ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Τεύχος 27 - Μάρτιος 2015


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Νικόλαος Αρμένης


Διευθυντής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αυλώνας, που λειτουργεί στο πλαίσιο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνας

"Η εκπαίδευση στις φυλακές είναι ένα μέσο αποκατάστασης και ανακατεύθυνσης"


Συνέντευξη στον:

Κωνσταντίνο Ι. Πανάγο

Υπ. Δρ. Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών

Το δικαίωμα της εκπαίδευσης των κρατουμένων τυγχάνει ρητής αναγνώρισης στο άρ. 35 του ισχύοντος σωφρονιστικού κώδικα (ν. 2276/1999). Στο παρόν τεύχος έχουμε την ιδιαίτερη χαρά και τιμή να φιλοξενούμε έναν Δάσκαλο, που μέσω της εκπαιδευτικής του δράσης συμβάλλει σε καθημερινή βάση στη βελτίωση των συνθηκών έκτισης των ποινών για τους ανήλικους και νεαρούς παραβάτες της ποινικής νομοθεσίας. Μας μιλά για τη εκπαιδευτική διαδικασία στο πλαίσιο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα, τις ιδιαίτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ως εκπαιδευτικός εντός μιας φυλακής και μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για τη βελτίωση του συστήματος απονομής της ποινικής δικαιοσύνης. Όπως ο ίδιος ο συνεντευξιαζόμενος έχει επισημάνει:

"Η εκπαίδευση στις φυλακές είναι ένα μέσο αποκατάστασης και ανακατεύθυνσης. Αν αφεθεί κάποιος κρατούμενος να έχει τα ίδια προσόντα και δεξιότητες με αυτά που είχε όταν μπήκε στη φυλακή, το πιο πιθανό είναι να ασχοληθεί στο μέλλον με τις ίδιες δραστηριότητες, όπως άλλωστε έκανε και πριν".

Για ποιο λόγο επιλέξατε να διδάξετε στο δημοτικό σχολείο του ΕΚΚΝΑ;

Σπούδασα στο Παιδαγωγικό Τμήμα (Δημοτικής Εκπαίδευσης) του Πανεπιστημίου Αθηνών και για χρόνια εργάστηκα σε σχολεία ως δάσκαλος. Υπήρχε από νεαρή ηλικία μια ευαισθησία για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Όταν ενημερώθηκα πως λειτουργεί δημοτικό σχολείο στο πλαίσιο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα, δεν δίστασα να επιλέξω αυτό το σχολείο. Διδάσκω εδώ από το 2002 και από το 2004 τελώ χρέη προϊσταμένου και διευθυντή.

Ποια είναι η ιστορία του σχολείου;

Το Δημοτικό Σχολείο του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα αποτελεί τη φυσική διαδοχή του Δημοτικού Σχολείου που λειτουργούσε από τη δεκαετία του ’60 στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Ανηλίκων Κορυδαλλού και ουσιαστικά αποτελεί την πρώτη τυπική εκπαιδευτική δομή που λειτούργησε σε ελληνικές φυλακές. Το 1998 με τη μεταφορά του Σ.Κ.Α. στον Αυλώνα με τη μετονομασία Ε.Κ.Κ.Ν. Αυλώνα, το Δημοτικό Σχολείο λειτούργησε ως παράρτημα του Δημοτικού Σχολείου της Κοινότητας του Αυλώνα και την αμέσως επόμενη χρονιά αποτέλεσε αυτόνομη σχολική μονάδα. Αρχικά ήταν διθέσιο και το 1999 αναβαθμίστηκε σε τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο. Κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του στεγαζόταν σε υποτυπώδεις εγκαταστάσεις που είχαν πρόχειρα μετασκευαστεί ώστε να θυμίζουν σχολείο. Αυτό μέχρι το 2004, όταν επί Υπουργίας του κυρίου Αναστασίου Παπαληγούρα, δημιουργήθηκε εντός των εγκαταστάσεων του Ε.Κ.Κ.Ν.Α. σύγχρονο εκπαιδευτήριο που συστέγασε τόσο το Δημοτικό όσο και το Γυμνάσιο-Λύκειο που νωρίτερα είχε συσταθεί και λειτουργούσε από το 2002. Το νέο εκπαιδευτήριο έδωσε νέα πνοή στην εκπαιδευτική διαδικασία του Ειδικού Καταστήματος και παράλληλα αποτέλεσε καταλύτη στην αναβάθμιση του ρόλου των σχολείων στη σωφρονιστική πολιτική που ακολουθούνταν μέχρι τότε. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί να αντλήσει κανείς από την επίσημη ιστοσελίδα του Καταστήματος (www.ekkna.net).

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις εγγραφής ενός κρατούμενου στο σχολείο και ποια η διδακτέα ύλη;

Η βασική προϋπόθεση είναι η ιδιότητα του κρατούμενου στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Αυλώνα. Η διδακτέα ύλη δεν διαφοροποιείται από αυτή ενός τυπικού σχολείου, αν και γίνονται ασφαλώς οι αναγκαίες προσαρμογές. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών. Ο μέσος όρος φοίτησης είναι τα τρία χρόνια. Η αντιληπτική ικανότητα των κρατουμένων – λόγω της ηλικίας τους – είναι αναπτυγμένη εν συγκρίσει με τους μαθητές ενός τυπικού σχολείου. Επομένως, η διαδικασία της διδασκαλίες προχωρά με πιο γοργούς ρυθμούς.

Ποια είναι η σύνθεση των μαθητών και η καθημερινότητα του σχολείου; Ποιες είναι οι ιδιαίτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ένας δάσκαλος στο σχολείο ενός Ειδικού Καταστήματος;

Η πλειοψηφία των μαθητών (70%) προέρχονται από κράτη της αλλοδαπής. Οι υπόλοιποι είναι έλληνες, κυρίως καταγωγής Ρομά και μουσουλμάνοι. Η σημαντικότερη διαφορά με τα τυπικά σχολεία είναι πως έχεις να κάνεις με μεγάλα παιδιά και συγκεκριμένα νεαρούς ενήλικες. Προσπαθούμε να λειάνουμε την ιδιοσυγκρασία του κρατούμενου με την ιδιότητα του μαθητή. Αυτό αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόκληση για όποιον διδάσκει στο σχολείο ενός καταστήματος κράτησης, όπου οι μαθητές – κρατούμενοι διαθέτουν έναν ιδιαίτερο ψυχισμό. Πρόκειται για νεαρά άτομα, που έχουν επιδείξει παραβατική συμπεριφορά, συχνά δε είναι χρήστες ναρκωτικών ουσιών και προέρχονται από γενικότερα προβληματικά περιβάλλοντα. Στο χώρο του σχολείου βρίσκονται κατά τις πρωινές ώρες. Το υπόλοιπο της ημέρας διαβιούν σε περιβάλλον μη φιλικό για την εκπαιδευτική διαδικασία, γεγονός που επιφέρει πρακτικές και ψυχολογικές συνέπειες. Οι μαθητές καλούνται να μελετούν μέσα στα κελιά, ενώ και η ιδιότητα του μαθητή έρχεται σε δεύτερη μοίρα στα μάτια του σωφρονιστικού συστήματος. Αυτό που κυριαρχεί είναι η ιδιότητα του κρατούμενου.

Πώς η καθημερινότητα της ιδρυματικής διαβίωσης επηρεάζει τη λειτουργία του σχολείου;

Το περιβάλλον που βιώνει ο κάθε κρατούμενος είναι απρόσωπο, αφύσικο και απάνθρωπο. Σε συνδυασμό με το νεαρό της ηλικίας τους, κάτι τέτοιο λειτουργεί διεγερτικά για την εκδήλωση βίας ανάμεσα σε ομάδες κρατουμένων, που ενίοτε λαμβάνει σημαντικές διαστάσεις μετατρέποντας το κατάστημα σε «στίβο μάχης». Τέτοιες «φασαρίες» επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα διαμόρφωσης ενός μικτού τμήματος μαθητών. Είναι απαραίτητο να προσαρμόζεις τη λειτουργία του σχολείου στις νόρμες της σωφρονιστικής υπηρεσίας, ιδίως όταν επιλέγεται η απαγόρευση εξόδου από το κελί για ορισμένο χρόνο, μέχρι να ηρεμήσουν τα πνεύματα. Η λειτουργία του σχολείου επηρεάζεται επίσης από τις μεταγωγές ή τις άδειες των κρατουμένων (όταν π.χ. απουσιάζουν προκειμένου να παραστούν σε δίκη). Η εκπαιδευτική διαδικασία διακόπτεται για αυτούς τους κρατούμενους.

Πώς έχει επηρεάσει το σχολείο την καθημερινότητα της φυλακής;

Τόσο το Δημοτικό Σχολείο, όσο και το Γυμνάσιο-Λύκειο, αφήνουν ένα ισχυρό αποτύπωμα στη λειτουργία της φυλακής. Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, που λειτουργούν σε άλλες φυλακές, δεν απευθύνονται σε όλους τους κρατούμενους, αλλά μόνο σε όσους δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική τους εκπαίδευση. Στο ΕΚΚΝΑ δεν έχει τεθεί κανένας περιορισμός ως προς τις εγγραφές. Κάθε κρατούμενος έχει στην ουσία τη δυνατότητα να γίνει μέλος της σχολικής κοινότητας με αποτέλεσμα η πλειοψηφία των κρατουμένων να κατέχει παράλληλα την ιδιότητα του μαθητή. Το πρόγραμμα της φυλακής αλλάζει, καθώς οι κρατούμενοι έχουν την ευκαιρία να φεύγουν από τα κελιά τους κατά τις πρωινές ώρες και να μεταβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον. Οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι καλούνται να εκπληρώσουν μια επιπλέον αρμοδιότητα, να βοηθούν τη λειτουργία του σχολείου με το να «ανοίγουν» τα κελιά τις απαιτούμενες ώρες. Το σχολείο αποτελεί για τους κρατούμενους μια νησίδα ελευθερίας. Αποκτούν ρόλους και έχουν την ευκαιρία να αναδείξουν την προσωπικότητά τους. Στο Δημοτικό Σχολείο ξεκίνησε επίσης να λειτουργεί θεατρική ομάδα, όπως επίσης ομάδα εκμάθησης σκάκι. Σήμερα αυτές οι δράσεις είναι ανοιχτές σε κάθε κρατούμενο. Η ψυχολογική κατάσταση των καινούργιων κρατουμένων βελτιώνεται αμέσως με το που ξεκινούν να παρακολουθούν τα μαθήματα. Τα σοβαρότερα περιστατικά βίας ανάμεσα στους κρατούμενους λαμβάνουν χώρα όταν η φυλακή είναι κλειστή, παρόλο που σε αυτές τις ώρες δεν υπάρχει συνωστισμός σε έναν συγκεκριμένο χώρο του καταστήματος. Το σχολικό περιβάλλον θα μπορούσε, πράγματι, να αποτελέσει χώρο εκδήλωσης βίαιων περιστατικών. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Στο αξιακό σύστημα των κρατουμένων, το σχολείο κατέχει υψηλή θέση. Υπάρχει ένας σεβασμός στο χώρο και οι κρατούμενοι έχουν εμπεδώσει το ρόλο του μαθητή. Ως προς αυτό, ο ρόλος του σχολείου έχει επιτευχθεί.

Ποια είναι η γνώμη σας για το εκπαιδευτικό υπόβαθρο των δασκάλων που καλούνται να διδάξουν σε σχολικές μονάδες φυλακών;

Δεν υπάρχει κάποια εξειδίκευση στο πλαίσιο των σπουδών ενός παιδαγωγού για την περίπτωση των σχολείων που λειτουργούν σε φυλακές. Θα ήταν απαραίτητο να διαμορφωθεί μια ειδική κατεύθυνση.

Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλανίζουν το σωφρονιστικό σύστημα;

Ένα βασικό πρόβλημα είναι οι υποδικίες και οι αργοί ρυθμοί απονομής της ποινικής δικαιοσύνης. Εισπράττω πολύ συχνά το άγχος των μαθητών για την πορεία τα υπόθεσής τους. Ένα επίσης βασικό ζήτημα είναι η εφαρμογή των ποινών. Έχω την αίσθηση ότι δεν αρκεί η αποφυγή της τιμωρίας. Ο τρόπος που εκτίονται οι ποινές μοιάζει με ένα διαρκές «ψαλίδωμα», που γίνεται αντιληπτό ως ατιμωρησία. Σημασία έχει να εκμεταλλευτούμε όλο το εύρος των δυνατοτήτων που παρέχει ο σωφρονιστικός κώδικας (π.χ. κοινωφελή εργασία, ημιελεύθερη διαβίωση) και να διαμορφωθεί ένα ευέλικτο σύστημα εναλλακτικών ποινών.

Ποιό ρόλο θα μπορούσε να διαδραματίσει η επιστημονική έρευνα στην υπερπήδηση των προβλημάτων του σωφρονιστικού συστήματος;

Να φωτίσει και να επικοινωνήσει τα προβλήματα. Η διενέργεια επιστημονικών μελετών δηλώνει ότι τίποτα δεν πρέπει να αφήνεται στην τύχη, αλλά κάθε απόφαση πρέπει να λαμβάνεται ύστερα από διεξοδική ανάλυση και μελέτη. Η κοινωνία «καραδοκεί». Άλλες φορές είναι σύμμαχός μας και άλλοτε τη βρίσκουμε απέναντί μας ή και τα δύο ταυτόχρονα. Για να επιτύχουμε κάθε προσπάθεια σωφρονισμού, χρειαζόμαστε την κοινωνία με το πλευρό μας και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ενημέρωσης. Τα στοιχεία που αφορούν το σωφρονιστικό σύστημα δεν πρέπει να είναι για εσωτερική κατανάλωση, αλλά να δημοσιοποιούνται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης περί των κρατουμένων στις φυλακές δεν καταχωρείται καν η ιδιότητα του μαθητή.


Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA