• ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
The Art of Crime
The Art of Crime
  • ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
  • The Art of Crime Mag

Notitiae Criminalis

ΗΠΑ: Ατυχήματα με αυτοοδηγούμενα
(self-driving) οχήματα

Μάιος 2018

Print Friendly, PDF & EmailΕκτύπωση

ΗΠΑ: Ατυχήματα με αυτοοδηγούμενα (self-driving) οχήματα

Μόλις τον περασμένο Μάρτιο (2018) στο επίκεντρο της αμερικανικής ειδησεογραφίας βρέθηκαν ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν οχήματα με λογισμικό αυτόνομης πλοήγησης (autopilot). Στην πολιτεία της Αριζόνας προκλήθηκε –ίσως ο πρώτος- θάνατος πεζού από τα λεγόμενα αυτοοδηγούμενα (self-driving) οχήματα, δηλαδή οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους χωρίς να οδηγούνται από κάποιον άνθρωπο αλλά κινούνται μέσω ενός εγκατεστημένου λογισμικού αυτόνομης και αυτόματης οδήγησης. Το αυτοοδηγούμενο όχημα, στο οποίο επέβαινε βέβαια οδηγός με εποπτικό ρόλο πάνω από το τιμόνι, κατά τη διάρκεια νυκτερινής πορείας του «στον αυτόματο πιλότο» συγκρούστηκε με διερχόμενη πεζή χωρίς να προλάβει να την αποφύγει, με αποτέλεσμα το θάνατό της. Λίγες μέρες αργότερα, στην Καλιφόρνια, θύμα τροχαίου ατυχήματος με εμπλεκόμενο πάλι αυτοοδηγούμενο όχημα έπεσε ο ίδιος ο οδηγός του· κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ο οδηγός του οχήματος, ενόσω το όχημα εκινείτο «στον αυτόματο πιλότο», χωρίς δηλαδή να δέχεται οποιαδήποτε εντολή από τον οδηγό, συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγό με αποτέλεσμα το θάνατό του. Ο οδηγός του οχήματος μπορούσε πάντως ανά πάσα στιγμή να ανακτήσει τον έλεγχο του οχήματος, αφού το εν λόγω σύστημα πλοήγησης ήταν υποστηρικτικό της συνήθους, μη αυτόνομης οδήγησης. Την μη σωστή λειτουργία του συστήματος «αυτόματου πιλότου» επικαλέστηκε προσφάτως οδηγός, επίσης στην Καλιφόρνια, κατά την πρόσκρουσή του σε σταθμευμένο αστυνομικό όχημα. Τέτοια ατυχήματα δεν αποτελούν βέβαια πρωτοφανή περιστατικά στις Η.Π.Α., αφού ήδη από τον Μάιο του 2016 οδηγός αντίστοιχου αυτοοδηγούμενου, ημιαυτόνομου οχήματος έχασε την ζωή του σε σύγκρουση με φορτηγό στη Φλόριντα· το λογισμικό του συγκεκριμένου οχήματος δεν αναγνώρισε το διερχόμενο φορτηγό με αποτέλεσμα τη σύγκρουση των οχημάτων.


Η κυκλοφορία οχημάτων με εγκατεστημένο λογισμικό (πλήρους/μερικής) αυτόνομης και αυτόματης πλοήγησης δεν αποτελούν σπάνιο, πολλώ μάλλον εξωπραγματικό φαινόμενο στους δρόμους ορισμένων αμερικανικών πολιτειών. Στη δε πολιτεία της Αριζόνας, έπειτα από σχετική συμφωνία με τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, εκατοντάδες τέτοια οχήματα κυκλοφορούν δοκιμαστικά σε πολλούς δρόμους αμερικανικών μητροπόλεων, όπως λ.χ. στο Φοίνιξ, καθιστώντας το κυκλοφοριακό δίκτυο ένα εργαστήριο πειραμάτων σε πραγματικές συνθήκες· αντίστοιχες συζητήσεις υπάρχουν και στην πολιτεία της Καλιφόρνιας.

Τα συστήματα αυτόματης πλοήγησης προσδίδουν στο όχημα σταθερή/εναλλασσόμενη ταχύτητα, αλλά και τη δυνατότητα στο όχημα να αλλάζει πορεία χωρίς να επεμβαίνει απαραιτήτως κάποιο πρόσωπο στην οδήγηση. Πέραν τούτου όμως, έχουν ήδη αναπτυχθεί συστήματα πλήρους αυτόνομης πλοήγησης, χωρίς δηλαδή την ανάγκη να υπάρχει καν οδηγός-επόπτης της πορείας του οχήματος. Τέτοιο λογισμικό χρησιμοποιούν τα αποκαλούμενα αυτόνομα οχήματα (autonomous vehicles), τα οποία  εξυπηρετούν ανάγκες για ένα λιγότερο επιβαρυμένο από την κυκλοφοριακή συμφόρηση συγκοινωνιακό δίκτυο, αλλά και για ασφαλέστερες και φιλικότερες στο περιβάλλον μεταφορές. Αμερικανικές εταιρίες σχεδιάζουν ήδη τη χρήση πλήρως αυτόνομων και όχι απλώς αυτοοδηγούμενων οχημάτων για την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς του κοινού με αυτόνομα ταξί· η General Motors, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά, σχεδιάζει ήδη την σχετική υπηρεσία μεταφοράς προσώπων με αυτόνομα ταξί (robotaxi service) εντός του 2019.

Η όλη προβληματική των αυτοοδηγούμενων οχημάτων δεν αποτελεί επομένως σενάριο κάποιας ταινίας επιστημονικής φαντασίας, ούτε επίσης μόνο αμερικανική πραγματικότητα. Μόλις στα τέλη του περασμένου Μαΐου (2018) σημειώθηκε ένα από τα πρώτα –αν όχι το πρώτο- ατυχήματα με αυτοοδηγούμενο οχήμα στην Ευρώπη και μάλιστα στη χώρα μας. Ο οδηγός του οχήματος Tesla κατά τη διάρκεια της πορείας του στο εθνικό δίκτυο μεταξύ Κοζάνης-Φλώρινας και ενώ το αυτοκίνητο βρισκόταν στην λειτουργία του «αυτόματου πιλότου», έχασε τον έλεγχο του οχήματος και προσέκρουσε στις προστατευτικές μπάρες, χωρίς να υπάρξει κάποιο θύμα.

Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχουν ακόμα τα σχετικά εμπειρικά δεδομένα που να επιβεβαιώνουν ή να διαψεύδουν τις προσδοκίες για ασφαλέστερες μεταφορές μέσω της κυκλοφορίας ιδίως των αυτόνομων οχημάτων. Τα ατυχήματα με αποκορύφωμα τον θάνατο της πεζής στο πρόσφατο περιστατικό στην πολιτεία της Αριζόνας πάντως, πέραν των προβλημάτων ασφαλείας που θέτουν υπό συζήτηση, αφήνουν ανοικτά μια σειρά από ζητήματα ποινικής ευθύνης σε σχέση με τον υπαίτιο τυχόν αδικημάτων: Πρόκειται άραγε για τους κατασκευαστές τυχόν ελαττωματικών λογισμικών, κατ’ αντιστοιχία με τους παραγωγούς ελαττωματικών προϊόντων; Πώς αξιολογείται τυχόν συνυπαιτιότητα του επιβλέποντος οδηγού του αυτοοδηγούμενου αυτοκινήτου;

Εκτός αυτών όμως αλλά και των σχετικών με ζητήματα αιτιότητας αναφυόμενων προβλημάτων, πολλά ερωτήματα γεννώνται δε στην περίπτωση των πλήρως αυτόνομων οχημάτων. Όταν το αυτόνομο όχημα κινείται χωρίς επιβλέποντα οδηγό, τι θα συμβεί άραγε αν το λογισμικό πρέπει  «να λάβει μια απόφαση» την οποία θα έπαιρνε υπό τις συνήθεις συνθήκες ο οδηγός; Επί παραδείγματι, το αυτόνομα κινούμενο όχημα κατά τη διάρκεια της πορείας του πρέπει να επιλέξει, για να αποφύγει ένα ατύχημα, το θάνατο πεζού αντί της σύγκρουσης με διερχόμενο σχολικό λεωφορείο. Πολλά από τα παραπάνω αντίστοιχα ηθικά διλήμματα μπορούν να απαντηθούν ήδη στο επίπεδο της κατασκευής του σχετικού λογισμικού πλοήγησης, διότι οι υφιστάμενες δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης επιτρέπουν τέτοιες προγνώσεις και αντίστοιχες λύσεις. Οι συνέπειες σε σχέση με την εφαρμογή λ.χ. των υπό συζήτηση λόγων άρσης του αδίκου/καταλογισμού και της αρχής της ενοχής συμπληρώνουν επομένως τον συνολικό προβληματισμό και θέτουν στην πράξη το ερώτημα, αν τελικά τα αυτοοδηγούμενα οχήματα, πλήρως ή μερικώς αυτόνομα, θα ξαναγράψουν στον 21ο αιώνα τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.

Δ. Τσιλίκης

 


 

ΠΗΓΕΣ

- ΒΒC (30.05.2018), Tesla hit parked police car 'while using Autopilot'
https://www.bbc.com/news/technology-44300952

- BBC (31.03.2018), Tesla in fatal California crash was on Autopilot
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-43604440

- The New York Times (19.03.2018), Self-Driving Uber Car Kills Pedestrian in Arizona, Where Robots Roam
https://www.nytimes.com/2018/03/19/technology/uber-driverless-fatality.html

- The Economist (01.03.2018), Self-driving cars offer huge benefits—but have a dark side
https://www.economist.com/leaders/2018/03/01/self-driving-cars-offer-huge-benefits-but-have-a-dark-side

- Νewsauto (27.05.2018), Στην Ελλάδα το πρώτο τροχαίο με Tesla Model 3 εκτός Αμερικής!
http://www.newsauto.gr/news/stin-ellada-proto-trocheo-tesla-model-3-ektos-amerikis/

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Next article Οι απαντήσεις στο ερώτημα του 3ου τεύχους:
Άδειες Κρατουμένων: Όροι και προϋποθέσεις
Previous article Αναζήτηση συγγενικών δεσμών: μια νέα διάσταση
της χρήσης των γενετικών αποτυπωμάτων
στη διαλεύκανση εγκληματικών πράξεων

Σχετικά άρθρα

Η συζήτηση για την ίδρυση Διεθνούς Ποινικού <br/>Δικαστηρίου κατά της Διαφθοράς
Νοέμβριος 2024

Η συζήτηση για την ίδρυση Διεθνούς Ποινικού
Δικαστηρίου κατά της Διαφθοράς

H ποινικοποίηση των αστέγων στις ΗΠΑ:  <br/>Η απόφαση City of Grants Pass v. Johnson
Νοέμβριος 2024

H ποινικοποίηση των αστέγων στις ΗΠΑ:
Η απόφαση City of Grants Pass v. Johnson

Το πολυδιάστατο έγκλημα της «γρήγορης μόδας»
Νοέμβριος 2023

Το πολυδιάστατο έγκλημα της «γρήγορης μόδας»

Εκπαιδεύοντας ζώα εντός <br>των καταστημάτων κράτησης
Νοέμβριος 2023

Εκπαιδεύοντας ζώα εντός
των καταστημάτων κράτησης

Εγκλήματα μίσους κατά ΛΟΑΤΙ ατόμων: <br/>Η αθέατη πτυχή της επαναλαμβανόμενης θυματοποίησης.*
Νοέμβριος 2022

Εγκλήματα μίσους κατά ΛΟΑΤΙ ατόμων:
Η αθέατη πτυχή της επαναλαμβανόμενης θυματοποίησης.*

Τύποις» ελεύθεροι: Η ιστορία και η δυναμική <br/>των εφημερίδων της φυλακής
Νοέμβριος 2022

Τύποις» ελεύθεροι: Η ιστορία και η δυναμική
των εφημερίδων της φυλακής

Το φαινόμενο της οπαδικής βίας </br>και η κατάσταση στην Ελλάδα
Νοέμβριος 2022

Το φαινόμενο της οπαδικής βίας
και η κατάσταση στην Ελλάδα

Η έμφυλη διάσταση της νομοθετικής γλώσσας
Νοέμβριος 2021

Η έμφυλη διάσταση της νομοθετικής γλώσσας

Η τεχνολογία των deepfakes και <br/>οι επιπτώσεις τους στη ζωή μας
Νοέμβριος 2021

Η τεχνολογία των deepfakes και
οι επιπτώσεις τους στη ζωή μας

«Γυναικοκτονία»: Έννοια νομική <br/>ή όρος συμβολικής σημασίας;
Νοέμβριος 2021

«Γυναικοκτονία»: Έννοια νομική
ή όρος συμβολικής σημασίας;

Οικοκτονία(ecocide):αναφορά <br>στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο <br/>για την οικολογική καταστροφή <br/>του δάσους του Αμαζονίου
Μάιος 2021

Οικοκτονία(ecocide):αναφορά
στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο
για την οικολογική καταστροφή
του δάσους του Αμαζονίου

Τρομοκρατία τον καιρό της πανδημίας
Μάιος 2021

Τρομοκρατία τον καιρό της πανδημίας

Η Μη Συναινετική Πορνογραφία <br/>στην Ελληνική Έννομη Τάξη
Μάιος 2021

Η Μη Συναινετική Πορνογραφία
στην Ελληνική Έννομη Τάξη

Χρήση λυτρολογισμικού (ransomware) <br/>εναντίον νοσοκομειακών συστημάτων
Νοέμβριος 2020

Χρήση λυτρολογισμικού (ransomware)
εναντίον νοσοκομειακών συστημάτων

Ανθρωποκτονίες στις ΗΠΑ <br/>στην εποχή μετά το πρώτο lockdown
Νοέμβριος 2020

Ανθρωποκτονίες στις ΗΠΑ
στην εποχή μετά το πρώτο lockdown

Νewsletter

  • Interview of Prof. Andrew Simester
    by Assoc. Prof. Mark Dsouza
  • Professor Andrew Simester is Dean of National University of Singapore’s Faculty of Law, and Amaladass […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Συνέντευξη του Ομ. Καθηγητή του Πανεπιστημίου της
    Φρανκφούρτης Ulfrid Neumann στον Αν. Καθηγητή
    του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτριο Κιούπη
  • Ο καθηγητής Ulfrid Neumann είναι ομότιμος Καθηγητής Ποινικού Δικαίου, Ποινικής Δικονομίας, Φιλοσοφίας και Κοινωνιολογίας του Δικαίου. […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Staging “Antigone” at the Korydallos
    Penitentiary Detention Facility I
  • Ekaterini Papageorgiou
  • Image: Elina Giounanli   The theatre workshop Since 2016, the Korydallos Penitentiary Detention Facility I […]

  • Νοέμβριος 2024 | Art & Crime
  • Απονομή της δικαιοσύνης και ΜΜΕ
    στην εποχή του ποινικού λαϊκισμού:
    Πληροφόρηση, τεκμήριο αθωότητας και
    ακεραιότητα της δικαιοδοτικής λειτουργίας*
  • του Νίκου Παπασπύρου
  • Εισαγωγή Η τρέχουσα συγκυρία χαρακτηρίζεται από την έξαρση ενός ανατροφοδοτούμενου από τα ΜΜΕ ποινικού λαϊκισμού, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Σκέψεις για την ποινική διαπραγμάτευση
    κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο*
  • του Αθανασίου Κ. Ζαχαριάδη
  • 1. Εισαγωγικά Με προφανή σκοπό τη διεύρυνση της έκτασης εφαρμογής του θεσμού της ποινικής διαπραγμάτευσης, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Η αποτελεσματική προσφυγή για τις συνθήκες
    κράτησης. Μια ακόμη χαμένη μάχη
    για τα δικαιώματα των κρατουμένων;
  • του Κωνσταντίνου Τσιτσελίκη
  • Τα τελευταία 20 χρόνια η Ελλάδα αδυνατεί να εναρμονίσει την αντιμετώπιση των κρατουμένων στα σωφρονιστικά […]

  • Νοέμβριος 2024 | Εκ των έσω
  • «Διαβάζοντας 300 βιβλία
    σε 21 μήνες στη φυλακή»
  • του Λ.Λ.
  • Εισαγωγή της Ελένης Τσουνάκου-Ρουσιά* Οι βιβλιοθήκες ως χώροι «απόδρασης» από την καθημερινότητα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία […]

© The Art of Crime 2006-2024. All rights reserved.
Produced by The Art of Crime