ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο...

Τεύχος 3 - Νοέμβριος 2006


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Ραφαέλε Γκαρόφαλο
της Μαίρης Μαρούλη,
πτυχιούχου Νομικής Σχολής Αθηνών
 
Βιογραφία
 
Ο  Βαρόνος Ραφαέλε Γκαρόφαλο, Ιταλός  νομικός και εγκληματολόγος,  γεννήθηκε στη Νάπολη στις 18 Νοεμβρίου του 1851. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Νάπολης και αργότερα δίδαξε εκεί νομικά και ποινική δικονομία (από το 1887 κατείχε έδρα Ποινικού δικαίου). Σε πολύ νεαρή ηλικία μπηκε στο δικαστικό στίβο ως ειρηνοδίκης για να καταλήξει Πρόεδρος του Ακυρωτικού δικαστηρίου.
 
Μετά τον Ενρίκο Φέρρι θεωρείται ο δεύτερος πιο σημαντικός υποστηρικτής του Τσέζαρε Λομπρόζο.  Οι τρεις τους ίδρυσαν το ρεύμα που έγινε γνωστό ως «Ιταλική σχολή της εγκληματολογίας».  Η πιο μεγάλη συνεισφορά του Γκαρόφαλο στην Σχολή ήταν η νομική συστηματοποίηση των θέσεων της, η οποία αποδείχθηκε ζωτικής σημασίας τα πρώτα χρόνια (αρκεί να ληφθεί υπόψιν ότι μία από τις αρνητικές κριτικές της πρώτης έκδοσης του «Εγκληματία ανθρώπου» του Λομπρόζο εστιάζονταν στην έλλειψη φιλοσοφικής και νομικής συστηματοποίησης). Το 1877 γνωστοποίησε τις αρχές που αποτελούσαν το ιδεολογικό περιεχόμενο της Σχολής, μετατρέποντάς τις σε σταθερές νομικές βάσεις για τους ποινικολόγους, ανεξαρτήτως των ιδεολογικών προεκτάσεων.
 
Αποδέχονταν την άποψη των θετικιστών ότι η συμπεριφορα διαμορφώνεται, αλλά παράλληλα, οπως οι κλασικιστές, ενδιαφέρθηκε για την ποινική διαδικασία και την επιβολή ποινής περισσότερο από την αιτιολογία του εγκλήματος. Σε αυτόν αποδίδεται το κριτήριο του φόβου ή του κινδύνου ως βάση της ευθύνης του εγκληματία, η ειδική πρόληψη ως σκοπός της ποινής, η θεωρία της κοινωνικής άμυνας ως βάσης του δικαίου της ποινής. Σημαντική συμβολή του υπήρξε επίσης η διατύπωση της θεωρίας του «φυσικού εγκλήματος». Η θεωρία συμπεριλαμβάνει δύο τύπους εγκλημάτων: τα εγκλήματα βίας και τα εγκλήματα κατά της ιδιοκτησίας. Το βιβλίο του «Εγκληματολογία» (Criminologia, 1885) μεταφράστηκε από τον Π. Μίλαρ (Ρ.W. Millar) το 1914. Άλλα έργα του: «Για την μείωση των εγκληματικών ποινών» (Della mitigazione delle pene nei reati di sangue, 1877), «Πρόσφατες έρευνες πάνω στις ποινές» (Studi recenti sulla penalita, 1878), «Περί θετικού κριτηρίου για την επιβολή ποινών» (Di un criterio positivo della penalita, 1880). Πέθανε στις 18 Απριλίου του 1934 στη Νάπολη.
 
Η Βιολογική θεωρία.
 
Ο Γκαρόφαλο ισχυρίζονταν ότι ο προσδιορισμός του φυσικού εγκλήματος το οποίο ξεπερνά τις μεμονωμένες παραλλαγές, δεν εξαρτάται από κάποια ιδιαίτερη κατάσταση και δεν επηρεάζεται από οικονομικούς και πολιτικούς παράγοντες.
Υποστήριξε ότι τα συναισθήματα και όχι τα γεγονότα καθορίζουν ποιές πράξεις είναι φυσικές και ότι κάθε παράβαση αντιμετωπίστηκε κάποια στιγμή ως κατάλληλη συμπεριφορά. Επομένως, το γεγονός ότι η συμπεριφορά εμφανίστηκε δεν είναι αρκετό, αλλά επιπλέον απαιτείται η συγκεκριμένη συμπεριφορα να θίγει το στοιχειώδες περί ηθικής συναίσθημα της κοινωνίας. Με άλλα λόγια, για να θεωρηθεί μια φυσική πράξη ως έγκλημα θα πρέπει η πράξη αυτή να είναι επιβλαβής προς την κοινωνία.
 
