ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο...

Τεύχος 22 - Ιούνιος 2012


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Jock Young
 
της Μάρθας Λεμπέση,
Κοινωνιολόγου – Υπ. Δρ. Πανεπιστ. Αθηνών
και της Μελίνας Στρούγγη,
πτυχιούχου Νομικής Αθηνών


*Distinguished Professor of Criminal Justice, Graduate Center, City University of New York, and Professor of Sociology, University of Kent, UK; PhD Program, John Jay College, CUNY, 899 10th Ave., New York, NY 11215, USA, jyoung@jjay.cuny.edu.

Ο Jock Young, βρετανός κοινωνιολόγος και εγκληματολόγος, ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία διδάσκοντας κοινωνιολογία στα τέλη της δεκαετίας του ’60 στο τεχνολογικό κολέγιο του Enfield. Ανήσυχο και δραστήριο πνεύμα συμμετέχει ενεργά στο 3ο Εθνικό Συνέδριο Εγκληματολογίας (National [Criminology] Conference), που λαμβάνει χώρα στο Cambridge, τον Ιούλιο του 1968, και στο περιθώριο αυτής της συνάντησης αποφασίζει μαζί με μία ομάδα έξι νέων κοινωνικών επιστημόνων και εγκληματολόγων, να αποσπαστούν και να ιδρύσουν από κοινού ένα ανεξάρτητο Εθνικό Συνέδριο της Παρεκκλίνουσας Συμπεριφοράς (National Deviancy Conference). Για πολλούς εγκληματολόγους της εποχής αυτή η ομάδα των «αιρετικών» ανερχόμενων επιστημόνων θύμιζε ένα συνασπισμό άτακτων σχολιαρόπαιδων, που έπαιζαν ένα «περίεργο» παιχνίδι στις πλάτες των καθηγητών τους, κινούμενοι στο περιθώριο της επίσημης βρετανικής εγκληματολογικής σκέψης παρουσιάζοντας μία εντελώς νέα προσέγγιση της κοινωνιολογίας της παρέκκλισης…(Young, 2002, σσ. 251-274).

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και ο Sir Leon Radzinowicz "η στάση μου απέναντι σε αυτή την ομάδα η οποία παρεμπιπτόντως δεν μου απέστειλε ποτέ επίσημη πρόσκληση να παραβρεθώ στο Συνέδριο της στη Νέα Υόρκη, δεν ήταν σε καμία περίπτωση εχθρική ή καθοδηγητική. Εξάλλου αυτά που πρέσβευαν αποτελούσαν ως ένα βαθμό αναπόφευκτη αν και κατά τη γνώμη μου άστοχη αντίδραση, της νέας γενιάς βρετανών εγκληματολόγων ενάντια σε αυτό που εμφανιζόταν να είναι καθεστηκυία τάξη στην Αγγλόφωνη Εγκληματολογία και όπως αυτή εκπροσωπούνταν από το Cambridge Institute και πιθανότατα από τον πρώτο διευθυντή του"(Sir Leon Radzinowicz, 1999, σσ.229-30).

 
Ο Young και η Νέα Εγκληματολογία

Μέσα σε αυτό το κλίμα και πιο συγκεκριμένα το 1973 δημοσιεύει μαζί με τους Taylor, Walton, τη μελέτη του με τίτλο "Η Νέα Εγκληματολογία: Για μια Κοινωνική Θεωρία της Απόκλισης" ("The New Criminology: For a Social Theory of Deviance"), η οποία για πολλούς ακόμα και σήμερα παραμένει το σημαντικότερο σημείο αναφοράς της κριτικής εγκληματολογίας.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Γ. Λάζο η "νέα εγκληματολογία" προσέφερε μια γενική ριζοσπαστική ταυτότητα, ξεκαθάρισε σκοπούς, θεωρία και διαφορές με τη συμβατική εγκληματολογία. Επέτυχε συνδέσεις με τις κριτικές θεωρήσεις των περασμένων δεκαετιών και του 19ου αιώνα. Έβαλε σε τάξη τους πειραματισμούς της προηγούμενης δεκαετίας, αποδίδοντάς τους θέση και σημασία στο συνολικό κριτικό εγχείρημα. Οριοθέτησε και σήμανε τους πολιτικούς και επαγγελματικούς ρόλους που οι κριτικοί εγκληματολόγοι όφειλαν να διαδραματίσουν και κατέθεσε προτεραιότητες (Λάζος, 2007, σ. 131).

Με τη συγκεκριμένη μελέτη τους οι Young, Taylor και Walton κατέθεσαν ένα προκλητικό μανιφέστο που πρότεινε τη σε βάθος αλλαγή της εγκληματολογικής μελέτης και παρέμβασης. «Είναι ξεκάθαρο ότι μια εγκληματολογία που δεν είναι κανονιστικά ταγμένη στην κατάργηση των ανισοτήτων στον πλούτο και τη δύναμη, και ειδικότερα των ανισοτήτων στην ιδιοκτησία και τις ευκαιρίες στη ζωή, είναι αναπόφευκτα δέσμια να εκπέμπει στον αναμορφωτισμό. Και κάθε αναμορφωτισμός είναι χωρίς εξαίρεση δεσμευμένος με την ταύτιση της απόκλισης με την παθολογία» (1973, σ. 282).

Σ’ αυτή τη βάση, πρότειναν τον ριζικό αναπροσανατολισμό της εγκληματολογίας. Σε μία από τις πολλές ευθείες διατυπώσεις τους, oι Young Taylor και Walton τονίζουν ότι ο σκοπός της κριτικής εγκληματολογίας είναι η συμβολή στη δημιουργία μιας κοινωνίας «στην οποία τα γεγονότα της ανθρώπινης διαφορετικότητας, προσωπικά, οργανικά ή κοινωνικά, δεν θα υπόκεινται στη δύναμη της εγκληματοποίησης» (1973, σ. 282).

Σύμφωνα με τους Young, Taylor και Walton, για μια ολοκληρωμένη κοινωνική θεωρία της απόκλισης, είναι αναγκαίο να διασφαλιστούν οι συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών επιπέδων ανάλυσης. Η εγκληματολογία έχει ανάγκη τα ακόλουθα επίπεδα ανάλυσης:

πρώτο, μία πολιτική οικονομία του εγκλήματος ώστε να εντοπίζονται οι ευρύτερες κοινωνικές συνθήκες που πλαισιώνουν το έγκλημα∙
δεύτερο, μία κοινωνική ψυχολογία του εγκλήματος ώστε να αναδεικνύονται οι άμεσες ρίζες του εγκλήματος, πάνω στις οποίες κάποιες επιλογές (ίσως ανεπιθύμητες) είναι δυνατές ενώ άλλες (ίσως επιθυμητές) είναι αδύνατες ∙
τρίτο, μία κοινωνιολογία της κοινωνικής δυναμικής για διευκρινίζονται οι συγκεκριμένες συνθήκες και τα συστατικά στοιχεία της πραγματικής δράσης (actual act) ∙
τέταρτο, μία κοινωνική ψυχολογία της κοινωνικής αντίδρασης για να διευκρινίζονται οι βραχυπρόθεσμοι ή συγκυριακοί λόγοι που προκάλεσαν την κοινωνική αντίδραση σε μια πράξη (ή κατάσταση ή γεγονός) για να οριστεί ως αποκλίνουσα, και για να εντοπίζονται οι φορείς (άτομα, ομάδες, κράτος) που είχαν το κίνητρο και τη δυνατότητα να αναλάβουν την υλοποίηση της κοινωνικής αντίδρασης ∙
πέμπτο, μία πολιτική οικονομία της κοινωνικής αντίδρασης (που να περιλαμβάνει και την πολιτική οικονομία του κράτους) για να διευκρινίζονται οι δομικοί μεσοπρόθεσμοι λόγοι που ήταν αντιφατικοί στον ορισμό μιας πράξης ως αποκλίνουσας και των φορέων της ως αποκλινόντων (Λάζος, 2007, σ. 133-134).

Συνολικά, ο Young κατέθεσε την πρόταση ότι η εγκληματολογία πρέπει να μετατραπεί από επιστήμη που συμβάλλει στον κοινωνικό έλεγχο σε επιστήμη που αγωνίζεται για την κοινωνική δικαιοσύνη (Muncie, 1998, σ. 223).

Στα χρόνια που ακολούθησαν, πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές διευρύνσεις, εμπλουτισμοί, προτάθηκαν νέοι προσανατολισμοί και οπτικές γωνίες. Η "Νέα Εγκληματολογία" δέχτηκε την ορθή κριτική ότι ήταν ευρωκεντρική και ανδροκρατική αφού δεν έλαβε υπόψη της τις εξελίξεις σε άλλες περιοχές του πλανήτη και «ξέχασε» τις ιδιαιτερότητες του φύλου. Επίσης, ότι παρέκαμψε τα ζητήματα των νέων τεχνολογιών, των μέσων μαζικής επικοινωνίας και του πολιτισμού. Επρόκειτο για κριτικές που και ο ίδιος ο Young αποδέχτηκε και μάλιστα αξιοποίησε στις επόμενες μελέτες του κινούμενος πλέον στο δρόμο του αριστερού ρεαλισμού και πολύ αργότερα στις ατραπούς της πολιτισμικής εγκληματολογίας (Cultural criminology).

Ο Young και Αριστερός ρεαλισμός

Το βασικό αξίωμα αριστερού ρεαλισμού είναι ότι απεικονίζει την πραγματικότητα του εγκλήματος, που σημαίνει ότι φωτίζει και τις αιτίες που γεννούν το έγκλημα (δηλαδή τις ρίζες του) και τη φύση του και τις συνέπειές του. Αυτό συνεπάγεται την απόρριψη των τάσεων που παρατηρούνται στους κόλπους της εγκληματολογίας «ρομαντικοποίησης» του εγκλήματος ή «παθολογικοποίησής» του, τον αποκλεισμό της μονομερούς προσέγγισης και ανάλυσής του εγκλήματος από την οπτική είτε μόνο της διαχείρισης του εγκλήματος είτε μόνο του δράστη, της κατανόησης της πραγματικής διάστασης του εγκλήματος και όχι της μεγαλοποίησής του. Συνεπώς, η μεθοδολογία, η ερμηνευτική προσέγγιση των στατιστικών του εγκλήματος, οι κεντρικές ιδέες, οι συλλήψεις τα νοήματα και η αιτιολογική βάση που βασίζεται η συγκεκριμένη προσέγγιση ακολουθείθται από τα παραπάνω. Βασικά, είναι ο ρεαλισμός ο οποίος διαπνέει την κεντρική ιδέα μας για την πρακτική πλευρά των προσεγγίσεών μας: απαντώντας στο τι μπορεί να γίνει στην πράξη για την αντιμετώπιση του κοινωνικού προβλήματος του εγκλήματος και του κοινωνικού ελέγχου του εγκλήματος.
(Young, 1986: 21)

Το κυρίαρχο δόγμα του ρεαλισμού είναι ότι η εγκληματολογία πρέπει να είναι και να παραμένει πιστή στη φύση του εγκλήματος. Πράγμα που σημαίνει, ότι πρέπει να αναγνωρίζει τη μορφή, το σχήμα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του εγκλήματος, το κοινωνικό πλαίσιο του εγκλήματος, το «καλούπι» του εγκλήματος, την τροχιά του μέσα στους αιώνες, και τη νομοθεσία που σχετίζεται με αυτό μέσα στο χώρο και το χρόνο.
(J. Young, 1992: 26)

Είμαστε πλέον στα τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στη Μ. Βρετανία και τον Καναδά εμφανίζεται μία νέα εγκληματολογική τάση, ο αριστερός ρεαλισμός πρωτοστάτης της οποίας είναι ο Young (Kinsey, Lea and Young, 1986). Κατά τον Young η νέα αυτή τάση συνιστά μια προσπάθεια με σκοπό την αντιπαράθεση σε δύο δυσοίωνες εξελίξεις που εντοπίζονται στην κριτική εγκληματολογία. Πρώτο, τη ριζοσπαστική φιλελεύθερη τροπή προς μιαν ηρωοποίηση των αποκλινόντων και παραβατών του νόμου και, δεύτερο, τη μαρξιστική αντίληψη πως τίποτε ουσιαστικό δεν μπορεί να γίνει για το έγκλημα και το ποινικό σύστημα αν δεν λάβαιναν χώρα κάποιες σημαντικές ανατροπές στο συσχετισμό των δυνάμεων και ευρύτερα το ταξικό σύστημα που αναπαράγει το έγκλημα και το ποινικό σύστημα (1986, σ. 35).

Κατά τους Matthews και Young (1992), ο αριστερός ρεαλισμός στόχευε να μεταθέσει τη συζήτηση σχετικά με το έγκλημα και την αστυνόμευση έξω από τα όρια του συντηρητικού μοντέλου περί «νόμου και τάξις» και να στρέψει την κριτική εγκληματολογία στο να έχει μία ευρύτερη κοινωνική παρουσία αλλά και επαφή με τη ζωή γύρω από το όριο της επιβίωσης. Επιχείρησαν λοιπόν να πείσουν το Εργατικό Κόμμα στη Μ. Βρετανία να στραφεί σε μια πιο οργανωμένη, δημιουργική, αλλά και πραγματιστική και λαϊκή κοινωνική αναθεώρηση των τρόπων ελέγχου του εγκλήματος σε εθνική κλίμακα καταθέτοντας ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης το οποίο υιοθετήθηκε από το Εργατικό Κόμμα. Δανειζόμενοι τα λόγια του ίδιου του Young «ας δηλώσουμε απολύτως κατηγορηματικά ότι το κύριο καθήκον της κριτικής εγκληματολογίας είναι να βρει λύση στο πρόβλημα του εγκλήματος, και το καθήκον μιας σοσιαλιστικής πολιτικής είναι να μειώσει ουσιαστικά το ποσοστό του εγκλήματος» (Young, 1986, σ. 28).

Στο νέο αυτό πλαίσιο ο Young και οι αριστεροί ρεαλιστές άρχισαν να αναθεωρούν κάποιες από τις σκέψεις τους ιδιαίτερα στο ζήτημα των εθνοτήτων και της άνισης μεταχείρισης τους. Ο Young πρότεινε η σχετική προσέγγιση να σταματήσει να γίνεται με όρους ρατσισμού, φτηνής εργασίας, δομικής ανεργίας και εφεδρικού εργατικού δυναμικού. Οι Young και Lea (1981) προσέγγισαν το ζήτημα με όρους περιθωριοποίησης και σχετικής στέρησης, ενώ θεώρησαν ως δεδομένο ότι οι μαύροι εμφανίζουν μεγαλύτερη εμπλοκή στα επίσημα στατιστικά της εγκληματικότητας σε σύγκριση με τον υπόλοιπο πληθυσμό- θέση που δέχτηκε πολλές κριτικές για τον τρόπο που ερμηνεύτηκαν οι επίσημες στατιστικές για να βγει αυτό το συμπέρασμα(Λάζος, 2007, σ. 315).

Είναι απλοϊκό και συνάμα εκτός πραγματικότητας να υποστηρίζει κάποιος ότι το έγκλημα του δρόμου αποτελεί πρόβλημα που οφείλεται στους τρόπους με τους οποίους ο ποινικός κώδικας κατηγοριοποιεί τις παράνομες και τις νόμιμες συμπεριφορές – ή και προϊόν ηθικών πανικών. Πράγματι, διάφοροι «σταυροφόροι της ηθικής», τα ΜΜΕ και οι κυβερνήσεις δημιουργούν μια διαστρεβλωμένη και διογκωμένη εικόνα του εγκλήματος. Στην προσπάθεια αυτή μετέχει και το ίδιο το ποινικό σύστημα αφού η παρουσία του εγκλήματος συνιστά όρο για την ύπαρξη του, η δε αύξηση της εγκληματικότητας αποτελεί όρο για την ανάπτυξή του, για την αύξηση των πόρων που θα του διαθέτουν. Αυτό όμως δεν συνεπάγεται ότι το έγκλημα δεν έχει σαν αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ζωής και τον ανθρώπινο πόνο. Το έγκλημα είναι μία πραγματικότητα με αρνητικές συνέπειες στη ζωή των κατώτερων στρωμάτων και τους κατοίκους των υποβαθμισμένων συνοικιών. Όπως επιχειρηματολογούν οι Young και Lea (1984), μία σειρά από εγκλήματα όπως οι σεξουαλικές επιθέσεις, οι ρατσιστικές επιθέσεις, οι κλοπές κ.λπ. στις φτωχές συνοικίες συνιστούν μέρος των πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοί τους. Κατά συνέπεια, εκτιμούν ότι είναι μυωπικό και πολιτικά απλουστευτικό να απορρίπτεται το έγκλημα σαν μία διαχειριστική μυστικοποίηση που επιβάλλει η άρχουσα τάξη (Λάζος, 2007, σσ. 307-308).

Σύμφωνα με τον Young «το έγκλημα δεν αποτελεί δραστηριότητα σύγχρονων Ρομπέν των Δασών – η μεγάλη πλειονότητα των εγκλημάτων στην εργατική τάξη στρέφονται στο εσωτερικό της εργατικής τάξης. Είναι ενδοταξικά στη φύση τους. Παρομοίως και παρά την προτίμηση των ΜΜΕ που εστιάζουν κατά κόρων στο διαφυλετικό έγκλημα, (αυτό) είναι κατά κύριο λόγο ενδοφυλετικό. Τα εγκλήματα βίας, για παράδειγμα, είναι συνήθως ενδοφυλετικά, με το ένα φτωχό πρόσωπο να ασκεί βία σ’ ένα άλλο φτωχό πρόσωπο – και σχεδόν στις μισές περιπτώσεις είναι ένας άνδρας που βιαιοπραγεί στη σύζυγό του ή την ερωμένη του» (Young, 1986, σ. 23).

Επιπλέον, ο Young δέχεται την ύπαρξη εγκλημάτων των πολιτικά και οικονομικά ισχυρών και του κράτους ή και των προβλημάτων που δημιουργούνται από την οικονομική και πολιτική λειτουργία του καπιταλισμού απλά τα θέτει στο περιθώριο των αναζητήσεων του με βάση ένα ιδιαίτερα αμφισβητήσιμο κριτήριο: ότι δεν είναι άμεσα αντιληπτά από τον πολύ κόσμο (βλ. Cohen, 1996, σ, 503). Μάλλον, η τάξη των εργαζομένων είναι θύμα εγκλημάτων από όλες τις κατευθύνσεις. Σημειώνει μάλιστα ο Young ότι όσο πιο ευπρόσβλητο είναι ένα πρόσωπο οικονομικά και κοινωνικά τόσο πιο πιθανό είναι ότι θα τύχουν σε βάρος του εγκλήματα ταξικά ομολόγων όσο και εγκλήματα ισχυρών…(Λάζος, 2007, σ. 310). Εάν λοιπόν συνεχίσουμε τη σκέψη αυτή του Young φαίνεται ότι «το έγκλημα είναι ένα δυναμικό σύμβολο του καπιταλισμού και είναι ο πλέον άμεσος τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι βιώνουν άλλα προβλήματα, όπως την ανεργία και τον ανταγωνιστικό ατομισμό» (Young, 1986, σ. 23).

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της «εγκληματολογικής φαντασίας» του Jock Young είναι ότι μελετά τα εγκληματολογικά φαινόμενα ως κομμάτι της κοινωνίας εντός της οποίας αναπτύσσονται και όχι ως κάτι αποκομμένο από αυτή. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσέγγισης αυτής αναφέρει ο ίδιος στο άρθρο του «Breaking Windows»: Παρατηρώντας τις κοινωνικοπολιτικές αλλαγές που έφερε το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα (η λεγόμενη Χρυσή Εποχή της μεταπολεμικής Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής) κάνει λόγο για μια εποχή που χαρακτηρίζεται από σταθερότητα και επαγγελματικές ευκαιρίες και προοπτικές. Μια εποχή που χαρακτηρίζεται τόσο από την δυναμική είσοδο της γυναίκας στην αγορά εργασίας, όσο και από τις προσπάθειες των Ηνωμένων Πολιτειών να δημιουργήσουν συνθήκες πολιτικής ισότητας για τους Αφροαμερικάνους. Η Χρυσή αυτή Εποχή ωστόσο δεν κρατάει πολύ. Με το πέρασμα των δεκαετιών του ‘60 και ’70 έρχεται και ενισχύεται ο ατομισμός και η πολυπολιτισμικότητα με ό ,τι αυτό συνεπάγεται: αμφισβήτηση αξιών, αποκλίνουσες απόψεις, αποδιοργάνωση, επανάσταση. Σύμφωνα με τον Young όλες αυτές οι συνθήκες δεν μπορεί παρά να επηρέασαν την εγκληματικότητα και να μεγάλωσαν μαζί της. Το έγκλημα αυξάνεται παρά τις περιστασιακές αυξήσεις που παρατηρούνται στο μέσο μισθό• ο κόσμος της εγκληματολογίας επηρεάζεται βαθειά, και παρακολουθεί τις εξελίξεις με το ενδιαφέρον στραμμένο σε ζητήματα ηθικής, νόμων, τάξης και αταξίας (Young, J. (1997).

Το κράτος παρεμβαίνει με δυο τρόπους: μέσω του θετικισμού και του κλασικισμού. Ο θετικισμός μάλιστα αποτελεί το βασικό εχθρό, καθώς προσπαθεί να αποσπάσει την ανθρώπινη δημιουργικότητα από την εκάστοτε αποκλίνουσα δράση. Με λίγα λόγια, τη θέση της κλασικής ποινής παίρνουν τα νοσοκομεία, η κοινωνική εργασία και οι κλινικές αποτοξίνωσης. Μέσω αυτής της στάσης, ωστόσο, το σύστημα απονομής δικαιοσύνης δίνει έμφαση στους νέους παραβάτες και, κυρίως, στη μέση εργατική τάξη. Αντιθέτως, τα εγκλήματα πλούσιων και ισχυρών προσώπων αγνοήθηκαν (Mooney, & Young, 1997).

Η δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται, λοιπόν, αυτή η θετικιστική προσέγγιση της κοινωνίας οφείλεται στο γεγονός ότι το έγκλημα είναι πανταχού παρόν: απαντάται σε όλους τους τομείς της κοινωνίας, ανάμεσα στους πλούσιους και τους φτωχούς, τους νέους και τους ηλικιωμένους, τους άνδρες και τις γυναίκες - και πάντα σε μεγαλύτερες ποσότητες και σε διαφορετικές αναλογίες από ό, τι είχε αρχικά υποτεθεί. Η εγκληματολογική θεωρία, όμως, έχει σε μεγάλο βαθμό εργαστεί με βάση την υπόθεση ότι η εγκληματικότητα είναι μια κατά βάση νεανική και αρσενική δραστηριότητα που αποδίδεται μάλιστα συνήθως στους εργασιακά ενεργούς (Young, 1998).

Τα παραπάνω ουσιαστικά μας φανερώνουν πως η εγκληματικότητα δεν είναι ένα οριακό ή/και εξαιρετικό φαινόμενο, αλλά κάτι πολύ διαδεδομένο σε μια κοινωνία. Δεν μπορεί επομένως να εξηγηθεί από θετικιστικές προσεγγίσεις που του αποδίδουν τον χαρακτήρα ενός περιθωριακού και εκτάκτων συνθηκών φαινομένου.

Αλλά αν το έγκλημα είναι ενδημικό φαινόμενο και μπορεί να συναντηθεί σε όλες τις κοινωνικές τάξεις, η ποινικοποίηση δεν είναι. Η ποινικοποίηση είναι εκλεκτική: πολλοί καλούνται, λίγοι επιλέγονται. Εδώ η τάξη θα παίξει το ρόλο της, ο οποίος δεν θα ναι καθόλου ευκαταφρόνητος. Η τιμωρία και η ποινικοποίηση μαστιγώνουν στην πράξη μόνο τις κατώτερες εργατικές τάξεις (Young, 1999).

Δικαιολογημένα, συνεπώς, ο Young καταλήγει πως πρέπει να γίνει σαφές ότι η εγκληματολογία η οποία δεν δεσμεύεται κανονιστικά για την κατάργηση των ανισοτήτων του πλούτου και της εξουσίας, και ιδίως των ανισοτήτων που αφορούν την ιδιοκτησία και τη ζωή, ρέπει προς την παθολογία (καθώς δε θα μπορεί να ταξινομεί με ακρίβεια της αποκλίνουσες συμπεριφορές). Προκειμένου να καταργηθεί το έγκλημα, αυτές καθαυτές οι κοινωνικές ρυθμίσεις πρέπει να αλλάξουν θεμελιωδώς.

Εισδύοντας βαθύτερα στη σκέψη του Young, και εστιάζοντας σε ένα από τα προαναφερθέντα αγαπημένα του θέματα, αυτό του ηθικού πανικού, μπορούμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
Καταρχήν ο Young απορρίπτει την έννοια του ηθικού πανικού ως κατασκευή εξυπηρέτησης άλλοιων συμφερόντων, αλλά συγχρόνως, δέχεται ότι ο φόβος του εγκλήματος τον οποίο τα συμφέρονται αυτά διαχειρίζονται έχει κάποιον ορθολογικό πυρήνα. Παρά τις συχνές αναφορές ότι οι έννοιες του «μέσου πολίτη» και της «κοινής γνώμης» είναι άγονες αφαιρέσεις, αποδέχεται τη σύνδεση του ορισμού του εγκλήματος με τη γνώμη των πολιτών για το έγκλημα (Λάζος, 2007, σ. 311).

Για τον Young, ο ηθικός πανικός για ένα ακίνδυνο ναρκωτικό, όπως είναι, για παράδειγμα, η κάνναβη, και ο πανικός για μια κατηγορία σκόπιμα αβλαβών ανθρώπων, όπως οι ‘χίπις’, εκπροσωπούν κατά βάση την αντίδραση των σκληρά εργαζόμενων πολιτών σε βάρος των ομάδων που περιφρονούσαν την εργασία και το ήθος της παραγωγικότητας. Σε μια κοινωνία που μοχθεί να παράγει, όταν μάλιστα το όφελος της εργασίας δεν είναι πάντα ορατό, τυχόν αποκλίνουσες συμπεριφορές κάθε άλλο παρά εξομαλύνουν την κατάσταση. Ο Young ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την ανάπτυξη μποέμικων νεανικών πολιτισμών (cultures), με έμφαση όχι τόσο στην σχέση συμπεριφοράς-αντίδρασης, όσο στη κοινωνική αντίδραση και στάση απέναντι στους αποκλίνοντες παράγοντες. Η νεανική παραβατικότητα οδηγεί αυτομάτως σε τιμωρητική απάντηση από πλευράς κοινωνίας (Young, 2009).

 
O Young και η Cultural criminology

Περνώντας στην τρίτη φάση της συγγραφικής δημιουργίας του πολυγραφότατου Young και ανασκαλεύοντας τα πιο πρόσφατα έργα του, ανακαλύπτουμε από τα τέλη δεκαετίας του ’90 και μετά έναν ακόμη παράγοντα που επηρέασε την εγκληματολογική σκέψη: τον πολιτισμό σε συνάρτηση με την κοινωνία στην οποία αναπτύσσεται. Έτσι ο Young εισέρχεται στο χώρο της cultural criminology (πολιτισμικής εγκληματολογίας).

Η cultural criminology είναι μια θεωρητική, μεθοδολογική και παρεμβατική προσέγγιση στη μελέτη της εγκληματικότητας και της παραβατικότητας, η οποία τοποθετεί την εγκληματικότητα και τον έλεγχο αυτής στο πλαίσιο ενός πολιτισμού (culture). Με άλλα λόγια: βλέπει τόσο την εγκληματικότητα όσο και τους θεσμούς ελέγχου της σαν πολιτισμικά προϊόντα, σαν δημιουργικές κατασκευές. Επιπλέον, η cultural criminology επιδιώκει να υπογραμμίσει την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε δυο βασικά στοιχεία: τη σχέση μεταξύ των πολιτιστικών κατασκευών προς τα πάνω και τη σχέση μεταξύ των πολιτιστικών κατασκευών προς τα κάτω. Η εστίασή της είναι συνεχώς στραμμένη σε αυτή την αλληλεπίδραση και στο νόημα που αυτή αποκτά αναλόγως με την περίσταση: κανόνες που έχουν δημιουργηθεί, κανόνες που έχουν παραβιαστεί, μια συνεχής αλληλεπίδραση της ηθικής επιχειρηματικότητας, της πολιτικής καινοτομίας και της υπέρβασης (Ferrell, Hayward &Young, 2008).

Ανάμεσα στους θιασώτες της cultural criminology βρίσκουμε, πέραν του Jock Young, και τους Phil Carney, Jeff Ferrell, Jennifer Fleetwood, Keith Hayward, Johnny Ilan, και Kate O’ Brian.

Αναφορικά με το σύνδεσμο της cultural criminology και το τελευταίων δεκαετιών έργο του Young, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η προσωπική του προσέγγιση στο θέμα.

«Ενδιαφέρομαι για τις διαδικασίες της κοινωνικής ένταξης και αποκλεισμού, το πώς αυτές σχετίζεται με το φαινόμενο του ‘othering’ και τον τρόπο που αυτό παίζει στο τέλος της σύγχρονης περιόδου. Αυτό με τη σειρά του με ωθεί στη μελέτη του ηθικού πανικού, της ενίσχυσης της παρεκτροπής, της ηθικής αγανάκτησης και την τιμωρητικής ανταπόδοσης. Ιδιαίτερα ενδιαφέρομαι για το πώς αυτές οι διαδικασίες της απανθρωποποίησης μπορεί να οδηγήσουν τους ανθρώπους σε υπερβολική βία στους τομείς της τρομοκρατίας και του συμβατικού πολέμου. Τέτοιου είδους ανησυχίες συνδέονται αρκετά στενά με την ‘πολιτισμική εγκληματολογία’, καθώς και με το ενδιαφέρον που παρουσιάζει μια υπαρξιακά ενημερωμένη κοινωνιολογία» (Young, 2010, Young, August 2003 & www.culturalcriminology.org).

Σύμφωνα με τον Young η συμβολή της πολιτισμικής εγκληματολογίας στην εγκληματολογική σκέψη είναι σημαντική, γιατί καταφέρνει να συλλάβει την πραγματικότητα του εγκλήματος – την ένταση από την αύξησης της αδρεναλίνης, την απόλαυση, τον φόβο και τον πανικό, την διέγερση, τον θυμό, την οργή, την ταπείνωση, την απελπισία και την ακρότητα που κλείνει μέσα του το έγκλημα. Η πολιτισμική εγκληματολογία στην σύγχρονη εποχή όμως δεν συλλαμβάνει μόνο την πραγματικότητα του εγκλήματος, αλλά είναι την ίδια στιγμή περισσότερο συγχρονισμένη με την πραγματικότητα της καθημερινής ζωής. Αυτή την εποχή ερχόμαστε αντιμέτωποι (εμείς οι πολιτισμικοί εγκληματολόγοι) με μία ορθόδοξη εγκληματολογία που μεταλλάσσεται, αλλοιώνει τη φύση της και παραιτείται. Οι δράστες αυτής της εγκληματολογίας κατοικούν σ’ έναν άγονο και άνυδρο πλανήτη που οδηγούνται στη διάπραξη του εγκλήματος αλλά όχι από κοινωνικά, ψυχολογικά ελλείμματα ή κάνοντας τις επιλογές τους ευκαιριακά μέσα στο χώρο της αγοράς του εγκλήματος. Επιπλέον, δεν είναι αξιολύπητα, ανεπαρκή πλάσματα με καθ’ όλα γήινα χαρακτηριστικά: είναι ψηφιακά πλάσματα που φέρουν ποσοτικά φορτία, υπακούν πιστά στους νόμους των στατιστικών πιθανοτήτων της παρέκκλισης – μπορούν να συμπιεστούν μέσα σε στατιστικούς συμβολισμούς λ, χ & σ και η συμπεριφορά τους μπορεί να συλληφθεί σε περίπλοκες μορφές παλίνδρομης ανάλυσης και δαιδαλωδών εξισώσεων. Σύμφωνα λοιπόν με όλα τα παραπάνω και δεδομένου ότι τα ανθρώπινα πλάσματα είναι δημιουργήματα και του πολιτισμού μέσα στον οποίο γεννήθηκαν και μεγάλωσαν και είναι προικισμένα με την ελεύθερη βούληση, μολονότι τις περισσότερες φορές δεν είναι δημιουργοί των καταστάσεων μέσα στις οποίες εμπλέκονται, καθιστούν εξ ορισμού τη γνώση (verstehen) του ανθρώπινου νοήματος (νοηματοδότηση) μία αναγκαιότητα σε κάθε προσπάθεια εξήγησης της ανθρώπινης δραστηριότητας, εγκληματικής και μη (Young,2004) .
 
 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Cohen, St. (1996) “Human rights and crimes of the state: the culture of denia”, Criminological Perspectives: A Reader, J. Muncie, E. McLaughlin & M. Langan (επιμ.), σ. 503.
Ferrell, Jeff. Hayward, Keith. Young, Jock (2008). Cultural criminology: an investigation. Los Angeles: SAGE .
Kinsey, R., J. Lea and J. Young (1986) Losing the fight against Crime, London: Blackwell.
Lea, J. & J. Young (1981)
Lea, J. & J. Young (1984) What is to Be Done About Law and Order?, Harmondsworth: Penguin.
Matthews, R. & Young, J. (1992) Rethinking Criminology: The Realist Debate, London: Sage Publications.
Mooney, J. & Young, J. (1997) Social Exclusion and Criminal Justice: Ethnic Communities and Stop and Search in North London, Enfield: Middlesex University Centre for Criminology.
Muncie, J. E. (1998) “Reassessing competing paradigms in criminological theory”, P. Walton and J. Young (επιμ.), σσ. 221-233.
Taylor, Ι., P. Walton & J. Young (1973) The New Criminology, London: Rutledge.
Young, J. (1986) “The failure of Criminology: The need for a radical realism”, Confronting Crime, J. Young and R. Matthews (επιμ.), London: Sage.
Young, J. (1994) The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity. London; Thousand Oaks: Sage Publications.
Young, J. (1997) "Breaking Windows: Situating the New Criminology" σε http://www.malcolmread.co.uk/JockYoung/breaking_windows.pdf
Young, J. (1998) "From inclusive to exclusive society: nightmares in the European dream" In: Ruggerio, V., South, N. & Taylor, I. (eds) The New European Criminology: Crime and social order in Europe, London: Routledge
Young, J. (1999) The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity, London: Sage Publications
Young, J. (2002) “Critical criminology in the 21st century: critique, irony and the always unfinished”, K. Carrington & R, Hogg (επιμ.), σσ. 251-274.
Young, Jock (2003). "Merton with Energy, Katz with Structure: The Sociology of Vindictiveness and the Criminology of Transgression". Theoretical Criminology 7 (3): 388–414.
Young, Jock (2004) “Voodoo Criminology and the Numbers Game” in J. Ferrell,. K. Hayward, W. Morrison and M. Presdee (eds) Cultural Criminology σε http://www.malcolmread.co.uk/JockYoung/voodoo_criminology.pdf
Young, J. (2007 new edition) The Vertigo of Late Modernity, London: Sage Publications.
Young, J. (2009) “Moral Panic Its Origins in Resistance, Ressentiment and the Translation of Fantasy into Reality”, The British Journal of Criminology, Vol. 49, Issue 1, pp. 4-16.
Young, Jock (2010). Criminological imagination. Oxford: University Of Kent.
Λάζος, Γ. (2007) Κριτική Εγκληματολογία, Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
[1] the othering process: μτφρ. Η διαδικασία του οthering είναι η τάση του ανθρώπου να πιστεύει ότι η ομάδα της οποίας αποτελεί μέλος (πχ. ομάδα ανθρώπων με ίδια εθνικότητα, σεξουαλικό προσανατολισμό, θρησκεία, φυλή κ.λπ.) αποτελείται από ανώτερους ανθρώπους φυσιολογικούς και σωστούς. Αυτή η προσέγγιση έχει ως συνέπεια το ότι οι άνθρωποι που κάνουν othering συνειδητά ή υποσυνείδητα, πιστεύουν ότι όποιος δεν ανήκει στην ομάδα τους είναι απειλή ή εχθρός και πρέπει να συμμορφωθεί αμέσως στους κανόνες και τα στάνταρ της ομάδας, να υποταχθεί ή, διαφορετικά, να εξαλειφθεί πλήρως.


ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
1969 ΄Student Culture and Youth Culture΄, Twentieth Century
1970 ΄The Zookeepers of Deviancy΄, Catalyst 5, pp.38-46
1971 The Drugtakers: The Social Meaning of Drug Use, (McGibbon and Kee; Paladin, London). Sections reproduced 1972, 1976, 1977, 1997
1971 ΄The Role of the Police as Amplifiers of Deviancy, Negotiators of Reality and Translators of Fantasy΄ in Images of Deviance, ed. S Cohen, (Penguin, London). Reproduced 1972, 1973, 1975, 1982, Italian translation 1972, German translation 1973
1971 ΄Drugs and the Media΄, Drugs and Society, 1, pp.14 -18
1971 Student Culture: A Panel Study of Deviant and Non-Deviant Student Cultures (with J Crutchley and J Gregory) (Middlesex Polytechnic) SSRC funded
1972 ΄Student Drug Use΄, Drugs and Society, p.2.pp.11-15
1972 Reprint of ΄The Role of the Police as Amplifiers of Deviancy...΄ in Social Problems of Modern Britain, eds. E Butterworth and D Weir, (Fontana, London).
1972 Review article: ΄The Legislation of Morality΄, T Duster, British Journal of Criminology, July pp 300-4.
1972 The Student Drugtaker: A Study of the Subculture of Drug Use, PhD, London University
1973 The New Criminology (with I Taylor and P Walton), (Routledge & Kegan Paul, London). Sections reproduced 1974, 1974 (German translation), 1977, 1978, 1979, 1988, 1994, 1996a, 1996b, 2002. American edition 1974, Italian translation 1975, Spanish translation 1975, Portuguese translation 1977
1973 ΄Review Symposium on the New Criminology΄ (with I Taylor and P Walton), British Journal of Criminology, Winter.
1973 The Manufacture of News (with S Cohen) (Constable: London)
1973 Articles in The Manufacture of News:
΄The Process of Selection of News΄ (co-author, with S. Cohen);
΄Models of the Media΄ (co-author, with S.Cohen);
΄The Myth of the Drugtaker in the Mass Media΄(author); 1988
΄Effects and Consequences of the Media΄ (co-author, with S. Cohen);
΄The Media and Amplification΄ (author)
΄Do-it-Yourself Media Sociology΄ (co-author, with S.Cohen)

1973 Contemporary Social Problems in Britain (with R Bailey), DC Heath, Farnborough.
1973 ΄The Explanation of Student Drug Use΄ in Contemporary Social Problems in Britain
1973 ΄Interview with I Taylor, P Walton and J Young΄, Issues in Criminology Vol.9, No. 1.
1973 ΄Drugs and Deviancy΄ in Proceedings of the Royal Society of Medicine: Anglo-American Conference on Drug Abuse
1973 ΄The Hippie Solution: An Essay in the Politics of Leisure΄ in I Taylor and L Taylor (eds), Politics and Deviance. Penguin, London
1973 German Translation of ΄Police as Amplifiers of Deviance...΄ in Symbolische Interaktion, ed. H Steinert, Verlag, Stuttgart.
1974 American edition of The New Criminology. Harper and Row, New York
1974 ΄New Directions in Subcultural Theory΄ in Approaches to Sociology, (ed) J Rex. Routledge & Kegan Paul, London
1974 ΄Critical Criminology in Britain: Review and Prospects΄ (with I Taylor and P Walton), Theory and Society, 1,4 (1974)
1974 ΄The Consensual Myth in the Mass Media΄ in P Rock and M McIntosh (eds) Deviance and Social Control. Tavistock, London
1975 Critical Criminology. (co-editor with I Taylor and P Walton). Routledge & Kegan Paul, London. Spanish translation 1977, Portuguese translation 1980
1975 Articles in Critical Criminology:
- ΄Critical Criminology in Britain΄ (co-author with I.Taylor and P.Walton);
- ΄Working Class Criminology΄ (author), reproduced 1980.
1975 American edition of ΄Police as amplifiers of Deviance...΄ in Perception in Criminology, ed. R Henshel and R Silverman. Columbia University Press, New York
1976 Abortion in Demand, (co-author with V Greenwood) Pluto, London
1976 American publication of The Manufacture of News (Sage Publications, California)
1976 Introduction to Crimes of the Powerful, F Pearce (Pluto, London)
1976 ΄The Absolutist Monolith΄ in Drugs and Politics, ed. P Rock. (Transaction, San Francisco)
1977 ΄May Day Madness: A Study of the Media Representation of the lst May 1972 Strike Against the Industrial Relations Act΄, with J Crutchley in Trade Unions and the Media, ed. P Beharall (Macmillan, London)
1977 Reprint of Chapter 4 of The Drugtakers and Chapter 3 of The New Criminology in The New Criminologies, ed. P Wiles. Martin Robertson, London
1978 ΄The Early Sociologies of Crime΄ in P Worsley (ed) Problems in Modern Society (London: Penguin) 2nd ed.
1978 ΄Towards a New Criminology΄ in L Radzinowicz and M Wolfgang (eds) The Criminal in Society. Basic Books, New York
1979 Capitalism and the Rule of Law (co-editor with R.Fine, R. Kinsey). Hutchinsons, London
1979 ΄Idealism, Reformism and Marxist Theories of Crime and the State΄, in Capitalism and the Rule of Law
1979 Student Culture: 1968-1978, with J Crutchley and N South,(Middlesex Polytechnic), SSRC funded
1979 ΄Fabian Criminology΄ in R Dale, G Esland and M McDonald (eds) Schooling and Capitalism. London:RKP
1980 Permissiveness and Control, co-editor. Macmillan, London
1980 ΄Ghettos of Freedom: An Analysis of Sixties Legislation΄, co-author with V Greenwood, in Permissiveness and Control
1980 Terrorism and the Violence of the State: Proceedings of the European Group Conference at Bremen, co-editor (European Group, Bremen)
1981 The Manufacture of News, 2nd edition (ed. with S Cohen). Constable, London, 1981 and Sage, USA, 1982
1981 Articles in The Manufacture of News, 2nd edition:
- ΄Models of Presentation of News΄, (co-author with S Cohen);
- ΄The Selection of News΄, (co-author with S Cohen);
- ΄Beyond Consensual Paradigm Theory΄, (author). Reproduced 1982, 1983, Italian translation 1982, Spanish translation 1987
1981 Information and Control of Crime in Europe, co-editor, working papers in European Criminology, Louvain, Belgium, including article ΄A Critique of Left Functionalism in Media Theory΄
1981 ‘Pornography and the Debate over Censorship’, ZGI pp11-12
1981 ΄Thinking Seriously about Crime΄ in Crime and Society, (eds) M Fitzgerald, G McLennan and J Pawson. Routledge and Kegan Paul, London. Italian translation 1982. Reproduced 1996
1982 Know Your Own Society, co-author with K Margolis & M Fitzgerald. Pan, London
1982 ΄Mass Media΄ (with S Cohen). Brighton: Susex Publications, Audio cassette
1982 ΄Urban Violence and Political Marginalization΄, Critical Social Policy, Vol.2, No. 1, co-author with J Lea
1982 ΄Race and Crime΄, Marxism Today, co-author with J Lea
1982 Policing the Riots (co-editor). Junction Books, London
1982 In Policing the Riots:
- ΄Policing Autonomy and the Politics of Discretion΄, (co-author with R Kinsey);
- ΄Policing and Marginal Groups΄, (co-author with J Lea)
1983 ΄Striking Back Against the Empire΄, Critical Social Policy (Autumn, pp.130-140)
1983 ΄Problems of Contemporary Mass Media Theory΄ in I Segri di Caurio - Rapresentazione della devianza nei programmi televisivi, ed. M Simondi (Firenze)
1984 What is to be Done About Law and Order?, co-author with J Lea. Penguin Books, London. Sections reproduced 1986, 1989, 1996, 2002a, 2002b
1984 ΄Heroin and Sensationalism΄ New Statesman, (24 August)
1985 ΄Crime is a Class Issue΄, New Statesman, with R Kinsey (ll January)
1985 ΄Reply to Norman Ginsburg΄ with J Lea, Critical Social Policy 12 (Spring), pp.132-6
1986 Confronting Crime, (ed) with R Matthews, (Sage, London), including
- ΄Introduction΄
- ΄The Failure of Criminology: The Need for Realism΄. Reproduced 1986, 1988, 1996, 2002, Italian translation 1986, German translation 1993
1986 Losing the Fight Against Crime, with R Kinsey and J Lea. Blackwells, Oxford
1986 The Islington Crime Survey, (with T Jones & B MacLean). Gower, Aldershot. Sections reproduced 1988, 1992, 1993, 1994
1986 ΄A Realistic Approach to Law and Order΄ (with J Lea) in B MacLean (ed) The Political Economy of Crime. Toronto: Prentice Hall
1986 ΄Crime: Moral Panic or Real Fear?΄, New Society, with T Jones
1987 ΄Police Take a Fresh Look at the Left΄, New Statesman, 13 April, with T Jones
1987 ΄A Criminal Failure: The Tories Law and Order Record΄, New Society, 80 (May), with D Downes
1987 Saving the Inner City: The First Report of the Broadwater Farm Survey, with T Jones and J Lea. Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1987 ΄Women and Violence΄ in Time Out (September)
1987 ΄Child Abuse: The Real Crisis΄, with C Doran, New Society
1987 ΄The Tasks of a Realist Criminology΄ Contemporary Crises II, pp.337-356
1987 The Construction of Independent Police Performance Indicators. Middlesex Polytechnic,Centre for Criminology
1987 ΄The Relationship Between Crime, Fear of Crime and Attitudes to Punishment by Political Affiliation΄. London: Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1987 ΄Police and Thieves: An Interview with J Young΄ by Andrew Tyler, Time Out, 23 September, pp.22-3
1988 ΄Radical Criminology in Britain: The Emergence of a Competing Paradigm΄, British Journal of Criminology, 28. Reprinted in The History of British Criminology, ed. P Rock. Clarendon Press, Oxford. German translation 1988
1988 ΄Recent Developments in Criminology΄ in Developments in Sociology, Vol.4 (ed) M Haralambos. Causeway Press, Ormskirk
1988 ΄Deviance and Drugs: Absolutism, Relativism and Realism΄ in The New Introductory Sociology (ed) P Worsley. Penguin, London
1988 ΄Risk of Crime and Fear of Crime: a Realist Critique of Survey-Based Assumptions΄ in Maguire M & Pointing J (eds) Victims of Crime: a New Deal. Open University Press: Milton Keynes
1988 Preventing Crime: The Hilldrop Project, with J Lea, T Jones, T Woodhouse. Middlesex Polytechnic,Centre for Criminology
1988 Law and Order: Five Years On, with J Lea, R Matthews. Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1988 ΄A Typical English Murder΄, Time Out, February
1988 Socialism, Merit and Efficiency, with T Jones, J Lloyd, P Corrigan. Fabian Society, London
1988 ΄The Myth of the Drugtaker in the Mass Media΄ in Drugs and Society: A Critical Reader, (Second Edition) (eds) M Kelleher, B MacMurray and T Shapiro. Kendall-Hunt, Iowa
1988 Crime and Deviance (ed) S Holdaway. Macmillan, London, Reprint of the following extracts:
΄Fear of Crime in Islington΄,from The Islington Crime Survey;
΄Social Reaction, Deviant Commitment and Career΄ from The New Criminology;
΄A Critique of Functionalist Explanations΄ from ΄The Failure of Criminology΄;
΄Race and Crime in a Racist Society΄ from ΄Race and Crime΄
1989 The Police and Public in Hammersmith and Fulham with special reference to the Police and Criminal Evidence Act, with K Painter and T Woodhouse, Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1989 Review Article: The Causes and Cures of Criminality by H Eysenck and G Gudjonsonn, Nature 342 (9 November, p.138)
1989 ΄Maginot Line Redrawn΄, Times Higher Education Supplement, (23 June)
1989 ΄Why Aren΄t the Police Catching the Burglars?΄ The Guardian, with T Jones (28 August)
1989 The State, Multi-Agency Approaches and Crime Control, with J Lea and R Matthews. Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1989 The West Kensington Estate Survey. with J Lea and K Painter, Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology
1989 The Hammersmith & Fulham Crime and Policing Survey,with J Lea, K Painter, T Woodhouse, Middlesex Polytechnic,Centre for Criminology
1989 The Impact of PACE on an Inner City Area, with T Woodhouse Middlesex Polytechnic,Centre for Criminology
1989 ΄Lies, Damned Lies and Criminal Statistics΄ in Samizdat (May,No. 4)
1990 The Second Islington Crime Survey, Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology (with A Crawford, T Jones, T Woodhouse)
1990 The Ladywood Crime and Community Survey Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology (with K Painter and T Woodhouse)
1990 ΄Tiptoeing Through A Law and Order Minefield΄ The Independent (6 February)
1990 The Mildmay Crime Survey (Middlesex Polytechnic: Centre for Criminology (with T Jones)
1990 ΄Asking Questions of Realism΄ The Critical Criminologist 2 (2), pp.1-10
1991 Reducing Crime: The Hilldrop Project, Middlesex Polytechnic, Centre for Criminology (with T Jones)
1991 ΄Asking Questions of Left Realism΄ in B MacLean and D Milovanovic (eds) New Directions in Criminology (Vancouver: The Collective Press)
1991 ΄A Realist Policy for Crime Control΄ in D Cowell and K Stenson (eds), The Politics of Crime Control. London: Sage
1992 Rethinking Criminology: The Realist Debate, (ed) with R Matthews, London: Sage; including the articles:
΄Reflections on Realism΄ (with R Matthews) German translation 1992,
΄Ten Points of Realism΄ Reproduced 1992, 1997 and 2002
1992 Issues in Realist Criminology: An International Response (ed) with R Matthews (London: Sage), including the article:
΄Questioning Realism΄ (with R Matthews) German translation 1992
1992 ΄Local Crime Surveys as a Basis for a Realist Criminal Justice Policy΄ in Realist Criminology (eds) B MacLean and J Lowman. Toronto: University Press
1992 The Rise in Crime in England and Wales in the Post-War Period. Middlesex University: Centre for Criminology
1992 ΄Politicians Need to Pay Attention to Crime΄ (Viewpoint) The Mail on Sunday (December 20)
1992 ΄Riotous Rage of the Have-Nots΄ The Independent (19 June)
1992 ΄At the Centre and on the Periphery: Criminal Justice Research in Canada΄ in Rethinking the Administration of Justice (eds) D Currie and B MacLean. Vancouver: University of Vancouver Press
1992 ΄The Rising Demand for Law and Order and our Maginot Lines of Defence Against Crime΄ in Social Change in Contemporary Britain (eds) N Abercrombie and A Warde. Cambridge: Polity
1993 What is to be Done About Law and Order? (with J Lea) Revised Edition (London: Pluto)
1993 ΄Left Realism, Crime and the Social Survey΄ in The New Introductory Reader in Sociology (3rd Ed) (ed) M O΄Donnell. London: Nelson
1993 ΄Female Victims of Crime΄ (with T Jones and B MacLean) in The New Introductory Reader in Sociology (as above)
1993 ΄Criminal Deception΄ (with J Mooney), New Statesman and Society (17 December
1994 ΄Incessant Chatter: Recent Paradigms in Criminology΄ in Oxford Handbook of Criminology (eds) M Maguire, R Morgan, R Reiner. Oxford: Oxford University Press
1994 ΄Riotous Rage of the Have-Nots΄ in Family Life & Social Policy D311, Milton Keynes: Open University
1994 Policing the Streets: Stop and Search in North London. London: Islington Council
1994 ΄Radical Criminology΄ (with I Taylor and P Walton) in The History of Criminology (ed) P Rock (Aldershot: Dartmouth)
1994 ΄Surveying Victims of Crime΄ (with T Jones and B MacLean) (As above)
1994 ΄Crime, Language and Fantasy΄ in Britain and Europe (ed) L Kostova. British Council, Sofia: Petrikov Publishers
1995 The Islington Street Crime Survey (with P Harper, M Pollak, J Mooney, E Whelan). London: London Borough of Islington
1995 ΄Crime in Britain΄ in Postcript: Studies in Contemporary Issues in Britain, 2 (2) pp 12-22
1996 ΄The Need for a Radical Realism΄ in J Muncie, E McLaughlin, M Langan (eds) Criminological Perspectives: The Open University Reader, London: Sage, pp 588-603
1996 ΄For a Fully Social Theory of Deviance΄ (with I Taylor and P Walton) in, as above, pp 232-244
1996 ΄Relative Deprivation΄ (with J Lea) in, as above, pp 136-144
1996 Crime, Deviance and Society, (eds) S Caffrey and G Mundy, Greenwich: Greenwich University Press
Three articles:
΄The Appeal of Positivism΄ with P Walton and I Taylor
΄Thinking Seriously About Crime΄
΄Ten Points of Realism΄
1997 ΄Charles Murray and the American Prison Experiment: The Dilemmas of a Libertarian΄ in C Murray (ed) Does Prison Work? London: Institute of Economic Affairs
1997 ΄Left Realism: Radical in its Analysis: Realist in its Policy΄ in The Oxford Handbook of Criminology (2nd Ed), (eds) M Maguire, R Morgan, R Reiner. Oxford: Clarendon Press
1997 ΄The Hidden Discourse of European Critical Criminology΄ Preface to Critical Criminology: Vision from Europe R Van Swaaningen. London: Sage
1997 ΄Left Realism: The Basics΄ in B MacLean and D Milanovic (eds), Thinking Critically About Crime, American Society of Criminology. Vancouver: Collective Press
1997 ΄The Subculture as a World at Play΄ in S Thornton (ed), Subcultures: A Reader. London: Routledge
1998 The New Criminology Revisited (ed) with P Walton. London: MacMillan
Including two articles:
΄Breaking Windows: Situating the New Criminology΄
1998 ΄From Inclusive to Exclusive Society: Nightmares in the European Dream΄ in The New European Criminology (eds) V Ruggiero, N South and I Taylor. London: Routledge. Italian translation 1998
1998 ΄Being Realistic about Community Safety΄ in Planning Safer Communities. (Eds) A Marlow and J Pitts. Lyme Regis: Russell House
1999 The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity London: Sage. Spanish translation 2002, Portuguese translation 2002, Japanese translation forthcoming, Section reproduced 2002
1999 ‘Blair and the Politics of Nostalgia’ Chartist 180 (Sept/Oct) pp.26-7
1999 ‘The Academic as Whistle-Blower’ Criminal Justice Matters 34 (Winter), pp.9-10
1999 ‘Cannibalism and Bulimia: Patterns of Social Control in Late Modernity’ Theoretical Criminology 3 (4) pp.387-407. Reproduced 2000, 2002
1999 Social Exclusion and Criminal Justice (with J Mooney) Middlesex University: Centre for Criminology
2000 ΄Demonization and the Creation of Monstrosity: Late Modernity and the Dynamics of Social Exclusion΄ in Papers in Honour of Allesandro Baratta (ed) R deGiorgi. Lecce; Universita΄ Degli Studi di Lecce
2000 ΄Policing Ethnic Minorities: Stop and Search in North London΄ (with J Mooney) in Policing After the Stephen Lawrence Inquiry (eds) B Loveday and A Marlow. Lyme Regis: Russell House
2001 ΄Left Realism΄, ΄Relative Deprivation΄, ΄Social Crime Prevention΄ - three entries in The Sage Dictionary of Criminology (eds) E McLaughlin and J Muncie. London: Sage
2001 ‘We’ll Raise You Seven Prisons’ (with R Matthews) in The Times Higher Educational Supplement, No 1489 (June 1st), p.16
2001 ‘Identity, Community and Social Exclusion’, in R Matthews and J Pitts (eds) Crime, Disorder and Community Safety. London: Routledge
2001 ΄Globalization, Social Exclusion and the Sociology of Vindictiveness’ (German translation) ‘Verwischte Grenzen: Bulimie und Exclusion in der Spatmoderne’ Kriminologisches Journal, 33/3, pp.189-204
2001 ‘Politics, the Media and Crime’, Safer Society (NACRO), No.11 (Winter) pp 20
2001 Jock Young on The Drugtakers, interviewed by Steve Taylor, London: Halo Vine Video, The Classic Collection
2001 ΄Riots of Separation’, Chartist, 192, September, pp.8-9
2002 ‘Winning the Fight Against Crime?’, Sociology Review, 11(3), pp.14-17
2002 ΄Crime Today΄. Interview with John Williams, Sociology Review, 11(4), April, pp.6-7.
2002 ‘Crime and Social Exclusion’ in Oxford Handbook of Criminology (3rd ed.) (eds), M Maguire, R Morgan, R Reiner. Oxford: Oxford University Press
2002 Video Games and Aggression (with J Mooney). Middlesex University: Centre for Criminology
2002 The Media, Violence and Youth: UK National Report Hippocrates Project (with J Mooney and C Woolner). Middlesex University: Centre for Criminology
2002 ‘Critical Criminology in the Twenty First Century’ in Critical Criminology: Issues, Debates and Challenges, (eds.) K Carrington and R Hogg, Cullompton, Devon: Willan Publishers
2003 ΄Crime and Punishment New Labour Style΄, Chartist 200, pp.17-20
2003 ‘In Praise of ‘Dangerous Thoughts: Review Article of D Garland and R Sparks (eds) Criminology and Social Theory΄, Punishment and Society, 5(1), pp.97-108
2003 The New Politics of Crime and Punishment, ed, with R Matthews, Cullompton, Devon: Willan Publishers, with an introductory essay co-authored with R Matthews entitled ΄The New Politics of Crime and Punishment
2003 ‘Winning the Fight Against Crime?: New Labour, Populism and Lost Opportunities’ in above
2003 ‘Searching for a New Criminology of Everyday Life’, Review Article of D Garland, The Culture of Control, British Journal of Criminology.
2003 ΄To These Wet and Windy Shores: Recent Immigration Policy in the UK΄, Punishment and Society.
2003 ΄Blurring the Border Line΄ in Gangs in the Global City: The Limitations of Contemporary Criminology (ed) J Hagedorn. Champaign, Ill: University of Illinois Press
2003 ΄The Sociology of Vindictiveness and the Criminology of Transgression΄ Theoretical Criminology.
2003 ‘The Mass Media and the Paradigm of Violence’ in H J Albrecht, A Koukoutsake and T Serassis (eds) Images of Crime, Vol.2. Freiburg: Max Plant Institut: Edition Iuscrim
2003 (with S Cohen) ΄Walking the Tightrope: Some Comments on Folk Devils and Moral Panics by Simon Cottee΄, Theoretical Criminology
2007 ‘The Vertigo of Late Modernity’ SAGE Publications Los Angeles
2008 Cultural Criminology: An Invitation by Jeff Ferrell, Keith Hayward and Jock Young, SAGE Publications Los Angeles
2011 ‘The Criminological Imagination’



Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA