση των Δανειστών της Ελλάδας, υπό τη μορφή μνημονιακών απαιτήσεων για λήψη μέτρων εναντίον της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς;
Δεδομένης της αποδοχής της Ελλάδας του νέου μνημονίου μεταξύ αυτής και των δανειστών της στο οποίο περιλαμβάνεται η απαίτηση για λήψη μέτρων για την πάταξη της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς στη χώρα, ρωτάμε το κοινό να μας απαντήσει πώς αντιλαμβάνεται αυτής της μορφής την εξωτερική παρέμβαση στο ελληνικό ποινικό δίκαιο και κατ΄ επέκταση στη διαμόρφωση της ελληνικής αντεγκληματικής πολιτικής.
διαβάστε περισσότερα... |
|
Ιστορίες του "Βράχου": Το Αλκατράζ στη Μεγάλη Οθόνη
Η φυλακή που έγινε μύθος και τα σενάρια απόδρασης από αυτήν αποτέλεσαν πηγή έμνευσης πολλών παραγωγών της μεγάλης οθόνης. Η λέξη «Βράχος» στην ιστορία του αμερικανικού σωφρονιστικού συστήματος είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την φυλακή-νησί του Αλκατράζ, που βρίσκεται στο κόλπο του Σαν Φρανσίσκο και η δικηγόρος Δήμητρα Στεργίου μας κάνει μια αναφορά για τις ταινίες - σταθμό αφιερωμένες σε αυτόν το «Βράχο».
διαβάστε περισσότερα... |
|
Προσφορά Καταδίκου!
Στη στήλη αυτού του τεύχους φιλοξενούμε και σας παρουσιάζουμε ένα απόσπασμα της "Εφημερίδος των Φυλακών" με τίτλο "Προσφορά καταδίκου υπέρ του Συνεταιρισμού των Ελληνικών Φυλακών", όπου ένας κατάδικος γνωστοποιεί με επιστολή ότι προσφέρει δώδεκα στέμματα γης κοντά στο Πεδίον του Άρεως και επιπλέον δωρίζει "δύο χιλιάδας μέτρα λίθων προς οικοδομήν και χίλια μέτρα άμμου"! Όλα τα παραπάνω δε εν έτει 1875! Ευχαριστούμε θερμά τον υπάλληλο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Νίκο Βαρβατάκο για την ευγενική παραχώρηση του συλλεκτικού τεύχους.
διαβάστε περισσότερα... |
|
|
|