ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Τεύχος 2 - Ιούλιος 2006


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Προβλήματα ανηλίκων:
ο ρόλος των εκπαιδευτικών
                                                   
της Φωτεινής Α. Μηλιώνη,
Ειδ. Επιστ. Νομικής Αθηνών
 
 
Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα κακοποίησης ανηλίκων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας τα οποία μας έχουν αγγίξει και μας απασχολούν θα ήθελα να σχολιάσω τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε από φοιτητές της Νομικής Σχολής  στο πλαίσιο του Συνεδρίου που οργάνωσε ο Ερευνητικός Σύλλογος Φοιτητών Νομικής στις 23-25 Μαίου 2006.
 
Η έρευνα  η οποία πραγματοποιήθηκε το διάστημα Μαρτίου - Απριλίου 2006 αφορούσε μελέτη αρχείου που τηρεί η εξειδικευμένη Διεύθυνση Οικογενειακών Σχέσεων του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού  ενός από τους πιο έγκριτους φορείς για θέματα πρόληψης, εκαπαίδευσης και έρευνας ανηλίκων. Από τα πολλά και πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έρευνας  θα επικεντρώσω το ενδιαφέρον μου στο ρόλο των εκπαιδευτικών στη διερεύνηση και αποκάλυψη φαινομένων ενδοοικογενειακής βίας λόγω και της εν εξελίξει συζήτησης του νομοσχεδίου της ενδοοικογενειακής βίας.
 
Από τη μελέτη των  100 περιστατικών βίας που απασχόλησαν το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού το διάστημα 2002-2005 προκύπτει ότι οι μορφές της ενδοοικογενειακής βίας κατά σειρά αξιολογικής κατάταξης είναι: σεξουαλική παραβίαση, σωματική κακοποίηση, υπόνοια σεξουαλικής παραβίασης, παραμέληση και ψυχολογική κακοποίηση. Η ενδοοικογενειακή βία αφορά κυρίως πολυπροβληματικές οικογένειες,  τα δε περιστατικά έχουν χρόνια διάρκεια, καταγγέλονται μετά από πολύ καιρό ενώ η καταγγελία γίνεται  κυρίως από τον άλλο γονέα αλλά σε ένα μεγάλο ποσοστό από το δάσκαλο. Ο φορέας στον οποίο δημοσιοποιείται το περιστατικό είναι κυρίως οι κοινωνικές υπηρεσίες, οι θεραπευτικές υπηρεσίες και ακολουθούν οι δικαστικές και αστυνομικές αρχές. Όσον αφορά τη μορφή της δικαστικής διευθέτησης της υπόθεσης από τα καταγραμμένα περιστατικά προκύπτει ότι ένας μικρός αριθμός συμβάντων φθάνει στη δικαιοσύνη κυρίως με τη μορφή της συνεργασίας και ενημέρωσης του Εισαγγελέα.
 
Οι εκπαιδευτικοί όπως προκύπτει από τα ερευνητικά δεδομένα αλλά και όπως γνωρίζουμε όλοι μας, όντας πιο κοντά στους μαθητές γίνονται οι ίδιοι μάρτυρες περιστατικών όπου οι ανήλικοι πρωταγωνιστούν είτε ως θύτες είτε ως θύματα. Εξάλλου τα όρια  θύτη και θύματος στην περίπτωση των ανηλίκων διαγράφουν μία κυκλική πορεία καθώς όπως έχει διατυπωθεί και αποδεικνύεται ο ανήλικος δράστης παραβατικών συμπεριφορών έχει  προυπάρξει θύμα. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές αντιλαμβάνονται το πρόβλημα είτε βλέποντας τα εμφανή σημάδια κακοποίησης είτε παρακουθώντας την επίδοση αλλά και την όλη συμπεριφορά των μαθητών στο σχολείο όπως διάσπαση προσοχής, επιθετική συμπεριφορά. Από τα πολλά στέκομαι σε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Ανήλικος θύμα σεξουαλικής παραβίασης και  παραμέλησης παρουσίαζε ενούρηση στο σχολείο, κατέβαζε τα εσώρουχα των συμμαθητών του και μίλαγε για θέματα με σεξουαλικό περιεχόμενο. Ενώ άλλος ανήλικος επίσης θύμα κακοποίησης ηλικίας μόλις οκτώ ετών βρίσκοντας στο προαύλιο του σχολείου του ένα λαβωμένο περιστέρι προσπάθησε μόνος αυτός ενώπιον των έκπληκτων συμμαθητών του που προσπάθησαν να περιποιηθούν το τραυματισμένο περιστέρι να το θανατώσει. Αυτά και άλλα περιστατικά είναι καθημερινά στο σχολικό περιβάλλον και απασχολούν μαθητές και εκπαιδευτικούς φέρνοντας στο φως προβληματικές καταστάσεις που διαφορετικά θα έμεναν στο σκοτάδι.
 
Η εκπαιδευτική κοινότητα παρά τις φιλότιμες προσπάθειές της και την ευαισθητοποίησή της σε θέματα ανηλίκων αδυνατεί να διαχειριστεί περιπτώσεις κρίσης ενώ τα παραπάνω περιστατικά ρουτίνας μπορεί να λάβουν άλλες (εκτός ελέγχου) διαστάσεις και να πυροδοτήσουν την ήρεμη ζωή του σχολικού περιβάλλοντος.
 
Ο πολύ σημαντικός αυτός ρόλος των εκπαιδευτικών αναγνωρίζεται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την ενδοοικογενειακή βία  το οποίο ειδικότερα προβλέπει ότι «εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ο οποίος κατά την εκτέλεση του εκπαιδευτικού του έργου, με οποιονδήποτε τρόπο πληροφορείται ή διαπιστώνει ότι έχει διαπραχθεί σε βάρος μαθητή έγκλημα ενδοοικογενειακής βίας, ενημερώνει, χωρίς καθυστέρηση, τον Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας. Ο Διευθυντής της Σχολικής Μονάδας ανακοινώνει αμέσως την αξιόποινη πράξη  στον αρμόδιο Εισαγγελέα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 37 του ΚΠΔ ή στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή. Την ίδια υποχρέωση έχουν εκπαιδευτικοί και Διευθυντές των Ιδιωτικών Σχολείων και οι υπεύθυνοι των πάσης φύσεως Μονάδων Προσχολικής Αγωγής. Κατά την προδικασία και τη διαδικασία στο ακροατήριο ο Διευθυντής της Σχολικής Μονάδας, ο οποίος ανακοίνωσε την αξιόποινη πράξη στις παραπάνω αρμόδιες αρχές και ο εκπαιδευτικός ο οποίος την πληροφορήθηκε ή τη διαπίστωσε, καλούνται να εξεταστούν ως μάρτυρες, μόνο αν η πληροφορία δεν  αποδεικνύεται  με οποιοδήποτε άλλο κατάλληλο αποδεικτικό μέσο».
 
Όμως, οι νομοθετικές ρυθμίσεις από μόνες τους δεν επαρκούν αν δεν συνοδεύονται από ανάλογες πολιτικές οι οποίες θα αφορούν κυρίως στη λήψη μέτρων για την πρόληψη τέτοιων συμπεριφορών παρά την καταστολή τους και την ποινικοποίησή τους. Η πρόληψη θα πρέπει να περιλαμβάνει την αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την ευαισθητοποίηση  και ενημέρωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε επίπεδο «παρατήρησης» αλλά και διαχείρισης περιστατικών βίας, τη συνεργασία των αρμοδίων αρχών και υπηρεσιών, την συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των τοπικών υπηρεσιών σε προγράμματα πρόληψης βίαιων συμπεριφορών από και κατά ανηλίκων, τον έλεγχο των ΜΜΕ για την προβολή των θεμάτων που αφορούν ανήλικους με σύνεση αλλά και σεβασμό στην ιδιαιτερότητά τους. Αυτές και πολλές άλλες προτάσεις θα μπορούσαν να διατυπωθούν με την ευχή κάποιες να προχωρήσουν προκειμένου να διευκολύνουν το έργο της εκπαιδευτικής κοινότητας και να βοηθήσουν τους μαθητές.

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»




“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA