• ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
The Art of Crime
The Art of Crime
  • ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
  • The Art of Crime Mag

Απαντήσεις με άποψη

Οι εγκληματολογικές όψεις του lobbying 

Δήμητρα-Νίκη Φούτση,
Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια ΠΜΣ Ποινικού Δικαίου &
Ποινικής Δικονομίας, Νομική Σχολή ΕΚΠΑ

Νοέμβριος 2023
Εκτύπωση PDF Εκτύπωση

Οι εγκληματολογικές όψεις του lobbying 

Το φαινομένο του lobbying,[1] εκδηλούμενο με κάποιες από τις επιμέρους μορφές του, παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, ιδιαίτερο εγκληματολογικό ενδιαφέρον, το οποίο εντοπίζεται κατά κύριο λόγο σε δύο κεντρικά σημεία προβληματισμού: πρώτον, τη σημασία του ως παράγοντα διαμόρφωσης της αντεγκληματικής πολιτικής ενός κράτους, και, δεύτερον, κατά πόσο το ίδιο το φαινόμενο μπορεί υπό προϋποθέσεις να χαρακτηριστεί εγκληματικό, ήτοι εάν μπορεί να γίνει λόγος για τη δημιουργία ενός νέου εγκληματικού τύπου. Ως προς αμφότερες τις ως άνω προβληματικές θα επιχειρηθεί μια σύντομη προσέγγιση.

Στην πρώτη προβληματική εντάσσεται η χρησιμοποίηση του lobbying από τις πολυεθνικές εταιρείες ως εργαλείου άσκησης επιρροής στην αντεγκληματική πολιτική των κρατών με σκοπό την ακώλυτη ικανοποίηση των οικονομικών τους συμφερόντων.[2] Εν προκειμένω, το lobbying εκδηλώνεται υπό τη μορφή της μεθόδου άσκησης επιρροής στο έργο της νομοθετικής εξουσίας (Public Policy Lobbying),[3] ή άλλως ως «η προσπάθεια που έχει σχεδιαστεί για να επηρεαστεί αυτό που κάνει η κυβέρνηση».[4] Η αξιοποίηση της συγκεκριμένης πρακτικής για την επίτευξη νομοθετικών μεταρρυθμίσεων προς εξυπηρέτηση ιδιωτικών οικονομικών συμφερόντων αναπόφευκτα –και ορθά– έχει υποβληθεί σε σημαντική κριτική, καθώς εμφανώς διαβρώνει τη δημοκρατικά νομιμοποιημένη νομοθετική διαδικασία λήψεως αποφάσεων. Διαβρωτική είναι η επίδραση της πρακτικής αυτής, όταν αντικείμενο της επιρροής καθίσταται η αντεγκληματική πολιτική ενός κράτους. Και τούτο διότι αυτή χαράσσεται επί τη βάσει ενός πλέγματος αξιολογήσεων σχετικά με την κοινωνικοηθική απαξία συγκεκριμένων συμπεριφορών και την εύρεση του καταλληλότερου τρόπου έκφρασης αυτής της απαξίας, ενώ συστηματοποιείται περαιτέρω μέσω της υιοθέτησης ενός συγκεκριμένου εγκληματολογικού προτύπου τιμώρησης. Όταν οι πολυεθνικές εταιρείες[5] ως ιδιωτικές ομάδες συμφερόντων αποκτούν λόγο στη διαμόρφωση της αντεγκληματικής πολιτικής, κυρίως όσον αφορά την αντιμετώπιση της οικονομικής εγκληματικότητας (π.χ. στην αποποινικοποίηση μιας συμπεριφοράς, στην οριοθέτηση ενός πλαισίου ποινής, στη θέσπιση των προϋποθέσεων ποινικής δίωξης μιας εγκληματικής πράξης), οι δικαιοπολιτικές αξιολογήσεις αυτές του συστήματος απονομής της ποινικής δικαιοσύνης αμβλύνονται, αν δεν τίθενται εκποδών. Καίτοι η εφαρμογή της πρακτικής αυτής επί μιας συγκεκριμένης νομοθετικής ρύθμισης είναι δυσχερώς διαπιστώσιμη, παραμένει εξόχως προβληματική. Συνεπώς, όταν το lobbying εκδηλώνεται υπό τους ως άνω όρους, μπορεί να λειτουργήσει ως αθέμιτος παράγοντας διαμόρφωσης της αντεγκληματικής πολιτικής ενός κράτους, υποκαθιστώντας τον δικαιοπολιτικό της χαρακτήρα –τουλάχιστον σε κάποιες περιπτώσεις– με ένα οικονομικό-ταξικό πρόσημο.

Ως προς τη δεύτερη προβληματική, έχει υποστηριχθεί ότι το lobbying εμφανίζει εγκληματολογική συγγένεια με τις αξιόποινες πράξεις διαφθοράς.[6] Η προσεκτικότερη εξέταση της σχέσης lobbying και διαφθοράς αποκτά κεντρική σημασία λόγω του κινδύνου που θέτει η τελευταία για τη δημοκρατική λειτουργία του κράτους και για τα ανθρώπινα δικαιώματα.[7] Σύμφωνα με ορισμό της Διεθνούς Διαφάνειας, ως διαφθορά νοείται «η κατάχρηση της εμπιστευόμενης εξουσίας για προσωπικό όφελος».[8] Η εκτεταμένη σώρευση παρανόμου πλούτου μέσω των πράξεων διαφθοράς υπονομεύει τους δημοκρατικούς θεσμούς, όχι μόνο επειδή κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολίτων στην ευνομούμενη λειτουργία του κράτους, αλλά και επειδή διαιωνίζει και βαθαίνει τις ταξικές ανισότητες.[9] Κατά τούτο, η διαφθορά μπορεί να λάβει πολύ ευρύτερες διαστάσεις από αυτές που διαγράφουν οι νομοτυπικές υποστάσεις των επιμέρους ποινικών διατάξεων μιας έννομης τάξης, καθώς αποτελεί εν τέλει ένα φαινόμενο με ηθικοκοινωνικές καταβολές,[10] που τελείται εις βάρος του κοινωνικού συνόλου.

Υπό το φως των ανωτέρω παρατηρήσεων, επανατοποθετείται η διερεύνηση του κατά πόσον πράγματι το lobbying συμπλέκεται με ή εντάσσεται στην έννοια της διαφθοράς. Ειδικότερα, κεντρική ομοιότητά τους αποτελεί ότι τόσο ο εκπρόσωπος των συμφερόντων όσο και το πρόσωπο το οποίο παρέχει ένα αθέμιτο ωφέλημα αποσκοπούν στο να επηρεάσουν μια δημόσια απόφαση. Η συγγένεια αυτή σαφώς δεν μπορεί αφ’ εαυτής να αποτελέσει βάση για την κατάφαση του εγκληματικού χαρακτήρα του lobbying. Σύμφωνα με μια θεωρητική θέση,[11] η εγκληματική πράξη προϋποθέτει κατ’ ελάχιστον τρία στοιχεία: έναν πιθανό δράστη, έναν πιθανό στόχο και την απουσία ενός φύλακα ικανού να αποτρέψει το έγκλημα. Η θέση αυτή πρέπει να συνδυαστεί και με την εγκληματολογική θεωρία της ορθολογικής επιλογής,[12] η οποία έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της εγκληματικότητας του λευκού κολλάρου (white collar crime).[13] Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη θεωρία, ο δράστης προτού εγκληματίσει, προβαίνει σε μια υπολογιστική στάθμιση των συναπτόμενων με την τέλεση του αδικήματος κινδύνων, αφενός, και της προσδοκωμένης από την τέλεση του αδικήματος (οικονομικής) ωφέλειας, αφετέρου. Κατά τούτο, μπορεί να ειπωθεί ότι, στην περίπτωση που η άσκηση επιρροής κριθεί ως αναποτελεσματική, είναι πιθανόν οι ομάδες συμφερόντων, υιοθετώντας μια παρόμοια υπολογιστική προσέγγιση εκτίμησης των κινδύνων, των συνεπειών, του κόστους και του αναμενόμενου κέρδους, να προβούν σε πράξεις διαφθοράς προκειμένου να κάμψουν τους κανόνες προς όφελός τους.[14] Στην περίπτωση αυτή, ο πιθανός δράστης είναι διατεθειμένος να τελέσει πράξεις διαφθοράς, καθόσον αυτές αξιολογούνται αποτελεσματικότερες ως προς την επίτευξη του επιθυμητού σκοπού, εντοπίζει έναν κατάλληλο στόχο, με τη μορφή ενός σημαίνοντος προσώπου που εμπλέκεται στη χάραξη πολιτικής, πρόθυμου να ενεργήσει παράνομα, και, ελλείψει ικανών αποτρεπτικών μηχανισμών, ασκεί μέσω της διαφθοράς την επιρροή του. Εκ της ανωτέρω εγκληματολογικής προσέγγισης, συνάγεται ότι το lobbying ενέχει δυνάμει εγκληματικό χαρακτήρα, καθώς δύναται να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα της διαφθοράς και να επεκτείνει το εγκληματικό πεδίο της.

Η παρατήρηση αυτή, ιδωμένη μάλιστα υπό το φως διαβρωτικής επίδρασης της διαφθοράς για την δημοκρατία, υποδεικνύει την ανάγκη δογματικής θεμελίωσης μιας αξιόποινης κατηγορίας lobbying ως αυτοτελούς εγκληματικού τύπου διαφθοράς.[15]

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

  1. Βλ. Μπίνη Α., Σωτηροπούλου Α., LOBBYING: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ EΠΙΡΡΟΗΣ ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ (2022), σ. 10, όπου το lobbying κατά τα ελάχιστα στοιχεία του περιλαμβάνει πάντοτε «την προώθηση των συμφερόντων μίας ομάδας κατά τη διαδικασία λήψης μίας απόφασης». ↑
  2. Βλ. Τεχνιτή Μ., Σκέψεις για τη Σχέση των Πολυεθνικών Εταιριών με την Αντεγκληματική Πολιτική των Κρατών, Τιμητικός Τόμος για τον Νέστορα Κουράκη, προσπελάσιμο σε:
    http://crime-in-crisis.com/%CF%83%CE%BA%CE%AD%CF%88%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%87%CE%AD%CF%83%CE%B7 %CF%84%CF%89%CE%BD%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CE%B5%CE%B8%C
    E%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-%CE%B5/#_ftn15. ↑
  3. Βλ. ό. π., σημ. 9 και 10. ↑
  4. Βλ. Μπίνη Α., Σωτηροπούλου Α., ό. π., σημ. 27, σ. 10. ↑
  5. Βλ. για τους λοιπούς τρόπους που αξιοποιούν οι πολυεθνικές εταιρείες, και ιδίως για την πρακτική των Διμερών Συμφωνιών Επενδύσεων, Τεχνιτή Μ., ό. π. ↑
  6. Βλ. Μπίνη Α., Σωτηροπούλου Α., ό. π. σ. 30 επ. ↑
  7. Βλ. σχετικώς Κάρκαλη Ι., Δίκαιο και πολιτική κατά της διαφθοράς, 2016, σ. 7, όπου παρατηρείται ότι:
    «είμαστε σήμερα σε θέση να γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι αυτοί που ειλικρινά πιστεύουν στην καλή διακυβέρνηση, στην εξάλειψη του πελατειακού κράτους, των διεφθαρμένων συναλλαγών, της φαυλοκρατίας είναι πολλοί. Στην πραγματικότητα, είναι οι πολλοί: η σιωπηλή πλειοψηφία των έντιμων ανθρώπων που προκρίνουν με τον καθημερινό μόχθο τους την αξιοκρατία, την πρόοδο κατά την ατομική αξία καθενός, τη διαφάνεια, την αλληλεγγύη». ↑
  8. Βλ. επίσημη ιστοσελίδα Διεθνούς Διαφάνειας, προσπελάσιμη σε: http://www.transparency.org/whoweare/organisation/faqs_on_corruption/2/#defineCorruption. ↑
  9. Βλ. Σιμόπουλου Κ., Η διαφθορά της εξουσίας, Στάχυ, 4η έκδ. 2001, σ. 53. ↑
  10. Βλ. Μπεντενιώτη Α., Ιωάννου Λ., Κωνσταντίνου Α., Γεωργιάδη Θ., ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Θεσμικό πλαίσιο, διεθνή πρότυπα και πρακτική εφαρμογή, 2022, σ. 8 ↑
  11. Πρόκειται για το βασικό εγκληματικό τρίγωνο του Felson. Βλ. Felson, M. (1986). Linking Criminal Choices, Routine Activities, Informal Control, and Criminal Outcomes, στο Andresen, M. A., Brantingham, P. J., Kinney, J. B. (επιμ.), Classics in Environmental Criminology, σ. 341-349. ↑
  12. Βλ. Scheschke Sebastian, Bachelor Assignment: EU Lobbying – Between Pluralism and Criminality?, σ. 17 επ., προσπελάσιμο σε: https://essay.utwente.nl/62723/1/Sebastian_Scheske.pdf. ↑
  13. Βλ. Τεχνιτή Μ., ό. π., για την εφαρμογή της θεωρίας της ορθολογικής επιλογής στην αξιόποινη δράση των πολυεθνικών εταιρειών, σύμφωνα με τον οποίο: «όταν οι ποινικές κυρώσεις έναντι των εταιριών όταν επιβάλλονται είναι χρηματικές, τότε για αυτές, η απόφαση το αν θα παρανομήσουν ή όχι, προκύπτει απλώς από μια αφαίρεση, – και αν όχι από μια μελέτη οικονομικού ρίσκου». ↑
  14. Βλ. Μπίνη Α., Σωτηροπούλου Α., ό. π., σ. 30 επ. ↑
  15. Βλ. Scheschke S., ό. π., σ. 30 επ., όπου προτείνεται η εισαγωγή των όρων «criminal lobbying» και «corruptive lobbying» ως αξιόποινων κατηγοριών lobbying. ↑

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Next article «Γίνεσαι χαμαιλέων, εγκλιματίζεσαι» -
Συνέντευξη γύρω από τα συναισθήματα ενός
εν ενεργεία σωφρονιστικού υπαλλήλου
Previous article Ο αφανισμός των Cenci και
η αναβίωσή τους μέσα από την τέχνη

Σχετικά άρθρα

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας <br/>η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων <br/>στην ελληνική πραγματικότητα;
Νοέμβριος 2024

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας
η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων
στην ελληνική πραγματικότητα;

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας <br/>η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων <br/>στην ελληνική πραγματικότητα;
Νοέμβριος 2024

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας
η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων
στην ελληνική πραγματικότητα;

Δραστηριότητες Επιρροής (Lobbying): εθνικό νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4829/2021) - ποινική διάσταση

Ι. Δραστηριότητες επιρροής (“Lobbying”): Εννοιολόγηση - Ratio Tο...
Το διαχρονικό νομοθετικό πλαίσιο <br/>για την προστασία του ασύλου
Νοέμβριος 2022

Το διαχρονικό νομοθετικό πλαίσιο
για την προστασία του ασύλου

Η πανεπιστημιακή αστυνομία και το αίτημα <br/>για «ανοιχτό» πανεπιστήμιο
Νοέμβριος 2022

Η πανεπιστημιακή αστυνομία και το αίτημα
για «ανοιχτό» πανεπιστήμιο

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα <br/>πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης <br/>του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα <br/>της χώρας;
Μάιος 2021

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα
πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης
του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα
της χώρας;

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα <br/>πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης <br/>του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα <br/>της χώρας;
Μάιος 2021

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα
πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης
του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα
της χώρας;

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής <br/>προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο <br/>έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;
Νοέμβριος 2020

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής
προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο
έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής <br/>προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο <br/>έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;
Νοέμβριος 2020

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής
προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο
έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί <br>του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,<br>μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;
Μάιος 2020

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί
του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,
μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί <br>του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,<br>μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;
Μάιος 2020

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί
του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,
μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;

Ο νέος Ποινικός Κώδικας: <br/>Διατάξεις που σας κάνουν θετική <br/>ή και αρνητική εντύπωση
Νοέμβριος 2019

Ο νέος Ποινικός Κώδικας:
Διατάξεις που σας κάνουν θετική
ή και αρνητική εντύπωση

Νewsletter

  • Interview of Prof. Andrew Simester
    by Assoc. Prof. Mark Dsouza
  • Professor Andrew Simester is Dean of National University of Singapore’s Faculty of Law, and Amaladass […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Συνέντευξη του Ομ. Καθηγητή του Πανεπιστημίου της
    Φρανκφούρτης Ulfrid Neumann στον Αν. Καθηγητή
    του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτριο Κιούπη
  • Ο καθηγητής Ulfrid Neumann είναι ομότιμος Καθηγητής Ποινικού Δικαίου, Ποινικής Δικονομίας, Φιλοσοφίας και Κοινωνιολογίας του Δικαίου. […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Staging “Antigone” at the Korydallos
    Penitentiary Detention Facility I
  • Ekaterini Papageorgiou
  • Image: Elina Giounanli   The theatre workshop Since 2016, the Korydallos Penitentiary Detention Facility I […]

  • Νοέμβριος 2024 | Art & Crime
  • Απονομή της δικαιοσύνης και ΜΜΕ
    στην εποχή του ποινικού λαϊκισμού:
    Πληροφόρηση, τεκμήριο αθωότητας και
    ακεραιότητα της δικαιοδοτικής λειτουργίας*
  • του Νίκου Παπασπύρου
  • Εισαγωγή Η τρέχουσα συγκυρία χαρακτηρίζεται από την έξαρση ενός ανατροφοδοτούμενου από τα ΜΜΕ ποινικού λαϊκισμού, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Σκέψεις για την ποινική διαπραγμάτευση
    κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο*
  • του Αθανασίου Κ. Ζαχαριάδη
  • 1. Εισαγωγικά Με προφανή σκοπό τη διεύρυνση της έκτασης εφαρμογής του θεσμού της ποινικής διαπραγμάτευσης, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Η αποτελεσματική προσφυγή για τις συνθήκες
    κράτησης. Μια ακόμη χαμένη μάχη
    για τα δικαιώματα των κρατουμένων;
  • του Κωνσταντίνου Τσιτσελίκη
  • Τα τελευταία 20 χρόνια η Ελλάδα αδυνατεί να εναρμονίσει την αντιμετώπιση των κρατουμένων στα σωφρονιστικά […]

  • Νοέμβριος 2024 | Εκ των έσω
  • «Διαβάζοντας 300 βιβλία
    σε 21 μήνες στη φυλακή»
  • του Λ.Λ.
  • Εισαγωγή της Ελένης Τσουνάκου-Ρουσιά* Οι βιβλιοθήκες ως χώροι «απόδρασης» από την καθημερινότητα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία […]

© The Art of Crime 2006-2024. All rights reserved.
Produced by The Art of Crime