Mε γοήτευσε το γεγονός της πολυεπίπεδης εξέτασης του εγκληματικού φαινομένου που αυτή επιχειρεί. Η δυνατότητα να «δω» το έγκλημα όχι μόνο σαν μια αφηρημένη νομική έννοια αλλά και σαν ένα πραγματικό κοινωνικό γεγονός που για την προσέγγισή του θα ήσαν χρήσιμες οι γνώσεις και από τους χώρους άλλων επιστημών όπως της κοινωνιολογίας, της ψυχολογίας, της βιολογίας κλπ. αποτέλεσε ένα σημαντικό κίνητρο για την ενδελεχή ενασχόλησή μου με την επιστήμη αυτή.
Είναι γνωστό ότι μετά την Νομική έχετε σπουδάσει και πολιτικές επιστήμες. Υπάρχει κάποια σύνδεση μεταξύ πολιτικής επιστήμης και εγκληματολογίας;
Δεν το νομίζω, γενικά. Ίσως ειδικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως η πολιτική επιστήμη «συμπαρίσταται» στην εγκληματολογία στην προσπάθειά της να μελετήσει το πολιτικό έγκλημα και την τρομοκρατία και τους εμπλεκόμενους με αυτά.
WHO IS WHO |
|
Ονομα: Χρήστος Επώνυμο: Τσουραμάνης
Ιστοσελίδα: teimes.academia.edu/ChristosTsouramanis
Διαχειρ. σελ. facebook: Criminologyfb
Τόπος γέννησης: Αθήνα
Επάγγελμα–ιδιότητα: Καθηγητής ΤΕΙ Μεσολογγίου - Εγκληματολόγος Ερευνητικά Ενδιαφέροντα: Εγκληματολογικές θεωρίες – Ψηφιακά εγκλήματα
Αγαπημένες ταινίες: «Δυο ξένοι στην ίδια πόλη»
Αγαπημένο βιβλίο: «Μικρός που είναι ο κόσμος» του Ντ. Λότζ
Είδος μουσικής που προτιμά: 60’ς,Country Αν δεν ήταν εγκληματολόγος-δικηγόρος θα ήταν...: Αστροφυσικός Στον ελεύθερο χρόνο του διασκεδάζει με: την παρακολούθηση αθλητικών γεγονότων και ντοκιμαντέρ |
Στη σημαντική πορεία σας έχετε διατυπώσει καινοτόμες ιδέες για τη μελέτη και τη διδασκαλία της εγκληματολογίας (π.χ. χρήση πολυμέσων κ.λπ.) – έχετε εξάλλου βραβευτεί και από την Ένωση Ελλήνων Ποινικολόγων. Να περιμένουμε κι άλλες προτάσεις από εσάς;...!
Πιστεύω ακράδαντα στη θετική συμβολή που μπορεί να έχει η λελογισμένη χρήση των εποπτικών μέσων διδασκαλίας στην υποβοήθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εγκληματολογία είναι μια επιστήμη που αναφέρεται σε πραγματικά γεγονότα. Η αναπαράσταση των γεγονότων αυτών για διδακτικούς σκοπούς με τη χρήση πολυμέσων, ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικών ταινιών υψηλού επιπέδου κλπ. θα τα φέρει πιο κοντά σε εκείνους που τα μελετούν και θα τους βοηθήσει να τα κατανοήσουν αλλά και να τα ερμηνεύσουν ακόμα καλύτερα.
Είναι, ωστόσο, δεδομένο πλέον ότι η επιστημονική δραστηριότητα και έρευνα στην Ελλάδα σήμερα δεν χρηματοδοτείται. Έχουμε εναλλακτικές ή άλλους τρόπους πίεσης;
Με τα σημερινά δεδομένα της καταβαράρθρωσης της οικονομίας μας δεν νομίζω πως εκτός από τον «πατριωτισμό» των ερευνητών μπορούμε να προσβλέπουμε και σε κάτι άλλο.
Είναι κοινός τόπος ότι στο ΑΤΕΙ Μεσολογγίου έχετε κάνει εξαιρετική δουλειά, με αποκορύφωμα τη διοργάνωση Πανελληνίου Συνεδρίου Εγκληματολογίας το 2009. Θεωρείτε ότι το ΑΤΕΙ έχει περισσότερες δυνατότητες σε αντίθεση με τα κεντρικά Πανεπιστήμια και αν ναι ποιες;
Λυπάμαι που το λέω αλλά η σημερινή δυσχερής οικονομική κατάσταση της δημόσιας εκπαίδευσης δεν μπορεί να βοηθήσει ένα μικρό περιφερειακό εκπαιδευτικό ίδρυμα όπως είναι το ΤΕΙ Μεσολογγίου, να κάνει πράγματα που μέχρι χθες έκανε καλύτερα – ίσως - από κάποια κεντρικά ιδρύματα. Αν ανακάμψουμε όμως, το παρελθόν μας έχει δείξει ότι μπορούμε να σταθούμε με αξιώσεις στον επιστημονικό χώρο.
Πόσο έχει επηρεάσει η δημοσιονομική κρίση τη διδασκαλία και την έρευνα στο ΑΤΕΙ; Υπάρχουν προτάσεις για βελτίωση των συνθηκών;
Τις έχει επηρεάσει σημαντικά. Προσπαθούμε όλοι μας – διδάσκοντες, διδασκόμενοι, διοικητικό προσωπικό - να κάνουμε ό,τι περισσότερο γίνεται με τα υπάρχοντα πλέον μέσα. Προσπαθούμε να κρατήσουμε ψηλά το ηθικό μας γιατί η μοιρολατρεία δεν μας αρμόζει. Όσο για προτάσεις, ναι πάντα υπάρχουν αλλά τώρα πλέον στερούμεθα τα υλικά μέσα για την πραγματοποίησή τους.
Επιπρόσθετα, διδάσκετε και το μάθημα «σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα». Με δεδομένη την οικονομική κρίση, έχει διαρραγεί και αν ναι σε ποιο βαθμό η κοινωνική συνοχή στη χώρα μας; Ποια είναι σήμερα κατά τη γνώμη σας τα μείζονα κοινωνικά προβλήματα;
Σαφώς και έχει διαρραγεί και σε ανησυχητικό βαθμό, μάλιστα. Ας αισιοδοξούμε όμως, για το αύριο. «Σφαίρα είναι και γυρίζει…..», λέει ο λαός. Ο κατάλογος των κοινωνικών προβλημάτων – φτώχεια, κρίση των θεσμών της οικογένειας, εκπαίδευση, βία, εγκληματικότητα, υγεία, χρήση απαγορευμένων ουσιών κλπ. – είναι θα έλεγα, διαχρονικά ο ίδιος. Στη σημερινή πραγματικότητα που ζούμε στη χώρα μας, η έντασή τους όμως είναι ιδιαίτερα μεγάλη και φοβάμαι πως αν δεν ανακοπεί η παραπέρα πρόοδός της, θα έχουμε πιθανότατα, απρόβλεπτες συνέπειες.
Τι εντυπώσεις και εμπειρίες σας έχει αφήσει η πορεία σας ως μάχιμος δικηγόρος;
Ήταν μια πραγματικά καλή εμπειρία που με βοήθησε να καταλάβω καλύτερα τα προβλήματα της ελληνικής δικαιοσύνης.
Είναι γνωστό σε όλους ότι είστε βαθύς γνώστης του διαδικτύου. Πειτε μας, κ. Τσουραμάνη, τί καινούριο έχετε ανακαλύψει στο διαδίκτυο αναφορικά με την Εγκληματολογία;
Θα έλεγα πως έχω «ανακαλύψει» πλήθος ιστοσελίδων που αναφέρονται σε οτιδήποτε αφορά τον χώρο της εγκληματολογίας. Στο βιβλίο που έχουμε γράψει με τον κ. Β. Χαϊνά "Η Εγκληματολογία στο Διαδίκτυο" παραθέτουμε έναν σημαντικό αριθμό από αυτές.
Αυτή η ιδιαίτερη σχέση σας με το διαδίκτυο φαίνεται και από το ότι ένα από τα βασικά επιστημονικά και συγγραφικά ενδιαφέροντά σας είναι το ηλεκτρονικό έγκλημα. Προτείνετέ μας συνοπτικά τρόπους πιο «εύρυθμης» λειτουργίας της «ψηφιακής κοινωνίας»...
Με δυο κουβέντες θα έλεγα πως οι μεν παλαιότεροι θα πρέπει να την γνωρίσουν καλύτερα γιατί μπορούν πραγματικά να ωφεληθούν από αυτή, οι δε νεότεροι να αποκτήσουν όσο πιο σύντομα γίνεται την ωριμότητα που χρειάζεται ο μέσος άνθρωπος για τη λελογισμένη χρήση της.
Το ηλεκτρονικό έγκλημα στη χώρα μας βλέπουμε συνήθως να εκδηλώνεται με αυτές τις τρεις πτυχές του: ασφάλεια πληροφοριών, σχόλια και ανωνυμία και παιδική προνογραφία. Θα θέλαμε να μας αναφέρετε επιγραμματικά τις απόψεις σας για τη φαινομενολογία και την αντιμετώπιση αυτών των μορφών εκδήλωσης του ψηφιακού εγκλήματος στην Ελλάδα...
Η αντιμετώπιση του κυβερνοεγκλήματος – ή ψηφιακού εγκλήματος όπως το προτιμώ – σε κάθε χώρα θα πρέπει να γίνεται με τη λήψη μέτρων που θα βασίζονται στην ψηφιακή τεχνολογία, με νομοθετικό πλαίσιο που θα καθορίζει επακριβώς τον αξιόποινο χαρακτήρα των ειδικότερων μορφών του και τέλος, με αστυνομικά μέτρα που θα αποσκοπούν στην ταχεία εξιχνίαση των συγκεκριμένων περιστατικών.
Η «ψηφιακή κοινωνία» έχει αναπτυχθεί πλέον σε σχέση με τις λειτουργίες του web2 και τη συμμετοχή του χρήστη στη διαμόρφωση του περιεχομένου. Κ. Τσουραμάνη, ποια είναι η γνώμη σας για τα κοινωνικά δίκτυα και πως μπορούμε να ξεχωρίζουμε στο διαδίκτυο την ορθή από τη μη ορθή πληροφορία;
Τα κοινωνικά δίκτυα διευρύνουν κατά τη γνώμη μου, τις δυνατότητες επικοινωνίας που έχουμε. Κι εδώ οποιαδήποτε υπερβολή νομίζω πως βλάπτει. Αν κάποιον μπορείς να τον δεις από κοντά δεν υπάρχει λόγος την face-to-face επικοινωνία σας να την αντικαταστήσεις με το facebook…. Σχετικά με τη διάκριση των πληροφοριών του διαδικτύου δεν νομίζω ότι τα κριτήριά μας θα πρέπει να είναι διαφορετικά από εκείνα που χρησιμοποιούμε σε αντίστοιχες περιπτώσεις που συναντούμε στον πραγματικό κόσμο.
Στο προφίλ σας στο facebook σχεδόν όλες οι αναρτήσεις σας έχουν να κάνουν με ρήσεις επιστημόνων, συγγραφέων κ.λπ. Εσάς ποια ρήση σας εκφράζει περισσότερο;!
Η ρήση του Σωκράτη που λέει ότι «Δεν μπορώ να διδάξω τίποτα σε κανένα. Το μόνο που μπορώ είναι να τον κάνω να σκεφθεί.»
Θα θέλαμε την τελευταία ερώτηση στη συνέντευξη να την θέσετε μόνος σας... Τι θα ρωτούσε ο Καθηγητής Χρήστος Τσουραμάνης τον εαυτό του στο οποίο δε θα μπορούσε να απαντήσει;!!!
Θα τον ρωτούσε πολλά πράγματα δεδομένου ότι οι απορίες του εξακολουθούν να είναι πολλές. Ίσως, ένα καίριο ερώτημα θα μπορούσε να ήταν το εξής: «Γιατί ο σύγχρονος ΑΝΘΡΩΠΟΣ εξακολουθεί σε πολλές περιπτώσεις να είναι ΑΠΑΝΘΡΩΠΟΣ;»