Για τον Γκαρόφαλο ο εγκληματίας ήταν ένα άτομο με ανεπαρκώς ανεπτυγμένες τις αλτρουιστικές του ευαισθησίες και με βάση αυτό προσδιόρισε τέσσερεις τύπους εγκληματιών:
 
α.Δολοφόνοι,
 
β.Βίαιοι εγκληματίες,
 
γ.Ανέντιμοι εγκληματίες και
 
δ. Φιλήδονοι εγκληματίες.
 
Το έργο του
 
Ο Γκαρόφαλο είναι ίσως πιο γνωστός για τις προσπάθειές του να διατυπώσει έναν «φυσικό» ορισμό του εγκλήματος. Οι κλασικοί φιλόσοφοι δέχτηκαν αβίαστα τον νομικό ορισμό του εγκλήματος: έγκλημα είναι αυτό που ο νόμος λέει ότι είναι. Η παραπάνω θέση αντιμετωπίστηκε ως αυθαίρετη και «μη επιστημονική» από τον Γκαρόφαλο  ο οποίος θέλησε να συνδέσει τον ορισμό του εγκλήματος με κάτι φυσικό. Θεώρησε ότι το έγκλημα πρέπει να συνδεθεί με την ανθρώπινη φύση, πράγμα που σήμαινε ότι μια δεδομένη πράξη θα θεωρούταν έγκλημα εάν καταδικάζονταν παγκοσμίως, και κάτι τέτοιο θα υφίστατο εάν προσέβαλλε τα φυσικά αλτρουιστικά συναισθήματα της εντιμότητας (ακεραιότητα, τιμιότητα) και του οίκτου (οίκτος, συμπόνοια). Τα φυσικά εγκλήματα είναι από μόνα τους «κακά» (mala in SE), ενώ άλλα είδη εγκλημάτων (mala prohibita) θεωρούνται εγκλήματα μόνο επειδή έχουν καθοριστεί υπό αυτήν τη μορφή από το νόμο.
 
Ο Γκαρόφαλο απέρριψε την κλασική αρχή ότι η τιμωρία θα πρέπει να είναι ανάλογη του εγκλήματος, υιοθετώντας αντ΄ αυτού την εξατομικευμένη επιβολή ποινής. Ως γνήσιος θετικιστής, υποστήριζε την άποψη ότι οι εγκληματίες έχουν περιορισμένο έλεγχο των ενεργειών τους. Η αποκήρυξη της ηθικής ευθύνης και η εξατομικευμένη τιμωρία του παραβάτη θα οδηγούσε τελικά σε μια μορφή καταδίκης που αποσκοπεί στους ανθρωπιστικούς και φιλελεύθερους στόχους της μεταχείρισης και της αποκατάστασης. Για τον Γκαρόφαλο, εντούτοις, το μόνο ζήτημα που έπρεπε να ληφθεί υπόψιν κατά την επιβολή ποινής θα έπρεπε να είναι ο κίνδυνος που έθεσε ο παραβάτης στην κοινωνία, γεγονός που θα κρίνονταν με βάση τις «ιδιαιτερότητες» ενός παραβάτη.
 
Λέγοντας «ιδιαιτερότητες,» ο Γκαρόφαλο δεν αναφερόταν στα λομπροζιανά στίγματα, αλλά μάλλον σε εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που καθιστούν τους παραβάτες πιο επιρρεπείς στην εγκληματική συμπεριφορά. Ανέπτυξε τέσσερις κατηγορίες εγκληματιών, κάθε ένας από τους οποίους άξιζε διαφορετικό είδος τιμωρίας: Ακραίος, ενστικτώδης, επαγγελματίας, και ενδημικός. Η κοινωνία θα μπορούσε να προστατευτεί μόνο από τους ακραίους εγκληματίες και αυτό με το να τους εκτελεί αμέσως, ανεξάρτητα από το έγκλημα για το οποίο τιμωρούνταν. Στο συγκεκριμένο ζήτημα ο Γκαρόφαλο διαφοροποιήθηκε από τους Λομπρόζο και Φέρρι οι οποίοι ήταν εναντίον της θανατικής ποινής (αν και ο Λομπρόζο κατέληξε σταδιακά να αποδέχεται την θανατική ποινή στις περιπτώσεις των γεννημένων εγκληματιών και εκείνων που διέπραξαν ιδιαίτερα ειδεχθη εγκλήματα). Οι ενστικτώδεις εγκληματίες, κατηγορία που περιελάμβανε τους αλκοολικούς και τους παράφρονες,θα τιμωρούνταν με την ποινή της φυλάκισης. Οι επαγγελματίες εγκληματίες, οι οποίοι από ψυχολογικής άποψης θεωρούνται κανονικά άτομα που υπολογίζουν τις κινήσεις τους πριν διαπράξουν τα εγκλήματά τους, απαιτείται να «αποβάλλονται», είτε μέσω της φυλάκισης είτε μέσω της μεταφοράς τους σε μια απομακρυσμένη «ποινική» αποικία. Τα ενδημικά εγκλήματα, δηλαδή οι πράξεις που χαρακτηρίζονταν ως εγκλήματα σε μια δεδομένη θέση ή μια περιοχή (prohibita mala), θα μπορούσαν να ελεγχθούν καλύτερα  με την πραγματοποίηση αλλαγών στο νόμο και όχι με την επιβολή σκληρών ποινών στους παραβάτες.
 
