• ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
The Art of Crime
The Art of Crime
  • ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2024
  • ΣΤΗΛΕΣ
    • Editorial
    • Συνέντευξη
    • Μελέτες
    • Art & Crime
    • Notitiae Criminalis
    • Έγκλημα & Επιστήμες
    • Εκ των έσω
    • Σχολιασμένη Νομοθεσία
    • Νομολογία ΕΔΔΑ και ΔΕΕ
    • Σχολιασμένη Νομολογία
    • Με άποψη
    • Πορτραίτα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
  • ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
  • ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΥΧΗ
    • ΝΕΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
    • ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΚΔΟΣΗΣ
  • The Art of Crime Mag

Απαντήσεις με άποψη

Graffiti - Έγκλημα ή Τέχνη;

Ραφαήλ Τσάκωνας

Μάιος 2017

Print Friendly, PDF & EmailΕκτύπωση


 

Ιστορία

Το γκράφιτι με την σημερινή του μορφή εμφανίζεται στα τέλη του 1960 στην Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α και συγκεκριμένα στις κοινότητες των Αφροαμερικανών όπου οι δράστες έγραφαν το όνομά τους στους τοίχους της πόλης. Νωρίτερα, μορφές γκράφιτι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν διάφορες τοιχογραφίες ή επιγραφές σε σπήλαια. Επίσης χρησιμοποιήθηκε από διάφορες συμμορίες για την χάραξη των συνόρων δράσης τους. Η κουλτούρα του γκράφιτι στη συνέχεια επεκτάθηκε σε περισσότερες πόλεις των ΗΠΑ απασχολώντας ταυτόχρονα και τον τύπο με εφημερίδες όπως η New York Times και περιοδικά όπως το New York Magazine να κάνουν αφιερώματα με συνεντεύξεις ατόμων που ασχολούνταν με αυτή την δραστηριότητα. Το 1980 το γκράφιτι κατέφθασε και στην Ευρώπη με πολλούς να ταξιδεύουν στην Αμερική προκειμένου να αποκτήσουν τεχνογνωσία και να συνομιλήσουν με έτερα άτομα από τον χώρο. Στην Ελλάδα το γκράφιτι εδραιώθηκε το 1990 με τα πρώτα  δημιουργήματα να πραγματοποιούνται σε συρμούς του ΗΣΑΠ, γεγονός που δίχασε την κοινή γνώμη και οδήγησε σε συλλήψεις, ακόμα και φυλακίσεις ατόμων. Με την αρχή του 21ου αιώνα το γκράφιτι έχει γίνει αποδεκτό από την κοινωνία  καθώς πλέον διοργανώνονται επίσημοι διαγωνισμοί ενώ και η πολιτεία παραχωρεί χώρους για την δημιουργία γκράφιτι.


Νομικό Πλαίσιο

Η εγχώρια έννομη τάξη δεν προβλέπει ξεχωριστό νόμο ο οποίος ποινικοποιεί το γκράφιτι.Η δημιουργία γκράφιτι τιμωρείται στο πλαίσιο των άρθρων 381-383 του ποινικού κώδικα σύμφωνα με τις διατάξεις για την φθορά ξένης ιδιοκτησίας.Μάλιστα,το άρθρο 383 Π.Κ προβλέπει ότι η ποινική δίωξη ασκείται αυτεπάγγέλτως  χωρίς να απαιτείται έγκληση του παθόντος στις περιπτώσεις όπου η φθορά έγινε απρόκλητα, το πράγμα χρησιμεύει για κοινό όφελος ή η πράξη τελέστηκε από δύο ή περισσότερα άτομα.Το ίδιο προβλέπεται και εφόσον η φθορά αφορά αρχαιολογικό ή καλλιτεχνικό ή ιστορικό μνημείο ή αντικείμενο τοποθετημένο σε δημόσιο χώρο.Βέβαια εφόσον δοθεί σχετική άδεια από τον ιδιοκτήτη ή από την Αρμόδια  Αρχή το παράνομο της πράξης αίρεται και το γκράφιτι δεν τιμωρείται.


Κριτική

Από τα παραπάνω γίνεται εναργές ότι το γκράφιτι στην ελληνική έννομη τάξη είναι παράνομο.Μάλιστα τις περισσότερες φορές κατά την κοινή πρακτική των δημιουργών αποτελεί διακεκριμένη περίπτωση φθοράς αφού κατά κύριο λόγο πραγματοποιείται από δύο ή παραπάνω άτομα που έχουν συνθέσει ομάδα για να δημιουργούν γκράφιτι ενώ τα δημιουργήματα τους «κοσμούν» πολλές φορές τρένα, λεωφορεία, δημόσιους χώρους και δημόσια κτίρια.Αναμφισβήτητα το γκράφιτι αποτελεί μια κοινωνική πραγματικότητα με πολλούς οπαδούς στην Ελλάδα.Δεν χρειάζεται παρά μια παρατήρηση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας για να πειστεί κανείς.

Ωστόσο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το γκράφιτι τέχνη; Δεν υπάρχει κάποιος πειστικός λόγος για να μας οδηγήσει στην απόρριψη του γκράφιτι ως μορφή τέχνης.Πολλοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν σπρέι επάνω σε καμβά ή αλλού για να δημιουργήσουν ένα καλλιτέχνημα.Θα ήταν παράδοξο να χαρακτηρίσουμε ως τέχνη ένα δημιούργημα το οποίο αποτυπώνεται επάνω σε έναν καμβά αλλά να μην παραδεχτούμε ως τέχνη το ίδιο ακριβώς έργο που αποτυπώνεται αντί σε καμβά σ’ έναν τοίχο ή σ’ ένα βαγόνι τρένου.Το παράνομο πολλές φορές της πράξης δεν αίρει τον χαρακτηρισμό του ως τέχνη.

Είναι το γκράφιτι έγκλημα;Όπως είδαμε παραπάνω όταν το γκράφιτι δεν πραγματοποιείται με τις προϋποθέσεις του νόμου αποτελεί αδίκημα.Άλλωστε θα ήταν επικίνδυνο να υπάρξει ασυδοσία και ο καθένας να μπορούσε να δημιουργεί γκράφιτι οπουδήποτε ήθελε χωρίς αυτό να έχει ανάλογες συνέπειες.Θα ήταν απαράδεκτο να έμενε ατιμώρητος όποιος ζωγράφιζε ιστορικά μνημεία, ναούς, αγάλματα κτλ.Θα ήταν κοινωνικά άδικο να ξοδεύουν το κράτος και οι ιδιώτες μεγάλα χρηματικά ποσά για τον καθαρισμό των χώρων που τους ανήκουν και φιλοξενούν χωρίς την θέληση τους την έμπνευση κάποιου αγνώστου.

Συνθέτοντας τα παραπάνω,το γκράφιτι αποτελεί ταυτόχρονα μορφή τέχνης αλλά και έγκλημα.Σημαντικό είναι να βρεθεί το όριο μεταξύ αυτών των δύο ώστε το γκράφιτι να αποτελέσει μια μορφή τέχνης που δεν βανδαλίζει αλλά προάγει τις αξίες της τέχνης.Η δημιουργία γκράφιτι αποτελεί μια πραγματικότητα που η έννομη τάξη με την ποινικοποίηση του δεν μπορεί να περιορίσει.Άλλωστε το γκράφιτι αποτελεί μια μορφή αντίδρασης στην κοινωνική καταπίεση κι ένα διέξοδο για τους δημιουργούς του.

Η πολιτεία,με την πλήρη απαγόρευση του δεν έχει καταφέρει να το εξαλείψει αλλά αντίθετα είναι ο λόγος που υπάρχουν γκράφιτι σε ιστορικά κτίρια και ιστορικές περιοχές που δεν συνάδουν με το κοινό περί ωραίου αίσθημα.Θεωρώ ότι εάν η πολιτεία παρείχε περισσότερους χώρους,ιδίως σε εγκαταλελειμένα κτίρια και πολυκατοικίες,οι καλλιτέχνες θα είχαν χώρο να εκφραστούν και δεν θα δημιουργούσαν οπουδήποτε πιστεύουν ότι δεν θα διωχθούν.Βλέπουμε αρκετές από τις παρακάτω φωτογραφίες γκράφιτι να τοποθετούνται πέριξ ιστορικών χώρων της Αθήνας και να προκαλούν το κοινό αίσθημα αλλά και δυσμενή σχόλια για την ικανότητα του κράτους να διατηρήσει το ιστορικό κέντρο καθαρό.Από την άλλη,βλέπουμε φωτογραφίες σε εγκαταλελειμένα κτίρια, φθαρμένους τοίχους, ρολά καταστημάτων, μουντούς τοίχους όπου το γκράφιτι μοιάζει να τους δίνει ζωή. Να αναζωογονεί τον χώρο και να του προσδίδει χρώμα.Μέρη που άλλωτε θα προσπερνούσες αδιάφορα τώρα στέκεσαι , τα κοιτάς και θαυμάζεις τα δημιουργήματα που υπάρχουν σε αυτούς,προβληματίζεσαι με τα μηνύματα που περνούν.

Συμπερασματικά,το γκράφιτι πρέπει να διέπεται από κανόνες.Ασύδοτη δημιουργία δεν μπορεί να επιτραπεί.Επίσης πλήρης απαγόρευση ισοδυναμεί με καταπίεση και φίμωση μιας μορφής τέχνης. Σημαντικό ρόλο κατά την γνώμη μου έχει η παιδεία των δημιουργών.Η κουλτούρα του γκράφιτι δεν διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία ώστε να διαμορφώνεται από μικρή ηλικία η πεποίθηση ότι το γκράφιτι αποτελεί μια μορφή τέχνης που πρέπει να βασίζεται στον σεβασμό και δεν αποτελεί πια δραστηριότητα μόνο για αποκλίνοντα άτομα όπως όταν πρωτοεμφανίστηκε.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Next article Ανάλυση σκηνής εγκλήματος:
Υπόθεση Kristi Anne Abrahams
Previous article Graffiti - Έγκλημα ή Τέχνη;

Σχετικά άρθρα

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας <br/>η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων <br/>στην ελληνική πραγματικότητα;
Νοέμβριος 2024

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας
η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων
στην ελληνική πραγματικότητα;

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας <br/>η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων <br/>στην ελληνική πραγματικότητα;
Νοέμβριος 2024

Πόσο ορθή είναι κατά τη γνώμη σας
η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων
στην ελληνική πραγματικότητα;

Οι εγκληματολογικές όψεις του lobbying 
Νοέμβριος 2023

Οι εγκληματολογικές όψεις του lobbying 

Δραστηριότητες Επιρροής (Lobbying): εθνικό νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4829/2021) - ποινική διάσταση

Ι. Δραστηριότητες επιρροής (“Lobbying”): Εννοιολόγηση - Ratio Tο...
Το διαχρονικό νομοθετικό πλαίσιο <br/>για την προστασία του ασύλου
Νοέμβριος 2022

Το διαχρονικό νομοθετικό πλαίσιο
για την προστασία του ασύλου

Η πανεπιστημιακή αστυνομία και το αίτημα <br/>για «ανοιχτό» πανεπιστήμιο
Νοέμβριος 2022

Η πανεπιστημιακή αστυνομία και το αίτημα
για «ανοιχτό» πανεπιστήμιο

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;
Νοέμβριος 2021

Ποια η θέση σας σχετικά με τη συζήτηση περί ειδεχθών εγκλημάτων και την ενδεχόμενη αυστηροποίηση της ποινικής τους αντιμετώπισης;

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα <br/>πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης <br/>του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα <br/>της χώρας;
Μάιος 2021

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα
πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης
του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα
της χώρας;

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα <br/>πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης <br/>του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα <br/>της χώρας;
Μάιος 2021

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κατάλληλα μέτρα
πρόληψης και αντιμετώπισης της διάδοσης
του κορωνοϊού στα σωφρονιστικά καταστήματα
της χώρας;

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής <br/>προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο <br/>έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;
Νοέμβριος 2020

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής
προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο
έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής <br/>προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο <br/>έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;
Νοέμβριος 2020

Πως αξιολογείτε το ελληνικό νομικό πλαίσιο ποινικής
προστασίας των ζώων; Ποιό το προστατευόμενο
έννομο αγαθό και ποιοί οι φορείς του;

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί <br>του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,<br>μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;
Μάιος 2020

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί
του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,
μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί <br>του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,<br>μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;
Μάιος 2020

Πώς αξιολογείτε τις διατάξεις περί
του βιασμού στο νέο ποινικό κώδικα,
μετά την πρόσφατη μεταρρύθμιση του;

Νewsletter

  • Interview of Prof. Andrew Simester
    by Assoc. Prof. Mark Dsouza
  • Professor Andrew Simester is Dean of National University of Singapore’s Faculty of Law, and Amaladass […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Συνέντευξη του Ομ. Καθηγητή του Πανεπιστημίου της
    Φρανκφούρτης Ulfrid Neumann στον Αν. Καθηγητή
    του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτριο Κιούπη
  • Ο καθηγητής Ulfrid Neumann είναι ομότιμος Καθηγητής Ποινικού Δικαίου, Ποινικής Δικονομίας, Φιλοσοφίας και Κοινωνιολογίας του Δικαίου. […]

  • Νοέμβριος 2024 | Συνέντευξη
  • Staging “Antigone” at the Korydallos
    Penitentiary Detention Facility I
  • Ekaterini Papageorgiou
  • Image: Elina Giounanli   The theatre workshop Since 2016, the Korydallos Penitentiary Detention Facility I […]

  • Νοέμβριος 2024 | Art & Crime
  • Απονομή της δικαιοσύνης και ΜΜΕ
    στην εποχή του ποινικού λαϊκισμού:
    Πληροφόρηση, τεκμήριο αθωότητας και
    ακεραιότητα της δικαιοδοτικής λειτουργίας*
  • του Νίκου Παπασπύρου
  • Εισαγωγή Η τρέχουσα συγκυρία χαρακτηρίζεται από την έξαρση ενός ανατροφοδοτούμενου από τα ΜΜΕ ποινικού λαϊκισμού, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Σκέψεις για την ποινική διαπραγμάτευση
    κατά τη διαδικασία στο ακροατήριο*
  • του Αθανασίου Κ. Ζαχαριάδη
  • 1. Εισαγωγικά Με προφανή σκοπό τη διεύρυνση της έκτασης εφαρμογής του θεσμού της ποινικής διαπραγμάτευσης, […]

  • Νοέμβριος 2024 | Μελέτες
  • Η αποτελεσματική προσφυγή για τις συνθήκες
    κράτησης. Μια ακόμη χαμένη μάχη
    για τα δικαιώματα των κρατουμένων;
  • του Κωνσταντίνου Τσιτσελίκη
  • Τα τελευταία 20 χρόνια η Ελλάδα αδυνατεί να εναρμονίσει την αντιμετώπιση των κρατουμένων στα σωφρονιστικά […]

  • Νοέμβριος 2024 | Εκ των έσω
  • «Διαβάζοντας 300 βιβλία
    σε 21 μήνες στη φυλακή»
  • του Λ.Λ.
  • Εισαγωγή της Ελένης Τσουνάκου-Ρουσιά* Οι βιβλιοθήκες ως χώροι «απόδρασης» από την καθημερινότητα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία […]

© The Art of Crime 2006-2024. All rights reserved.
Produced by The Art of Crime