ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ART & CRIME

Τεύχος 10 - Φεβρουάριος 2009


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



"Boy Α" – Τελικά το κοινωνικό στίγμα μένει ανεξίτηλο;

ΒΟΥ Α: Μία ταινία του John Crowly, βασισμένη στη νουβέλα του Βρετανού συγγραφέα Jonathan Trigell.

 
του Κωνσταντίνου Λεϊμονή,
πτυχιούχου Νομικής Σχολής Αθηνών
 
Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία ενός ενήλικα νεαρού, ο οποίος ύστερα από πολύχρονη φυλάκιση, ελευθερώνεται και δίνει τη δική του μάχη για την αρμονική επανένταξή του στο κοινωνικό σύνολο. Προσπαθώντας να δούμε πίσω από τις ρεαλιστικές σκηνές του προσωπικού ψυχολογικού δράματος του ήρωα της ταινίας, θα αναφερθούμε εξελικτικά στο σχήμα: παιδική εγκληματικότητα, αναφορά σε κάποια από τα σημαντικά αίτια – σωφρονισμός – κοινωνική προσαρμογή και επανένταξη.
 
Βλέποντας τη ταινία, πολλά ερωτήματα μου ήρθαν στο μυαλό σχετικά με το ποιος φταίει, όταν διαπράττεται ένα έγκλημα, ιδιαίτερα δε μια ανθρωποκτονία. Η αυθόρμητη απάντηση που μας έρχεται στο νου είναι: «Μα, φυσικά ο δολοφόνος, ποιος άλλος;» Είναι, όμως, πάντα έτσι τα πράγματα; Η κοινωνιολογία του εγκλήματος και η εγκληματογένεση, ασφαλώς και δεν αποτελούν τα κύρια ζητήματα προς ανάλυση στο παρόν άρθρο. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορεί να αψηφήσει κανείς ότι το ένα παιδί (από τα δύο) με χαμηλή ψυχολογική άμυνα και μειωμένες διανοητικές ικανότητες, που «δυστυχώς» για κείνο, δεν είναι τόσο έντονες, ώστε να του παραχωρήσουν «το προνόμιο του ακαταλόγιστου», μεγάλωσε σε μία οικογένεια με μία μητέρα ετοιμοθάνατη και έναν αδιάφορο και αλκοολικό πατέρα από τη μία και από την άλλη, ότι ο φίλος του έπεφτε θύμα βιασμού από το μεγαλύτερό του αδερφό, παράλληλα δε και οι δυο τους δέχονταν επιθέσεις σχολικού τραμπουκισμού.
 
 
Πώς είναι δυνατόν σε αυτές τις περιπτώσεις να μιλάμε για εν γενέσει εγκληματίες; Πώς είναι, μάλλον, δυνατόν να μιλάμε για εγκληματίες ή για «παιδιά – εγκληματίες»; Βλέποντας τα πράγματα από την εγκληματολογική τους θεώρηση, από τη μία έχουμε τη θετική σχολή, με εκπροσώπους της τους Comte, Darwin, Lombroso, Feri και Garofalo, κατά την «κοινή γραμμή» των οποίων η αιτιολογία του εγκλήματος συναρτάται κυρίως με παράγοντες βιολογικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς. Βασική δε παραδοχή της σχολής αυτής είναι ότι το άτομο δεν έχει ελεύθερη βούληση. Γεννιέται, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, «προγραμματισμένο» να εγκληματίσει. Επομένως, για τους θετικιστές οι βιολογικοί παράγοντες παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην εγκληματογένεση ενός προσώπου. Τα κληρονομικά γονίδια και οι σωματικοί τύποι αποτελούν ενδείξεις προς επίρρωση της θετικιστικής θεωρίας.
 
Ακόμη και ο ψυχολογικός θετικισμός στηρίζεται στην θετικιστική αντίληψη, ξεκινώντας όμως από τη μη αποδεκτή σήμερα παραδοχή ότι η «φυσιολογική» κατάσταση είναι η σύννομη συμπεριφορά και η εγκληματική είναι η «μη φυσιολογική» κι συνεπώς αυτή η «μη φυσιολογική» συμπεριφορά εδράζεται σε ψυχικές ή σωματικές ανωμαλίες ή μειονεξίες.

 
 
Οι λέξεις είναι και ακούγονται βαρύγδουπες μόνο και μόνο προφέροντάς τες. Ασφαλώς μεν, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το ότι τα δύο παιδιά σκότωσαν και για αυτό θα έπρεπε να τιμωρηθούν, αλλά τελικά υπήρχε και ένα «τρίτο χέρι» που συνεισέφερε στην άδικη πράξη τους και αυτό το «τρίτο χέρι» δεν ήταν άλλο από το περιβάλλον, οικογενειακό και σχολικό. Τα δύο μικρά αυτά κύτταρα της κοινωνίας ώθησαν τα δύο αυτά παιδιά στο έγκλημα της ανθρωποκτονίας και συγκεκριμένα, της δολοφονίας της μικρής – κακομαθημένης – συμμαθήτριάς τους, της οποίας τα υπεροπτικά λόγια στάθηκαν απλώς η αφορμή, για να μετατρέψουν τον εν δυνάμει σε εν ενεργεία εγκληματικό εαυτό των συμμαθητών της.
 
Δεν γεννήθηκαν με εγκληματικό DNA, αλλά ακόμη κι αν συνέβαινε αυτό και δεχθούμε πράγματι ότι σε όλους μας ενυπάρχει ο «σπόρος» του εγκληματία, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για να αναπτυχθεί, χρειάζεται να εμποτιστεί από διάφορους άλλους εξωατομικούς παράγοντες που το ενδυναμώνουν και το φέρνουν στην επιφάνεια του ανθρώπινου νου.
 
Σε αυτό έρχεται να προστεθεί η τεράστια συμβολή των κοινωνιολογικών θεωριών. Θα αναρωτιόταν κανείς σήμερα τι θα έλεγαν αυτοί οι μεγάλοι εγκληματολόγοι, όπως oι Durkheim, Merton, Miller, Sutherland, χωρίς ασφαλώς να παραγνωρίζεται η συνεισφορά των εγκληματολόγων της θετικιστικής σχολής. Πώς θα υπερασπίζονταν αυτά τα δύο μικρά παιδιά στο δικαστήριο, ποια θα ήταν τα επιχειρήματά τους σχετικά με τα ελαφρυντικά των ανηλίκων; Δεν θα ήταν καθόλου παράλογο το «μπαλάκι της ευθύνης» να έκλινε προς την οικογένεια και εν γένει το κοινωνικό περιβάλλον. Η παραμέληση φροντίδας εκ μέρους των γονέων, ο βιασμός σε πολύ μικρή ηλικία και ο κοινωνικός αποκλεισμός δρουν καταστροφικά στην ψυχοσύνθεση ενός ατόμου, πόσο μάλλον όταν το περί ου ο λόγος άτομο είναι ένα παιδί, με μειωμένη την ικανότητα σκέψης και περιορισμένη και ανολοκλήρωτη την πνευματική και ψυχολογική του συνείδηση. Τα ρεύματα, λοιπόν, των κοινωνιολογικών θεωριών επικεντρώνονται στο κοινωνικό στοιχείο.
 
Μέσα από την ταινία φαίνεται καθαρά ότι η δολοφονία του άτυχου μικρού κοριτσιού δεν ήταν σε καμία περίπτωση προμελετημένη, αλλά αποτέλεσε τον βίαιο τρόπο αντίδρασης των αγοριών στο άκουσμα κάποιων ανούσιων απειλών, οι οποίες, όπως προαναφέρθηκε, στάθηκαν απλά η αφορμή της αποτρόπαιας πράξης τους. Δεν θα πρέπει να παραληφθεί εξάλλου και το γεγονός ότι στο σχολείο των παιδιών υπήρχαν «παραβατικές υποπολιτισμικές ομάδες» (Cohen, Miller, αλλά και Cloward και Ohlin), οι οποίες συχνά – πυκνά προκαλούσαν τους δύο συμμαθητές τους και δημιουργούσαν επεισόδια τραμπουκισμού. Σχολείο και οικογένεια, λοιπόν, μπορούν να παίξουν και παίζουν εν τέλει, καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας και ιδιαιτέρως της παιδικής.

Περαιτέρω, θα σταθούμε για λίγο στο θέμα της ηθικοκοινωνικής ανάπτυξης ενός παιδιού κατά τη σχολική ηλικία, καθώς είναι ένα από τα βασικά θέματα που καταπιάνεται η ταινία. Το παιδί κατά τη σχολική ηλικία αρχίζει να συμμορφώνεται στα πρότυπα και τις προσδοκίες του άμεσου περιβάλλοντός του όχι τόσο, πλέον, από το φόβο της τιμωρίας, όσο, κυρίως, για να αποφύγει την απόρριψη αυτού του περιβάλλοντος, που άλλωστε περιλαμβάνει εφεξής όχι μόνο την οικογένεια, αλλά επίσης το σχολείο και τους συμμαθητές ή τους συνομιλήκους του γενικότερα (Piaget, Kohlberg).
 
Η ηθική του παιδιού αποκτά έτσι έναν ευρύτερο χαρακτήρα, πέρα από το ετερόνομο και ατομοκεντρικό πλαίσιο της νηπιακής ηλικίας: Το παιδί λαμβάνει υπόψη του, έως ένα βαθμό, και το κατά πόσο οι πράξεις του δημιουργούν ευχάριστα ή δυσάρεστα συναισθήματα στους άλλους. Τούτο σχετίζεται και με τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού σε αυτή την ηλικία, οπότε απελευθερώνεται από τον εγωκεντρικό τρόπο σκέψης του. Πάντως, η στάση του παιδιού απέναντι σε θέματα ηθικής, ενόψει και του ευρύτερου περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο κινείται το παιδί, αρχίζει να εμφανίζει περισσότερες αποχρώσεις. Τα πρότυπα που το τελευταίο ασπάζεται παίζουν έναν από τους πρωτεύοντες ρόλους στην ομαλή κοινωνική του ανάπτυξη. Όταν υπάρχει μία προβληματική οικογένεια, ένα ομοφοβικό κλίμα τρόμου από συμμαθητές του και ενδεχόμενα ψυχολογικά προβλήματα που δεν είναι σπάνια σε τέτοιες περιπτώσεις, η πιθανότητα εμφάνισης αποκλίνουσας συμπεριφοράς του δεν είναι ασήμαντη. 
 
Μέσα από τα διάφορα flashback της ταινίας βλέπουμε πώς ήταν διαμορφωμένο το περιβάλλον, το υπόβαθρο κάθε παιδιού πριν προβεί στη διάπραξη του εγκλήματος. Φτάνουμε έπειτα στο στάδιο του σωφρονισμού. Τόνοι από μελάνι έχουν χυθεί για το πώς πρέπει να λειτουργούν τα σωφρονιστικά συστήματα ανά τον κόσμο, για το ότι ακόμη και ο χειρότερος εγκληματίας αποτελεί μέρος του παγκόσμιου συνόλου και της ανθρώπινης αξίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε έγκλειστους να αυτοκτονούν λόγω υπερβολικής ψυχολογικής καταπίεσης, λόγω απαράδεκτων συνθηκών διαβίωσης που εξευτελίζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
 
Σε αυτό το σημείο, δεν θα ήταν άσκοπο να παραπέμψουμε σε μία εξαιρετική ταινία που έχει γυριστεί με αυτό το θέμα ή τουλάχιστον, το θίγει άμεσα: Το αριστουργηματικό γερμανικό έργο «Το Πείραμα» προτείνεται ανεπιφύλακτα σε όσους ενδιαφέρονται μέσα από το μάτι της έβδομης τέχνης να ταξιδέψουν στα άδυτα του ανεξέλεγκτου σωφρονισμού και να δουν μέχρι πού μπορεί ο τελευταίος να οδηγήσει, έχοντας συνάμα υπόψη τους ότι οι κατάδικοι είναι άνθρωποι με βούληση και οι φύλακες απλοί αλλά σημαντικοί υπηρέτες της πολιτειακής διαταγής της φυλάκισης.
 
Επανερχόμενοι στην ταινία, το Boy A εκτίει την ποινή του και βγαίνει πάλι στην κοινωνία. Το Boy B, όμως, δεν τα καταφέρνει. Ο σκηνοθέτης στο συγκεκριμένο σημείο καταφέρνει μέσα από μία αριστοτεχνική ματιά να βάλει αμφιβολίες στο θεατή για το πώς το Boy B πέθανε μέσα στη φυλακή. Αυτοκτονία ήταν η επίσημη δικαιολογία, αλλά πράγματι αυτοκτόνησε;
 
Ο φίλος του, το Boy A, που ύστερα απέκτησε δικό του όνομα παράλληλα με την ελπίδα μιας καινούριας ζωής, διαλέγοντας το «Jack Burridge», ο Τζακ, λοιπόν, πίστευε ότι ο φίλος του σκοτώθηκε από κάποιους που ήθελαν το κακό του και προφανώς αυτοί «οι κάποιοι» ενδεχομένως ήταν οι συγγενείς, φίλοι ή άγνωστοι (φύλακες φερ’ ειπείν ύστερα από συνεννόηση με γνωστούς του θύματος), οι οποίοι ήθελαν να εκδικηθούν για το θάνατο του αθώου κοριτσιού.
 
Συχνά ο Τζακ βλέπει στο όνειρό του ότι κάποιοι μαυροφορεμένοι άντρες έχουν μπει κρυφά στη φυλακή και έχουν σκοτώσει τον φίλο του, κάνοντάς το να φανεί σαν αυτοκτονία. Οι υποψίες του Τζακ κορυφώνονται, όταν μαθαίνει ότι έχουν βάλει επικήρυξη για τον ίδιο και συγκεκριμένα, όποιος τον βρει και τον παραδώσει στους συγγενείς του θύματος, θα εισπράξει 20.000 δολάρια. Για αυτό δεν φανερώνει την ταυτότητά του σε κανέναν, κρύβει τον παλιό του εαυτό από τους άλλους, αλλά κυρίως από τον ίδιο. Δεν θέλει να κοιτάξει στο παρελθόν, μα μόνο στο μέλλον. Από μία άλλη οπτική, μπορεί ο φίλος του στα αλήθεια να σκοτώθηκε και οι μαυροφορεμένοι άντρες να μην ήταν τίποτε άλλο παρά οι βασανιστικές τύψεις της άμυαλης παιδικής του πράξης, Το σώμα του κρεμασμένου νεκρού αγοριού μάλιστα είναι περίπου στις ίδιες διαστάσεις με αυτό του Τζακ, πράγμα που μας κάνει να πιστεύουμε ότι ο θάνατος επήλθε λίγο καιρό πριν την αποφυλάκισή τους. Τυχαίο;
 

 
Ύστερα, περνάμε στο βασικότερο σημείο του έργου: την κοινωνική επανένταξη και προσαρμογή. Δεν θα ήταν διόλου άστοχο αν παρομοιάζαμε την κατάσταση του Τζακ σαν ένα πρόσωπο χωρίς έκφραση τοποθετημένο σε ένα ολοκαίνουριο αλλά ξένο προς αυτόν σώμα. Είναι εξαιρετικά δύσκολο στις μέρες μας για έναν αποφυλακισμένο να μπει πάλι στον τροχό της ζωής, ειδικά όταν η τελευταία «γυρίζει» με ξέφρενους ρυθμούς και απαιτήσεις.
 
Ο Τζακ είναι αντιμέτωπος με ένα προκλητικό δίλημμα: Να προχωρήσει μπροστά απ’ την αρχή ή να κυλίσει πάλι πίσω. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους ενδίδουν ξανά στον πειρασμό του εγκλήματος μη έχοντας όρεξη για ζωή, ή βλέποντας το κοινωνικό στίγμα να τους κατατρέχει ή μην μπορώντας να ακολουθήσουν τις ανάγκες της κοινωνίας, ειδικότερα αν είναι απαίδευτοι ή χαμηλού μορφωτικού επιπέδου. Παρ’ όλα τα παραπάνω, ο Τζακ, ίσως «φταίει» και το ότι είναι ακόμη νέος, με τη βοήθεια ενός επιμελητή που έχει αναλάβει την επανένταξή του στην κοινωνία, είναι έτοιμος να αρχίσει ξανά. Πιάνει δουλειά, κάνει φίλους και δημιουργεί ερωτικό δεσμό και όλα αυτά με τη νέα του ταυτότητα. Το Boy A δεν υπάρχει πια. Είναι ο Jack Burridge.
 
Όμως, το κοινωνικό στίγμα καραδοκεί. Η ετικέτα δεν εξαφανίζεται, απλώς ξεθωριάζει. Όταν ο Τζακ σώζει τη ζωή ενός άλλου μικρού κοριτσιού – και εδώ διαφαίνεται η τραγικότητα του πρωταγωνιστή, ο οποίος παίρνοντας τη ζωή ενός μικρού κοριτσιού πριν πολλά χρόνια, τώρα σώζει ένα άλλο εκπληρώνοντας κατά κάποιο τρόπο το ηθικό του χρέος – μαθαίνεται άθελά του η πραγματική του ταυτότητα. Τα Μ.Μ.Ε., που πριν μια μέρα τον αποθέωναν, τώρα τον κατακεραυνώνουν. Η σύντροφός του τον εγκαταλείπει, οι φίλοι του απομακρύνονται, ο εργοδότης του τον απολύει. Όλα γκρεμίζονται, η ελπίδα φεύγει. Το παλιό φαίνεσθαι υπερνικά το νέο είναι.
 
 
Στο έργο φαίνεται ολοκάθαρα ότι η κοινωνία διέκρινε την «ξεθωριασμένη ετικέτα». Θυμήθηκε το παλιό έγκλημα και όχι τον πρόσφατο σωφρονισμό. Δεν θέλησε να δώσει τη δεύτερη ευκαιρία. Απεκδύθηκε για ακόμη μία φορά τον στοργικό της ρόλο και θέλησε να τιμωρήσει με τον τρόπο της δεύτερη φορά για το ίδιο έγκλημα τον Τζακ, ο οποίος δεν θέλει να γίνει ξανά Boy A στα μάτια του κόσμου. Ίσως δεν θέλει να αποκτήσει το ίδιο όνομα, ίσως δεν θέλει να αποδείξει για μια ακόμη φορά ότι κατάλαβε το λάθος του.
 
Σύμφωνα δε με τις παρεμφερείς θεωρίες της διάδρασης, ετικετοποίησης και κοινωνικής αντίδρασης, κάθε άνθρωπος δημιουργεί μια εικόνα ή μια αντίληψη για τον εαυτό του με την επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους ή ορθότερα με τη διάδραση με τους άλλους. Έτσι, αναπτύσσει εξ αντανακλάσεως συνείδηση του πώς τον βλέπουν οι άλλοι. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω των συμβόλων (όπως οι λέξεις) που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι. Ο χαρακτηρισμός, το στίγμα του κόσμου με άλλα λόγια, είναι μία διαδικασία που τελικά παράγει την ταυτοποίηση με μία αποκλίνουσα εικόνα και έναν υποπολιτισμό και εντέλει οδηγεί στον «αποκλεισμό του αποκλειόμενου».

Η ταινία πλησιάζει στο τέλος της με τον Τζακ να φτάνει στο σπίτι του και εκεί να βρίσκει ένα γράμμα που έχει παραλήπτη το όνομά του. Η αμέσως επόμενη σκηνή τον δείχνει να το ανοίγει και να το διαβάζει, ενώ κάθεται σε ένα παγκάκι στην αποβάθρα του λιμανιού. Το γράμμα ήταν από το κοριτσάκι που έσωσε. Τον αποκαλούσε «σωτήρα της, άγγελό της.» Ο Τζακ προσπαθεί να βάλει στο μυαλό του τα λόγια της μικρής κοπέλας, πριν δακρύσει, πριν ανέβει στα κάγκελα της αποβάθρας, πριν γίνει πάλι το Boy A.

Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»



Problems of reoffending of young detainees
 
Conclusions of the follow-up research of the Center for Penal and Criminological Research (University of Athens)
 
 by Nestor E. Courakis
       Professor of Criminology
       University of Athens (GR)
 
This research was characterized as a follow-up because its main purpose was to discover first, what happened to Greek juvenile detainees with whom we had run interviews in the previous stage of the research (1993) ...
 
διαβάστε περισσότερα...

“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA