ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ      ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ      ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ... (2003-2015)      ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΤΕΥΧΗ    Τεύχος 1 - Μάϊος 2006  
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Τεύχος 8 - Μάϊος 2008


Εκτύπωση     Αποστολή     Σμίκρυνση  Μεγέθυνση Μέγεθος γραμμάτων



Share |



Το σχολείο του Ε.Κ.Κ.Ν. Αυλώνα: Mια τομή στην ελληνική σωφρονιστική πραγματικότητα

 

 της Φωτεινής Μηλιώνη,
Δικηγόρου, Ειδ. Επιστ. Νομικής Σχολης Αθηνών

Το Σχολείο του Ε.Κ.Κ.Ν. Αυλώνα αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό παράγοντα για την ελληνική σωφρονιστική πραγματικότητα. Οι σκέψεις αυτές που διατυπώνονται εδώ έχουν σκοπό να αναδείξουν τη συμβολή της σχολικής διαδικασίας στη σωφρονιστική μεταχείριση και μετασωφρονιστική αποκατάσταση των νεαρών παραβατών κυρίως μέσω της μείωσης των μεγεθών της υποτροπής τους σε άλλες αξιόποινες πράξεις και να υποστηρίξουν την αξιόλογη αυτή προσπάθεια προκειμένου να ανταποκριθεί στο σημαντικό της έργο. 

Τα ερευνητικά δεδομένα  της προηγούμενης δεκαετίας, τα οποία είχαν ως πυρήνα τους τη μελέτη του προφίλ του ανήλικου κρατούμενου των τότε Σωφρονιστικών Καταστημάτων (Κορυδαλλού και Κασσαβέτειας) έδειξαν ότι λίγοι κρατούμενοι εργάζονταν κατά τη διάρκεια της κράτησής τους και ακόμη λιγότεροι παρακολουθούσαν μαθήματα εκπαιδευτικού ή επιμορφωτικού χαρακτήρα. Σε ερώτηση της τότε έρευνας για το πόσο πολύ οι ερωτηθέντες εργάζονται στη φυλακή ή θα ήθελαν να εργάζονται εκεί από τους 156 ερωτηθέντες ανήλικους οι 68, δηλ. το 43,6%, ανέφεραν ότι δεν εργάζονταν ούτε απασχολούνταν κατά κάποιο τρόπο στο Σωφρονιστικό Κατάστημα, αν και οι περισσότεροι από αυτούς (οι 43 στους 68: 63,2%) είχαν δηλώσει ανεπιφύλακτα την επιθυμία τους να εργασθούν. Μολονότι οι ερωτηθέντες κρατούμενοι θεωρούσαν την εργασιακή τους απασχόληση στο κατάστημα κυρίως ως μέσον για να αποφυλακιστούν γρηγορότερα μέσω του ευεργετικού υπολογισμού (70,9% του συνόλου των 156 ερωτηθέντων) και, δευτερευόντως, ως τρόπο για να περνάει ο χρόνος πιο ευχάριστα (23,3%). Το δεδομένο είναι ότι μικρός αριθμός κρατουμένων απασχολούνταν σε κάποια εργασία και εκείνοι δε οι ανήλικοι που εργάζονταν (90 στους 156: 57,7%), οι περισσότεροι απασχολούνταν, σε δευτερεύουσες ή βοηθητικές εργασίες, όπως μάγειρες (22 στους 90: 24,4%), καθαριστές (45,6%), ή σε εργασίες γραφείου και φαρμακείου (7,8%), και μόνο λιγοστοί είναι αυτοί οι οποίοι πραγματικά ασχολούνταν με παραγωγικότερες δουλειές, όπως αγροτικές-κτηνοτροφικές (13,3%) και τεχνικές εργασίες (7,8%). Είχε σημειωθεί τότε από τον επιστημονικό υπεύθυνο της έρευνας και τους ερευνητές ότι «προφανώς η αδράνεια αυτή, ή έστω η υποαπασχόληση στην οποία «καταδικάζονται» οι νεαροί ερωτηθέντες κρατούμενοι, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για την αντίστοιχη «αδράνεια» της Πολιτείας, δεδομένου ότι και δεδηλωμένη επιθυμία των ανηλίκων να εργασθούν παραγωγικά είχε καταγραφεί, και οι χώροι για την εργασία θα μπορούσαν να εξευρεθούν τόσο στην αγροτική φυλακή της Κασσαβέτειας (απέραντες καλλιεργήσιμες εκτάσεις), όσο και στη φυλακή ανηλίκων Κορυδαλλού» (εργαστήρια που πυρπολήθηκαν κατά την εξέγερση του 1991 και έκτοτε έπαυσαν να λειτουργούν...).

Ανάλογα ήταν τα συμπεράσματα και σχετικά με την εκπαίδευση των ανηλίκων κρατουμένων. Σε αντίστοιχο ερώτημα που απευθύνθηκε τότε στους ανήλικους κρατούμενους εάν γίνονται κάποια μαθήματα στο Σωφρονιστικό Κατάστημα, τα οποία παρακολουθούσαν οι ερωτηθέντες, οι περισσότεροι απάντησαν με «όχι» (82 στους 156: 52,6%) ή λέγοντας «δεν ξέρω/δεν απαντώ» (8,3%). Μόνον ο ένας στους τρεις ανηλίκους (34,6%) είπε ότι παρακολουθεί μαθήματα σχολείου (ποσοστό αναμενόμενο, αφού πολλοί από τους ανηλίκους διάγουν κατά την περίοδο της κράτησής τους την περίοδο της σχολικής ηλικίας και είναι αγράμματοι) ενώ 14 άλλοι, δηλ. περί το 9% του συνόλου των ερωτηθέντων, έκαναν λόγο για συμμετοχή τους σε μαθήματα καλλιτεχνικού χαρακτήρα, τεχνικής φύσης ή πρώτων βοηθειών.
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι οι ανήλικοι στην πλειονότητα τους εξέφρασαν τότε το έντονο ενδιαφέρον τους για την πιθανότητα  να
αξιοποιήσουν τον χρόνο τους με μια τέτοια δημιουργική απασχόληση (100 στους 156: 64,1%) και κυρίως με μαθήματα σχολείου ή τεχνικού χαρακτήρα. Βέβαια, όσοι δήλωσαν ότι είχαν μία τέτοια επιθυμία, και αυτοί ήταν αρκετοί (67 στους 156: 42,9%), ήταν απρόθυμοι να συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία είτε γιατί τα μαθήματα αυτά δεν είχαν να τους προσφέρουν πολλά (συνολικά οι 33 στους 67, δηλαδή ποσοστό 49,3% απάντησαν π.χ. «τι να τα κάνω τα γράμματα;») είτε γιατί, όπως ισχυρίστηκαν  «βαριούνται» (25,4%) είτε για διάφορους άλλους λόγους (25,4% απάντησαν π.χ. «έλλειψη χρόνου και διάθεσης, όταν εργάζεται κανείς όλη την ημέρα»).

Η απροθυμία αυτή των ανηλίκων παραβατών να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία οφείλονταν κυρίως στο γεγονός ότι «τις περισσότερες φορές τα μαθήματα αυτά στη φυλακή δεν έχουν ένα οργανωμένο και εποικοδομητικό χαρακτήρα, ώστε να ενεργοποιούν τις πνευματικές δυνάμεις του εφήβου και να του κινούν πραγματικά το ενδιαφέρον, πιθανόν, δε, το χαμηλό αυτό επίπεδο των μαθημάτων να τα καθιστά βαρετά και ανούσια, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τις απαντήσεις όσων δεν επιθυμούν να τα παρακολουθούν». Σε αυτό το σημείο θα πρέπει ιδιαίτερα να υπογραμμισθεί ότι και όσοι ανήλικοι συμμετείχαν σε αυτά είχαν μία συγκεχυμένη εικόνα για τις θετικές συνέπειες αυτών των μαθημάτων. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες πίστευαν ότι ωφελήθηκαν και οι άλλοι μισοί όχι (ανά 11,5% στην κάθε περίπτωση), ενώ υπήρξαν και πολλοί που, μολονότι τα παρακολούθησαν, αρνήθηκαν να εκφράσουν άποψη (περίπου 18). Είχε, λοιπόν, τότε προφητικά διατυπωθεί από τους ερευνητές η άποψη ότι «μαζί με την αναβάθμιση της ποιότητας αυτών των μαθημάτων απαιτείται και η παροχή πρόσθετων κινήτρων για την παρακολούθηση τους π.χ. ευεργετικός υπολογισμός ημερών, όπως έχει ήδη γίνει αρκετές φορές σε διάφορα επιμορφωτικά προγράμματα για τις φυλακές» καθόσον τα κίνητρα αυτά θα αποτελούσαν προϋποθέσεις για τη μεγαλύτερη συμμετοχή των ανηλίκων στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως είχε καταγραφεί στην περίπτωση της εργασίας. 

Οι παραπάνω διαπιστώσεις επιβεβαίωσαν τη θλιβερή πορεία των ανηλίκων κρατουμένων μετά την αποφυλάκισή τους. Σε επαναληπτική έρευνα, την οποία διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο Αθηνών με στόχο την αναζήτηση της πορείας ζωής, μετά από μία πενταετία, των ανηλίκων κρατουμένων που είχαν συμμετάσχει στην πρώτη φάση της έρευνας (δηλαδή των Ελλήνων ανηλίκων κρατουμένων του έτους 1993 στα Σωφρονιστικά Καταστήματα Ανηλίκων της χώρας -Κορυδαλλού και Κασσαβέτειας-) και την εκτίμηση των επιδράσεων της προηγούμενης ιδρυματικής εμπειρίας στην μετέπειτα ζωή τους, αλλά και την ανάδειξη των παραγόντων άρσης των δυσκολιών της μετασωφρονιστικής αποκατάστασής τους προέκυψε  ότι μόλις ο ένας στους πέντε ανηλίκους πού ερευνήθηκαν (ποσοστό δηλαδή της τάξης του 19,8%) δεν οδηγήθηκε και πάλι στις φυλακές, ούτε και του επιβλήθηκε κάποια νέα ποινή. Ένα ανησυχητικό και άκρως θλιβερό συμπέρασμα αυτής της έρευνας είναι ότι η πλειονότητα των κρατουμένων φαίνεται πλήρως ιδρυματοποιημένη και μάλλον παραιτημένη από την επιθυμία για μετάβαση στην κοινωνική ζωή. Οι περισσότεροι ερωτηθέντες ήταν πολυ-υπότροποι ( με περισσότερες  από μία ποινές μετά την αποφυλάκιση τους το 1993 και με αξιόποινες παραβάσεις μικρής, σχετικά, σημασίας (π.χ. κλοπές). Ειδικότερα οι νεαροί ερωτηθέντες της επαναληπτικής έρευνας είχαν νέες καταδικαστικές αποφάσεις, κυρίως για εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου και μάλιστα κατά της ιδιοκτησίας (ληστεία 42%,  κλοπές 32%), απλές σωματικές βλάβες (8%), και, μεμονωμένα, εγκλήματα κατά της ζωής (ανθρωποκτονία 4%), εγκλήματα κοινού κίνδυνου (εμπρησμός κ.λπ. 4%), αλλά και παραβάσεις ειδικών ποινικών νόμων, και κυρίως του νόμου 1729/87 περί ναρκωτικών (προμήθεια και κατοχή ναρκωτικών ουσιών 12%, χρήση ναρκωτικών ουσιών 6%, πώληση ναρκωτικών ουσιών και διαμεσολάβηση 2%) καθώς και παράβαση του νόμου 2168/93 περί όπλων (οπλοφορία 6%, οπλοχρησία 2%). Μάλιστα η πλειονότητα των ερωτηθέντων είχε τελέσει έγκλημα κατ΄ εξακολούθηση (40%) και κατ΄ επάγγελμα (26%). Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι υπάρχει μία συνεχής ανατροφοδότηση και ουσιαστικά ανακύκλωση του πληθυσμού των φυλακών, καθόσον διαπιστώθηκε ότι κατά μέσο όρο όλοι οι ερωτηθέντες οι οποίοι είχαν βρεθεί «έγκλειστοι» στην επαναληπτική έρευνα είχαν κρατηθεί τουλάχιστον 2 φορές, ενώ ένας νεαρός που ερωτήθηκε είχε φυλακισθεί έως και πέντε φορές (με μέσο όρο διάρκειας εγκλεισμού από 22 έως 52 μήνες) αναδεικνύοντας την εξώφθαλμη αδυναμία του Σωφρονιστικού Συστήματος να εμποδίσει και εν τέλει να ματαιώσει την υποτροπή των νεαρών κρατουμένων παραβατών. Μάλιστα, οι νεαροί αποφυλακισμένοι υποτροπούν εκδηλώνοντας την ίδια μορφή παραβατικής συμπεριφοράς με σαφείς ενδείξεις βελτίωσης των τεχνικών της παρανομίας και αντιλαμβάνονται αυτή τη συμπεριφορά κυρίως ως μέσον επιβίωσης.
Οι δυσκολίες μετά την αποφυλάκιση καταγράφονται πολλές. Τα ναρκωτικά, το στίγμα του αποφυλακισμένου, η έλλειψη υποστηρικτικού περιβάλλοντος, τα προβλήματα στέγης, αλλά και τα χαμηλά επαγγελματικά εφόδια καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την ομαλή κοινωνική πορεία των νεαρών, σε τέτοιο σημείο που πολλοί, παραιτημένοι πλέον, να ομολογούν: «στην κοινωνία των φυλακών ζούμε καλύτερα. Έξω υπάρχουν οικονομικές δυσκολίες, απρόβλεπτες καταστροφές... Έξω είναι πιο επικίνδυνα, μέσα είμαστε πιο ασφαλείς».
 
Στην επαναληπτική έρευνα αναδείχθηκε, μεταξύ άλλων,  η εξαιρετικά δυσμενής και άκρως δυσχερής επαγγελματική θέση στην οποία περιέρχονται οι νεαροί μετά την αποφυλάκισή τους. Οι αποφυλακισμένοι εισπράττουν συχνά απαντήσεις του τύπου «περίμενε», «έλα την άλλη βδομάδα», «δε σε χρειαζόμαστε». Στη σημερινή κοινωνία του επαγγελματικού αδιεξόδου των νέων η επαγγελματική αποκατάσταση των νεαρών αποφυλακισμένων φαντάζει «όνειρο θερινής νυκτός». Η πρόωρη εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, οι χαμηλές δεξιότητες, η ελλιπής επαγγελματική κατάρτιση σε συνδυασμό και με παραμέτρους, όπως το στίγμα και οι άλλες δυσμενείς συνέπειες της φυλάκισης που αναλύθηκαν παραπάνω καθιστούν το νεαρό αποφυλακισμένο μάλλον εργασιακά αγκυλωμένο στην σημερινή ανταγωνιστική κοινωνία. Τα ερευνητικά δεδομένα απέδειξαν ότι το ποσοστό ανεργίας των αποφυλακισμένων άγγιζε το ποσοστό του 28,3% και η εργασιακή τους απασχόληση μετά την αποφυλάκισή τους ήταν μάλλον ασταθής με συχνά διαστήματα εργασιακής ασυνέχειας, ενώ τα χρήματα που κέρδιζαν δεν τους ικανοποιούσαν. Εξάλλου, από τα είδη των επαγγελμάτων με τα οποία οι νεαροί κατάφεραν να απασχοληθούν, κυρίως ως βιοτέχνες, τεχνίτες, μικροέμποροι, εργάτες, αυτοκινητιστές» αποκαλύπτεται ότι η απασχόληση των νεαρών αποφυλακισμένων είναι χαμηλών στόχων σε επαγγέλματα που δεν απαιτούν ιδιαίτερες δεξιότητες, όπου η αγορά εργασίας δεν καταγράφει υψηλή ζήτηση. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά από τους ερευνητές σχετικά με τη δυσκολία της επαγγελματικής επανένταξης των νεαρών αποφυλακισμένων,  οι νεαροί αυτοί έπρεπε να ξεπεράσουν ένα φτωχό μαθησιακό υπόβαθρο εξαιτίας της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου από αυτούς και της απουσίας μιας βασικής, έστω, εκπαίδευσης και επαγγελματικής εξειδίκευσης, γεγονός το οποίο τους οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο χρόνος στη φυλακή τελικά  ήταν για τους περισσότερους από αυτούς «χαμένος»,  με μικρές δυνατότητες ανασυγκρότησης και αναδιάτασης της προσωπικότητας του νεαρού κρατούμενου. Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υλοποιήθηκαν πολλά προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και απασχόλησης, τα οποία στόχευαν στην επαγγελματική αποκατάσταση των κρατουμένων, τα προγράμματα αυτά εξαιτίας της βραχύχρονης διάρκειάς τους και του αποσπασματικού τους  χαρακτήρα δεν θα μπορούσαν να αναπληρώσουν τη συγκροτημένη δομή των μαθημάτων του σχολικού χαρακτήρα.

Ως εκ τούτου, το σχολείο του Αυλώνα, στο οποίο σήμερα συμμετέχει το 1/3 περίπου των ανηλίκων κρατουμένων αποτελεί ένα φωτεινό παράδειγμα στα σωφρονιστικά δρώμενα της ελληνικής πραγματικότητας. Αιτίες δεν αποτελούν μόνο ο υψηλός αριθμός των κρατουμένων που συμμετέχουν στη διαδικασία και το άριστο εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά κυρίως οι πρωτοβουλίες και οι άλλες δράσεις που έχουν αναληφθεί από το σχολείο και αποτελούν «σχολείο» για το Σωφρονιστικό σύστημα της χώρας μας. Η έκδοση εφημερίδας, η συμμετοχή σε διακρατικά προγράμματα, η συνεργασία των εκπαιδευτικών και των άλλων επαγγελματιών του καταστήματος αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση. Είναι γεγονός ότι η προσπάθεια αυτή έχει αγκαλιαστεί από τους ίδιους τους κρατούμενους  όπως αναδεικνύει ανάγλυφα το παρακάτω απόσπασμα – μαρτυρία κρατουμένου μαθητή:  «Όταν πρωτοήρθα στη φυλακή, τις πρώτες μέρες, τα είχα λίγο χαμένα και ψυχολογικά δεν ήμουν και πάρα πολύ καλά. Έτσι, μετά από μερικές μέρες έμαθα πως υπάρχει σχολείο. Στην αρχή μου φάνηκε λίγο περίεργο γιατί δε μου περνούσε απ΄ το μυαλό πως υπάρχουν σχολεία μέσα στη φυλακή αλλά μόλις το έβαλα καλά ατό μυαλό μου πήγα αμέσως και γράφτηκα. Στην αρχή μου φάνηκαν όλα τόσο περίεργα αλλά μετά άρχισε να μου αρέσει πάρα πολύ το σχολείο γιατί ήταν ο μόνος τρόπος για να ξεφύγω αφού ήμουν φυλακή. Και μεταξύ μας ένας λόγος παραπάνω για να πηγαίνεις στο σχολείο ήταν πως θα έπαιρνες και μεροκάματα κι έτσι άρχισα να πηγαίνω καθημερινά στο σχολείο. Οι μόνες μέρες πια που βαριόμουνα μέσα στην εβδομάδα ήταν τα ίδια τα Σαββατοκύριακα γιατί όλες τις υπόλοιπες μέρες ήμουν στο σχολείο. Και στο σχολείο κάθε μέρα κάναμε κάτι καινούργιο. Αυτό που μου άρεσε πάρα πολύ είναι ότι όλοι μαζί μαθητές και καθηγητές αγωνιζόμασταν για το σχολείο. Μου άρεσε που κάθε λίγο και λιγάκι κάναμε εκδηλώσεις, θέατρα, διαγωνισμούς, φιάξαμε το περιοδικό μας, κάναμε την εφημερίδα μας, δηλαδή αγωνιζόμασταν για κάποια πράγματα....».  
Επίσης, η προσπάθεια αυτή έχει ήδη εκτιμηθεί από την πλευρά της Πολιτείας, αφού η θέσπιση του ευεργετικού υπολογισμού της ποινής των κρατουμένων που παρακολουθούν εκπαιδευτικά προγράμματα απετέλεσε ένα σημαντικό κίνητρο για τη συμμετοχή τους σε τέτοιου είδους διαδικασίες. Επιβάλλεται να ενισχυθούν και να διευρυνθούν τέτοιου είδους αξιέπαινες προσπάθειες, αλλά και να βρεθούν πρόσωπα που θα αφομοιώσουν δημιουργικά το παραδειγματικό μοντέλο του Σχολείου του Αυλώνα.



Emeritus Professor Calliope Spinellis
 
"Today, there are several well-qualified criminologists in Greece".


διαβάστε περισσότερα...
Victim offender mediation in family violence cases
The greek experience


by Vasso Artinopoulou,
Ass. Professor of Criminology,  Panteion University (GR) 
 
 
The article describes the implementation of victim offender mediation as provided by law in cases of domestic violence in Greece


διαβάστε περισσότερα...
Improving prison conditions in Greece
 
... by Nestor E. Courakis
Professor of Criminology & Penology
Faculty of Law, University of Athens (GR)
 
"This editorial is dedicated to prisons and the Greek penal system since we believe it is the duty of any society to give priority to correctional topics and have as its main objective to improve prison conditions.
How might this improvement be achieved, however?
 
...
 
With this issue we celebrate the English-language edition of the Greek electronic journal “The Art of Crime”. It would be trite to discuss here emotions such as elation and hope that of course are called for at a time like this. The overwhelming emotion, at least to me, is gratitude to the main protagonists of this first criminological electronic magazine in our country, i.e. to Fotios Spyropoulos and Dionysis Chionis ..."
 
διαβάστε περισσότερα...

Scientific colloquium on:
“Criminological Aspects of Migration in Greece”


"EPANODOS" (“Return” back to the society)
Rehabilitation Center for ex-prisoners
Presentation, challenges and objectives


Congress of the Greek Society of Criminology:
"Criminology and current challenges"


Combating discrimination and social exclusion:
the “EPAFI” (“CONTACT”) program, where young Law students meet young inmates...




Innocent prisoners and deceived offenders
"punishing somebody who is innocent is a crime"
 
Have you ever considered what it would be like to be wrongly arrested by the authorities, detained on remand, and after a few months it was proved that you had been wrongly accused and had nothing to do with the case? The issue of wrongful remand of prisoners came to light again in Greece with the case of a young man from the greek island of Mytilene who was arrested and prosecuted for rape and attempted serial rape of 5 women...
 
διαβάστε περισσότερα...

Constantine Gardikas
 
Constantine Gardikas, the son of George Gardikas, Professor of Philosophy at the University of Athens, was born in the city of Patras in 1896. Constantine Gardikas developed into a prolific scientist with a solid classical education.

He studied law in Athens, and he continued his studies in Zurich and Geneva specializing in criminal law and criminology.  He received his doctorate degree at the age of 22 and then started lecturing at the University of Geneva, Switzerland. ...
 
διαβάστε περισσότερα...

Advice on the use of credit cards

"Plastic money" has replaced cash as the dominant method of payment in our everyday transactions.
 
 
We are familiar, therefore, with the use of credit cards, but how well do we know to protect ourselves from credit card fraud?
 
διαβάστε περισσότερα...
Διημερίδα: Σύγχρονα Προβλήματα Ποινικού Δικαίου

Ο Τομέας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σας προσκαλεί σε Διημερίδα που διογρανώει στη μνήμη του Ομότ. Καθηγητή Κώστα Κωνσταντινίδη με θέμα: "Σύγχρονα Προβλήματα του Ποινικού Δικαίου". 3 & 4 Δεκεμβρίου 2015 Κομοτηνή, Αμφιθέατρο Νομικής Σχολής Παν/μιούπολη



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



4o Συνέδριο eLife 2015

Στις 6 & 7 Νοεμβρίου 2015 διοργανώνεται στην Αθήνα το 4ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "eLife 2015".

To Συνέδριο διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο και η συμμετοχή θα είναι Δωρεάν για το κοινό.



Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του Ομότιμου Καθηγητή κ. Νέστορα Κουράκη

Τριήμερο Εγκληματολογικό Συνέδριο προς τιμήν του ομότιμου Καθηγητή Νέστορα Κουράκη διοργανώνεται στην  Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, 2 - 4/4/2015.

Το συνέδριο θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) με κεντρικό θέμα «Κρίση, Έγκλημα και Σύστημα Ποινικής Καταστολής»




“Asking people…”
Interesting questions and even more interesting responses


The events that took place in late 2008, in Greece, in the state correctional facilities, the hunger strike of prisoners and the widespread violent protests concerning prison conditions didn’t leave us unaffected. So we found the opportunity to ask people’s opinion on this important issue. We take the recorder into the street ... and ask YOUR opinion:

"Do you believe there must be changes in the conditions of imprisonment in our country and if so, what should they be?”

διαβάστε περισσότερα...

The profile of a famous greek criminal through the eye of a camera, the lyrics of a song and his autobiography

 
A book, a song, and a movie with the same protagonist…
Nikos Koemtzis, a famous Greek criminal who killed three people and stabbed seven more, all because he wanted to dance to a song he had "ordered" from the musicians in a music hall. He transferred the story of his life to a book. Dionysis Savvopoulos (a famous Greek singer-songwriter) read the book and turned it into a song. Pavlos Tassios (a well known Greek director) heard the song and made a film. And now we present a criminologist’s scientific analysis of this artistic triptych.
 
διαβάστε περισσότερα...
A case study of a recidivist criminal
 
This is the interesting story of a recidivist criminal (Elias) who is incarcerated in a Greek prison. We managed to interview him, unattended, in late May 1999 in a special area in the guardhouse yard. The main topic of our conversation was his life story, the life of a young man through the prison bars… 
 
διαβάστε περισσότερα...
Σωματείο Εργαζομένων Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού

Περιοδικό "Κοινωνικές Επιστήμες"

Κωνστάντειον - Κέντρο εγκληματολογικών ερευνών

Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος

Καθηγητής Νέστωρ Κουράκης

Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Νιώθω Ασφαλής

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Άρειος Πάγος

Κέντρο Επανένταξης Αποφυλακισμένων "ΕΠΑΝΟΔΟΣ"

Καθηγητής Γιάννης Πανούσης

Κέντρο Ψυχαναλυτικών Ερευνών

Τομέας Ποινικών Επιστημών Τμήματος Νομικής Ε. Κ. Πανεπιστημίου Αθηνών

Σύλλογος Ελλήνων Εγκληματολόγων Παντείου Πανεπιστημίου

Σπουδαστήριο Κοινωνικών Μελετών Τ.Ε.Ι. Μεσολογγίου

Τομέας Εγκληματολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

Τομέας Ποινικών & Εγκληματολογικών Επιστημών Τμήματος Νομικής ΑΠΘ

Αναζήτηση νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α.

Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Τμήμα Νομικής Eθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Εργαστήριο Ποινικών και Εγκληματολογικών Ερευνών

Όροι Χρήσης  :    Πείτε μας τη γνώμη σας  :    Developed & hosted by Nomiki Bibliothiki SA