Οι πολιτικές πεποιθήσεις
 
Τόσο ο Λομπρόζο και ο Φέρρι, όσο και ο Γκαρόφαλο (η Αγία Τριάδα, όπως αποκαλούνταν) ήταν μέλη του κόμματος  «Ιταλική Σοσιαλιστική Παράταξη». Για αυτόν το λόγο προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η πιο σκληρή κριτική του έργου τους προέρχεται από σύγχρονους αριστερούς  εγκληματολόγους. Οι ισχυρές σοσιαλιστικές και μεταρρυθμιστικές απόψεις της τους καθιστούν σαφές το πόσο δύσκολο είναι να στηριχτεί μια πολιτική ιδεολογία πάνω σε μια επιστημονική θεωρία. Ο Γκαρόφαλο ήταν το πιο συντηρητικό από τα άλλα δύο μέλη της τριάδας και  υποστήριζε διακαώς την επιβολή της θανατικής ποινής. Αν και συμφωνούσε με τον Φέρρι ότι η ανθρώπινη φύση θα ανεφοδίαζε πάντα την κοινωνία με εγκληματίες ανεξάρτητα από το κοινωνικό περιβάλλον, αρνήθηκε ότι ο σοσιαλισμός και ο θετικισμός ήταν συμβατοί-ο πρώτος είναι μια κοινωνικοπολιτική ιδεολογία, ο δεύτερος η εφαρμογή της επιστημονικής μεθόδου στις παρατηρήσεις. Εντούτοις, ήταν πιό κοντά στις θέσεις του Μαρξ (Marx)και του Ένγκελς (Engels) στις αξιολογήσεις των εγκληματίων.
 
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
 
Συνοψίζοντας, ο Ραφαέλε Γκαρόφαλο υπήρξε το τρίτο μέλος της «Ιταλικής Σχολής της Εγκληματολογίας» και συνέβαλε καθοριστικά στη νομική συστηματοποίηση των αρχών της. Εξίσου σημαντική υπήρξε και η διατύπωση της θεωρίας του «φυσικού εγκλήματος» με βάση την οποία το έγκλημα παρουσιάζονταν ανεξάρτητο από ιδιαίτερες καταστάσεις και κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες. Όπως και τα δύο προηγούμενα μέλη της, ο Τσέζαρε Λομπρόζο και ο Ερρίκο Φέρρι κατηγοριοποίησε τους εγκληματίες σε τέσσερεις τύπους και πρότεινε αντίστοιχους τρόπους αντιμετώπισής τους. Σε αντίθεση με τις θεωρίες του Μαρξ και του Ένγκελς –τις οποίες σε μεγάλο βαθμό ασπάζονταν- αντιμετώπιζε τους εγκληματίες περισσότερο ως παθητικά όντα της κοινωνίας που αποτελούσαν έναν άμορφο όχλο παρά ως «αποβράσματα». Παρόλα αυτά υπήρξε έντονος υποστηρικτής της θανατικής ποινής ως μέσο δραστικής αντιμετώπισης του εγκλήματος. Το έργο του, αν και δέχθηκε έντονες κριτικές από σύγχρονους -αριστερούς κυρίως- εγκληματολόγους, είναι ορθότερο να κριθεί αρχικά με τις δεδομένες καταστάσεις της εποχής του, και μετά με βάση τη συνολική συμβολή του στην πορεία και την εξέλιξη της εγκληματολογίας.
 
 
 
 
 
 

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA